ارزش گذاری Byjus: BlackRock، Invesco، دارایی های Byju’s، Swiggy را به عنوان ارزش گذاری های فناوری درست نشان می دهد

بر اساس پرونده های اخیر ایالات متحده، سرمایه گذاران آمریکایی در سال گذشته ارزش دارایی های خود در Byju’s و Swiggy را کاهش دادند. BlackRock ارزش سرمایه گذاری خود در Byju’s را نزدیک به 50٪ کاهش داد در حالی که Invesco سرمایه گذاری خود را در شرکت تحویل غذا Swiggy 23٪ کاهش داد.

بلک راک ارزش هر سهم Byju را در پایان دسامبر 2022 به 2400 دلار تعیین کرد که نسبت به 4600 دلار در آوریل سال گذشته کاهش یافت و ارزش این شرکت را کمی بیش از 11 میلیارد دلار نشان داد.

بزرگترین مدیر دارایی جهان، بلک راک کمتر از 1 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. Byju’s، با ارزش ترین استارتاپ خصوصی هند، در زمان آخرین جمع آوری کمک مالی خود در اکتبر 2022، 22 میلیارد دلار ارزش داشت. این اولین کاهش قیمت برای شرکت است، که تحت اسکنر تاخیر در گزارش درآمدها، رویه های تجاری کلی است. به عنوان فروش نادرست دوره های آموزشی و نحوه شناسایی درآمدهای خود.

بر اساس پرونده هایی که توسط ET مشاهده شد، اینویسکو ارزش سهام سویگی را در اکتبر 2022 4759 دلار در مقایسه با 6212 دلار در ژوئیه 2022 ارزیابی کرد که ارزش شرکت را 8.2 میلیارد دلار اعلام کرد. Swiggy پس از بسته شدن یک دور 700 میلیون دلاری در ژانویه 2022، 10.7 میلیارد دلار ارزش داشت.

رقیب Zomato که در سال 2021 وارد بورس شد، پس از اینکه در نوامبر 2021 به 17 میلیارد دلار ارزش بازار رسید، در پایان روز جمعه در BSE حدود 5.5 میلیارد دلار ارزش داشت.

بررسی های دوره ای ارزش گذاری

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

سرمایه گذاران نهادی ایالات متحده و صندوق های سرمایه گذاری مشترک تحت مدیریت آنها ارزش دارایی های خود را در فواصل زمانی منظم بررسی می کنند. Flipkart، Ola، Paytm و دیگران در سال 2016 در بحبوحه کاهش نسبتاً شدیدتر بودجه در آن زمان، ارزیابی های خود را توسط صندوق های مشترک بازنگری کردند.

طبق پرونده های BlackRock، ارزش سهام بیجو در اکتبر سال گذشته 2855 دلار بود. نشانه گذاری Byju برای اولین بار توسط نشریه آنلاین The Arc گزارش شد.

Byju’s و Swiggy به سؤالات پاسخ ندادند.

ET اوایل این ماه گزارش داد که Byju’s به دنبال بازپرداخت وام مدت دار 1.2 میلیارد دلاری خود B با نرخ بالاتری است، پیشرفتی که با تاخیر در انتشار نتایج سال مالی 21 و سال مالی 22 مرتبط است که وام دهندگان را وادار به فراخوانی وام ها کرد.

شرکت edtech در حال برنامه‌ریزی دور دیگری برای جمع‌آوری سرمایه از طریق اسکناس‌های قابل تبدیل است و با سرمایه‌گذاران موجود و همچنین صندوق‌های دولتی و صندوق‌های بازنشستگی برای ترتیب دادن تامین مالی گفتگو کرده است. به طور معمول، زمانی که وجوه از طریق اسکناس های قابل تبدیل جمع آوری می شود، هیچ ارزش گذاری به شرکت نسبت داده نمی شود. سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده زمانی که شرکت دور جدید سرمایه‌گذاری سهام خود را افزایش می‌دهد، یا اگر رویداد نقدینگی مانند عرضه اولیه عمومی (IPO) وجود داشته باشد، در ارزش‌گذاری تخفیف دریافت می‌کنند.

از دست دادن بودجه Edtech
Byju’s هزینه ها را کاهش داده است تا خسارات را مهار کند. حدود 3500 نفر در حداقل دو دور اخراج از کار اخراج شده اند.

پلتفرم edtech زیان 4588 کرور روپیه را برای سال منتهی به مارس 2021 گزارش کرد که از تنها 262 کرور روپیه در سال مالی قبل بیشتر بود. درآمد تعدیل شده از عملیات به 2280 کرور روپیه رسید که 48 درصد از درآمد پیش بینی شده 4400 کرور روپیه ذکر شده در نتایج حسابرسی نشده Think & Learn Pvt Ltd، شرکت مادری که شرکت Byju را اداره می کند، کاهش داشت.

ET در 20 مارس گزارش داد که Byju’s در حال مذاکره با طلبکاران در مورد افزایش نرخ بهره وام مدت دار B (TLB) با حداقل 200-300 واحد پایه (bps) در Libor به اضافه نرخ بهره شناور 550 bps است. در این گزارش آمده است که نرخ بهره اضافی مورد بحث توسط Byju’s بالاتر از 550 bps است. یک نقطه پایه 0.01 واحد درصد است.

TLB که Byju’s در حال مذاکره مجدد است، بزرگترین موردی بود که یک استارتاپ هندی در زمان افزایش آن ترتیب داده بود، اما وام بدون رتبه بود. این شرکت که توسط سرمایه گذاران خیمه شب بازی از جمله جنرال آتلانتیک و پروسوس حمایت می شود، این وام را برای تامین مالی خرید و گسترش خود در بازار آمریکای شمالی گرفته بود.

بلافاصله پس از آن، Byju’s برای بهبود وضعیت مالی خود تحت فشار قرار گرفت. سپس با توجه به شرایط ضعیف‌تر اقتصاد کلان، برخی از سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را عقب کشید و برخی از خریدهای بالقوه‌اش در ایالات متحده نیز در معرض خطر قرار گرفتند.

شرکت‌های ادتک مانند Byju’s، Unacademy و Vedantu که در طول کووید-19 شاهد رونق بودند، پس از کاهش همه‌گیری و بازگشایی مدارس و دیگر مراکز آموزش آفلاین، به شدت آسیب دیدند. در حالی که بودجه کلی برای استارت‌آپ‌ها کند شد، شرکت‌های edtech بیشترین فشار را متحمل شدند. طبق داده‌های به دست آمده از Tracxn، استارت‌آپ‌های Edtech در سال 2022، 3.1 میلیارد دلار در مقایسه با 5.4 میلیارد دلار در سال 2021، افت بیش از 42 درصدی دریافت کردند.

روز پنجشنبه، ET گزارش داد که Unacademy تحت حمایت SoftBank دور دیگری از اخراج را انجام داد و 12٪ از نیروی کار خود را اخراج کرد زیرا با فشار برای کاهش نرخ سوزاندن نقدینگی مواجه بود. بنیانگذار و مدیر اجرایی Unacademy، Gaurav Munjal روز جمعه اعلام کرد که رهبری این شرکت، از جمله بنیانگذاران، کاهش دائمی حقوق تا 25٪ را اتخاذ خواهند کرد.

تغییرات و چالش ها
کاهش ارزش سوئیگی در بحبوحه چالش‌هایی برای شرکت تحت حمایت سافت‌بانک رخ می‌دهد. این شرکت در سال جاری 380 کارمند خود را اخراج کرده بود زیرا تجارت اصلی تحویل مواد غذایی آن کاهش یافته بود. در همین حال، HSBC Global Research در یادداشتی اعلام کرد، رقیب Zomato، از زمان راه اندازی مجدد برنامه وفاداری Zomato Gold، شروع به بازپس گیری سهم بازاری که در نیمه دوم سال 2022 به سویگی از دست داده بود، کرده است.

بر اساس گزارشی که توسط شرکت کارگزاری Jefferies منتشر شده است، واحد تجارت سریع سوئیگی، اینستامارت، در کسب و کار تحویل مواد غذایی زوماتو، بلینکیت، عقب افتاده است. این گزارش افزود: در شش ماه اول سال 2022، اینستامارت ارزش ناخالص کالا (GMV) 257 میلیون دلاری را در مقایسه با 270 میلیون دلاری GMV ثبت شده توسط Blinkit متعلق به Zomato ثبت کرد.

ET روز جمعه گزارش داد که رئیس Instamart، Karthik Gurumurthy تا پایان آوریل کنار خواهد رفت. فانی کیشان آدپالی، بنیانگذار Swiggy، قرار است مدیریت را بر عهده بگیرد. Swiggy توسعه را به ET تایید کرد.