استارت‌آپ‌های مالیاتی فرشته: برای VCها، مالیات فرشته‌ای تمدید شده شیطان را با جزئیات می‌کشد

سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) از تغییرات پیشنهادی دولت در مقررات مالیاتی فرشته ای که در ابتدا در بودجه اتحادیه برای سال های 2023-24 اعلام شده بود، استقبال کردند و گفتند که شفافیت بسیار مورد نیاز در مورد وقوع مالیات را ارائه می دهد و در عین حال از اعمال خودسرانه آن جلوگیری می کند.

کارتیک ردی، رئیس انجمن سرمایه گذاری و سرمایه جایگزین هند، گفت: “هنجارهای پیشنهادی با هدف گسترش روش های ارزش گذاری و حذف تفاوت های قیمت بین سرمایه گذاران مقیم و غیرمقیم… این رویکرد فراگیر، سرمایه گذاری های جاری را در کشور تسهیل می کند.”

مالیات فرشته بر اساس بخش 56 (2) (viib) قانون مالیات بر درآمد اعمال می شود.

بر اساس این حکم، هرگونه تفاوت بین ارزش منصفانه بازار و ارزش اسمی سهام منتشر شده توسط یک شرکت مشمول مالیات است.

هیئت مرکزی مالیات‌های مستقیم (CBDT)، در اطلاعیه‌ای به تاریخ 19 مه، پیشنهاد کرد که به استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌هایی که در معرض مالیات فرشته هستند، در حسابداری ارزش‌گذاری‌ها انعطاف بیشتری داشته باشند. به جای دو روشی که قبلاً تجویز شده بود، پنج روش ارزش گذاری پیشنهاد شد.

بندر امن، سایر اقدامات

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

قوانین نهایی پس از در نظر گرفتن نظرات عمومی و ذینفعان توسط اداره مالیات بر درآمد اطلاع رسانی خواهد شد.

علاوه بر روش جریان نقدی تنزیل شده و روش ارزش خالص دارایی برای محاسبه ارزش گذاری یک شرکت، دولت سه روش دیگر را برای ارزیابی مناسب استارت آپ ها پیشنهاد کرد.

Siddarth Pai، شریک موسس شرکت VC 3one4 Capital گفت: «اقداماتی مانند بندر امن برای تغییرات 10 درصدی قیمت، روش‌های مختلف ارزش‌گذاری، معافیت سرمایه‌گذاری از مجموعه وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران، منعکس‌کننده رویه‌های بازار است و ترس سرمایه‌گذاران را آرام می‌کند.» که از شرکت هایی مانند داروین باکس، ژوپیتر و اوپن حمایت کرده است.

CBDT پیشنهاد کرد که یک بندر امن با تغییرات 10 درصدی از ارزش تعیین شده یک شرکت برای محاسبه نوسانات فارکس، فرآیندهای مناقصه و تغییرات در سایر شاخص های اقتصادی فراهم کند، که ممکن است بر ارزش گذاری سهام بدون سهام در طول چندین دور سرمایه گذاری تأثیر بگذارد.

صفحه 1

برخی از شکاف ها باقی می ماند

اگرچه سرمایه گذاران اعلام کردند که این تغییرات از اعمال خودسرانه مالیات جلوگیری می کند، اما برخی از شکاف ها در اجرای قوانین باقی مانده است.

«دولت با این تغییرات قوانین را به نحو بهتری تعریف کرده است. برخی از نهادها از ارائه مالیات فرشته معاف هستند. آنها موارد زیادی را تعریف کرده اند که مالیات فرشته خودسرانه اعمال نخواهد شد. آناند لونیا، یکی از بنیانگذاران صندوق سرمایه گذاری در مراحل اولیه India Quotient، گفت: این تغییرات گزینه های متعددی را برای استارت آپ ها برای کاهش اعمال مالیات فرشته ارائه می دهد، اما به نوعی، کل مشکل را برطرف نمی کند.

“در حالی که این یک بخش است، در زمین، دو مشکل وجود دارد – شما همچنان هر بار که پول جمع آوری می کنید مورد بررسی قرار می گیرید، و هر بار باید مشاوران مالیاتی را جذب کنید. استرس از بین نخواهد رفت، حتی اگر احتمال مالیات گرفتن از قبل کمتر شود.»

Pai از 3one4 Capital گفت: بزرگترین مشکل این است که افسر مالیات گزارش ارزش گذاری را به چالش می کشد و عملکرد واقعی شرکت را با عملکرد پیش بینی شده چند سال پس از ارائه پیش بینی ها مقایسه می کند. “اگر تغییرات زیاد باشد، افسر مالیات می گوید ارزش گذاری غلط است و کل سرمایه جمع آوری شده درآمد محسوب می شود و مشمول مالیات می شود. این مشکل واقعی مالیات فرشته است.»

CBDT همچنین پیشنهاد کرد که نهادهایی مانند وسایل سرمایه‌گذاری ادغام‌شده گسترده یا صندوق‌هایی که تعداد سرمایه‌گذاران آنها بیش از 50 نفر است، به استثنای صندوق‌های تامینی، از حوزه مالیات فرشته مستثنی شوند.

با این حال، سرمایه گذاران گفتند که اجرای چنین مقرراتی دشوار خواهد بود.

پی گفت: «تصویب برخی شرایط مانند صندوق گسترده با 50 نفر دشوار است، زیرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بزرگ فقط با سرمایه‌گذاران منتخب کار می‌کنند. اما حذف وجوه و مدیرانی که توسط قانون‌گذاران عضو IOSCO (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) تنظیم می‌شوند (از مقررات مالیاتی فرشته) به جذب سرمایه خارجی کمک می‌کند و به عنوان یک محافظ معتبر عمل می‌کند.

IOSCO انجمنی از سازمان هایی است که بازارهای اوراق بهادار و آتی جهان را تنظیم می کند. بیش از 100 کشور عضو دارد که بیش از 95 درصد از بازارهای اوراق بهادار جهان را تنظیم می کنند.

یکی دیگر از نکات کلیدی که توسط سرمایه گذاران مورد توجه قرار گرفت مربوط به شرکت های غیر نهادی بود. «مالیات فرشته همچنان یک چالش برای شرکت‌هایی است که دارای بودجه غیر نهادی هستند، که آشکارا اکثریت قریب به اتفاق استارت‌آپ‌های مرحله اولیه هستند. من امیدوارم که چاپ دقیق این مقررات روح قوانین را حفظ کند و بهره مندی استارتاپ های قانونی از این استثناها را آسان کند.»

با این حال، بنگلانی گفت که شرکت‌های دارای سرمایه غیرسازمانی می‌توانند برای تبدیل شدن به استارت‌آپ‌های شناخته‌شده ثبت نام کنند تا از مزایای مشابه شرکت‌های دارای سرمایه VC برخوردار شوند.