استارت آپ های مالیات فرشته: استارت آپ ها خواستار معافیت بیشتر از مالیات فرشته هستند

صنعت استارتاپ با وزارت دارایی لابی می کند تا آستانه 25 کرور روپیه را حذف کند یا حداقل افزایش دهد که زیر آن از مالیات به اصطلاح فرشته معاف است. این صنعت می گوید که تنها درصد کمی از استارت آپ ها می توانند این محدودیت را برآورده کنند.

این مرکز در حال جمع‌آوری اطلاعات از ذینفعان مختلف است و انتظار می‌رود در چند روز آینده شفاف‌سازی دقیقی در مورد مالیات فرشته ارائه کند.

استارت‌آپ‌ها این موضوع را از جمله در جلسه هفته گذشته با وزارت دارایی و اداره ارتقای صنعت و تجارت داخلی (DPIIT) مطرح کردند. علاوه بر این، آنها نسبت به این اقدام که سرمایه گذاران خارجی را تحت پوشش مالیات فرشته قرار می دهد، ابراز نگرانی کردند.

به گفته افراد آگاه، صنعت همچنین به دنبال انعطاف‌پذیری برای سرمایه‌گذاری وجوه مازاد در بازار پول و ابزارهای نقدینگی است.

همچنین بخوانید | بودجه 2023: دامنه مالیات فرشته برای پوشش بودجه خارجی گسترش یافت

بر اساس بخش 56(2)(vii)(b) قانون مالیات بر درآمد، اگر یک شرکت نزدیک سهام را با قیمتی بیش از ارزش بازار منصفانه منتشر کند که مطابق با روش تعیین شده محاسبه می شود، مابه التفاوت به عنوان درآمد حاصل از آن مشمول مالیات می شود. دیگر منابع.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


زمانی که مجموع سرمایه پرداخت شده و حق بیمه سهام راه اندازی پس از انتشار سهام از 25 کرور روپیه تجاوز نکند، این مالیات اخذ نمی شود. این آستانه آخرین بار در سال 2019، زمانی که از 10 کرور روپیه افزایش یافت، مورد بازنگری قرار گرفت. از این رو، اصطلاح مالیات فرشته.

استارت‌آپ‌های ثبت‌شده با DPIIT تا زمانی که کل سرمایه‌گذاری، از جمله سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران فرشته، از ۲۵ کرور روپیه تجاوز نکند، تحت پوشش این مقررات نیستند.

همچنین بخوانید | انحصاری: قوانین ارزش گذاری برای مالیات فرشته بر سرمایه گذاری های خارجی بررسی شود

نگرانی ها

این صنعت استدلال می کند که آستانه بسیار پایین است و هزینه های ورودی و تورم دستمزد افزایش یافته است. آنها می گویند این محدودیت برای استارت آپ ها از ثبت نام تحت DPIIT بازدارنده است.

این نمایندگی گفت: “با توجه به ماهیت اولیه استارتاپ ها، نیاز به سرمایه گذاری مستمر برای نوآوری و بداهه سازی محصولات/فرآیندها وجود دارد.” علاوه بر این، استارت‌آپ‌هایی که عملیات را افزایش می‌دهند تا آن را در سراسر هند (یا جهانی) بسازند، برای راه‌اندازی زیرساخت‌های لجستیکی به سرمایه عظیمی نیاز دارند.»

آستانه 25 کرور روپیه شامل سهام صادر شده توسط افراد غیر مقیم، شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر ثبت شده به عنوان صندوق های سرمایه گذاری جایگزین رده I (AIF) یا شرکت های مشخص نمی شود.

لایحه مالی 2023 این معافیت را حذف کرد و پیشنهاد می‌کند که سرمایه‌گذاران خارجی تحت پوشش مالیات فرشته قرار گیرند، که تاکنون فقط برای ساکنان هند و صندوق‌هایی که به عنوان AIF ثبت نشده‌اند اعمال می‌شد.

اکوسیستم استارت آپی و سرمایه گذاران ابراز نگرانی کرده اند زیرا سرمایه گذاری خارجی همچنان منبع اصلی تامین مالی است.

همچنین بخوانید | ETtech Explainer: آیا بودجه 2023-24 «مالیات فرشته» را احیا کرده است؟

از اخبار مهم فناوری و استارت آپ ها مطلع باشید. در خبرنامه روزانه ما مشترک شوید تا جدیدترین و ضروری ترین اخبار فناوری را بخوانید که مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.