اخراج استارت‌آپ‌ها: استارت‌آپ‌ها در سه ماهه مارس ۹۴۰۰ نفر را اخراج کردند، کاهش بیشتر کارت‌ها: گزارش

بر اساس داده‌های شرکت استخدام‌کننده Careernet که به طور انحصاری با ET به اشتراک گذاشته شده است، با ادامه زمستان سرمایه‌گذاری، استارت‌آپ‌ها حدود 9400 کارمند را در دوره ژانویه تا مارس اخراج کردند.

در این گزارش آمده است که شرکت‌های Edtech Byju’s، Unacademy، شرکت رسانه‌های اجتماعی ShareChat، استارت‌آپ مدیریت آپارتمان MyGate و استارت‌آپ خدمات خودرو GoMechanic از جمله شرکت‌هایی بودند که بخش قابل توجهی از تیم خود را اخراج کردند.

حدود 70 درصد از کل استارت آپ ها هر کدام 100 تا 300 نفر را در سه ماهه اخراج کردند. این شامل شرکت‌هایی مانند ارائه‌دهنده خدمات تحویل فوری Dunzo، استارت‌آپ نرم‌افزار سلامت به‌عنوان یک سرویس (SaaS) Innovaccer و شرکت اصلی Ola بود.

بر اساس گزارش Careernet، در حالی که انتظار می‌رود اخراج‌ها ادامه پیدا کند، استخدام‌ها در پست‌های ارشد نیز در سه ماهه مارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 80 درصد کاهش داشته است.

این روند در بخش‌هایی مانند فین‌تک، تجارت الکترونیک، edtech، SaaS و Healthtech در میان سایر بخش‌ها قابل مشاهده بود. تجارت الکترونیک و edtech تأثیر قابل توجهی داشته اند زیرا استخدام در سه ماهه مارس به ترتیب 93 و 84 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، استارت‌آپ‌های Edtech بیشترین تعداد کارمندان خود را اخراج کرده‌اند.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

استخدام ارشدETtech

Anshuman Das، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Careernet، گفت: “وضعیت احتمالاً در دو سه ماهه آینده بهبود نخواهد یافت.” “در حالی که بودجه اولیه و سری A بیشتری وجود خواهد داشت که می تواند منبع خوبی از کارآفرینان جدید ارائه دهد… این شرکت ها به کندی استخدام می کنند. عمدتاً، مشاغل در همه بخش ها کاهش یافته است، به جز SaaS، جایی که ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد.”

تجزیه و تحلیل استخدام‌های تازه بر اساس موقعیت‌های ارشد جدید با بسته‌های حقوق سالانه بیش از ۵۰ میلیون روپیه بود. ET ماه گذشته گزارش داده بود که استخدام برای نقش‌های رهبری ارشد سالانه 60 تا 80 درصد در شرکت‌های فناوری عصر جدید کاهش یافته است.

درد بیشتر در پیش است؟

چندین بنیانگذار و سرمایه گذار استارت آپی به ET گفتند که حتی با سرمایه کافی، شرکت هایشان در استخدام کند پیش می روند زیرا برنامه های رشد مطابق با شرایط اقتصاد کلان فعلی بازطراحی شده اند.

Ashish Dave، مدیرعامل Mirae Asset Venture Investment در هند، که از شرکت هایی مانند Bigbasket، Unacademy و Ola حمایت کرده است، گفت: «اخراج ها ممکن است ادامه داشته باشد و در مکان هایی که ممکن است شاهد اخراج نباشید، شاهد افزایش بی صدا (حقوق) خواهید بود. شرکت‌ها با انتظار رشد استخدام شده‌اند، اما این اتفاق نیفتاده است. اکنون که ساختار هزینه بالایی وجود دارد، باید با نرخ رشد جدید استارت‌آپ‌ها تنظیم شود.

موسس Swiggy، Sriharsha Majety، در ژانویه در حالی که حدود 380 نفر را اخراج کرده بود، به کارکنان گفته بود که شرکت تحویل غذا افراد زیادی را استخدام کرده است. او در آن زمان گفت: “استخدام بیش از حد ما یک مورد قضاوت ضعیف است و من باید در اینجا بهتر عمل می کردم.”

آنکوش ساچدوا، مدیر عامل پلتفرم رسانه اجتماعی به زبان محلی ShareChat به تیم خود گفته بود که این شرکت رشد بازار را در اوج سال 2021 بیش از حد برآورد کرده و مدت و شدت فشار نقدینگی جهانی را دست کم گرفته است.

Abhimanyu Saxena، بنیانگذار و مدیر عامل پلت فرم ارتقاء مهارت و مهارت مجدد متمرکز بر فناوری Scaler، گفت که بخش های سنتی مانند بانکداری، خدمات مالی و بیمه استخدام خود را افزایش داده اند.

از دست دادن شغل استارتاپیETtech

ساکسنا که استارت آپش توسط سرمایه گذارانی مانند Sequoia Capital India، Tiger Global و Lightrock حمایت می شود، گفت: “برخی از شرکت های میراث جهانی نیز تیم های بزرگتری را در هند راه اندازی می کنند. کارمندان استارت آپی هیچ تردیدی در پیوستن به این صنایع با غرامت کافی ندارند.”

امور مالی

در گزارش Careernet آمده است که در مجموع 260 قرارداد مالی در طول دوره مورد بررسی وجود داشته است. حدود 3.4 میلیارد دلار در این دوره جذب شد که از نظر ارزشی 71.6 درصد نسبت به 12 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

از این تعداد، 110 معامله به مبلغ حدود 214 میلیون دلار مربوط به مرحله اولیه، 41 معامله مربوط به مرحله پیش سریال به مبلغ 163 میلیون دلار، 55 معامله در مرحله رشد به مبلغ 887 میلیون دلار و 24 معامله در مرحله آخر به مبلغ 2.1 میلیارد دلار بوده است.

Siddarth Pai، شریک موسس شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر 3one4 Capital مستقر در بنگالورو، به ET گفت که این صنعت شاهد افزایش اندازه بلیط در معاملات مرحله اولیه در طول سال‌ها است که از حداقل 1 میلیون دلار در حال حاضر شروع می‌شود. او گفت که در حال حاضر صندوق‌های نهادی تخصصی‌تر و صندوق‌های خرد VC نیز در حال سرمایه‌گذاری در این مرحله هستند.

“سرمایه گذاران معمولاً در این شرکت های در مراحل اولیه با افت مغلوب خرید می کنند، بنیانگذاران در چنین مواقعی نیز وارد بازار می شوند و می خواهند حداقل یک سال باند نقدینگی خود را افزایش دهند، زیرا آنها به دنبال ایجاد کشش اولیه و حداقل محصولات بادوام خود هستند. در مرحله آخر، هنوز هم ترس وجود دارد، حتی با وجود اینکه شرکت ها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سوزاندن پول نقد می کنند. 3one4 Capital از استارتاپ هایی مانند Open که هفته گذشته 47 کارمند خود را اخراج کردند، حمایت کرده است. بنیانگذاران آن دستمزد خود را 50 درصد کاهش دادند.

بر اساس این گزارش، جذب سرمایه در مرحله رشد توسط صنعت تجارت الکترونیک هدایت می‌شد، در حالی که استارت‌آپ‌های فین‌تک در مراحل آخر بیشترین بودجه را دریافت کردند. Enterprise-Tech در هر دو مرحله تامین مالی بریج و مرحله اولیه از نظر میزان سرمایه گذاری و حجم معامله، رتبه اول را به خود اختصاص داد.

استارت‌آپ‌های بزرگی مانند PhonePea Walmart و Lenskart با حمایت سافت‌بانک از جمله شرکت‌های برتری بودند که در سه‌ماهه مارس، دورهای زیادی از سرمایه‌گذاری را جذب کردند – استثنایی برای کاهش گسترده‌تر سرمایه.