تراشه‌های کامپیوتری: دره سیلیکون، مهد تراشه‌های کامپیوتری، مرکز تحقیقاتی جدید و بزرگی را به دست می‌آورد

سیلیکون ولی نام خود را از تراشه های کامپیوتری گرفته است، اما دیگر نقش اصلی در شکل دادن به نحوه ساخت آنها ندارد. یک تامین کننده اصلی این صنعت امیدوار است که آن را تغییر دهد.

Applied Materials، بزرگ‌ترین سازنده ماشین‌های تولید نیمه‌رساناها، دوشنبه گفت که قصد دارد یک مرکز تحقیقاتی عظیم در نزدیکی زادگاهش، سانتا کلارا، کالیفرنیا بسازد تا به سازندگان تراشه و دانشگاه‌ها اجازه دهد تا در پیشرفت‌ها برای ساخت تراشه‌های قدرتمندتر با یکدیگر همکاری کنند. تحلیلگران صنعت می گویند که سیلیکون ولی بیش از 30 سال است که پروژه ساخت نیمه هادی مشابهی را ندیده است.

این شرکت انتظار دارد تا 4 میلیارد دلار در این پروژه طی هفت سال سرمایه گذاری کند که بخشی از این پول از یارانه های فدرال تامین می شود و در عین حال تا 2000 شغل مهندسی ایجاد می کند.

این طرح جدیدترین طرح از یک رشته پروژه های مرتبط با تراشه است که توسط قانون CHIPS، بسته ای 52 میلیارد دلاری یارانه ای است که کنگره سال گذشته برای کاهش وابستگی ایالات متحده به کارخانه های آسیایی برای قطعات حیاتی تصویب کرد. آنچه حرکت Applied Materials را متمایز می کند این است که به جای تولید بر روی تحقیق تمرکز می کند و یک تعهد جدید اساسی به قطب اصلی صنعت است.

تراشه‌سازانی که در سیلیکون ولی بزرگ شده‌اند، مدت‌هاست که تصمیم گرفته‌اند «فاب‌های» جدید، یعنی کارخانه‌های پیچیده‌ای که تراشه‌هایی از ویفرهای سیلیکونی می‌سازند، در ایالت‌ها و کشورهای ارزان‌تر بسازند. اما Applied Materials شرط می‌بندد که استعدادهای فنی در دانشگاه‌های مجاور و شرکت‌های محلی که تراشه‌ها را طراحی می‌کنند، به سرعت نوآوری را تحریک می‌کنند و تفاوت هزینه‌ها را با مکان‌های دیگر جبران می‌کنند.

گری دیکرسون، مدیر عامل شرکت Applied Materials می گوید: «شما می توانید در اینجا رهبران بیشتری را در این اکوسیستم نسبت به هر جای دنیا به هم متصل کنید. “هیچ جایی وجود ندارد.”

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


Applied Materials میزبان رویدادی در روز دوشنبه در Sunnyvale، کالیفرنیا، برای بحث در مورد این پروژه بود که مخاطبان زیادی شامل کارمندان، مشتریان، مقامات شهری و معاون رئیس جمهور کامالا هریس را به خود جلب کرد. این شرکت گفت که از یک قطعه سیلیکون 150 پوندی استفاده خواهد کرد که یکی از مدیران آن را “به راحتی بزرگترین قطعه سیلیکون در سیلیکون ولی” به عنوان سنگ بنای مرکز جدید استفاده خواهد کرد.

سیاستمداران هر دو حزب از قانون چیپس حمایت کردند، تا حدی به دلیل ترس از اینکه چین روزی بر تایوان و کارخانه‌هایی که پیشرفته‌ترین تراشه‌ها را تولید می‌کنند، کنترل کند. علاوه بر تشویق تولید داخلی تراشه، این قانون حدود 11 میلیارد دلار برای تشویق به تحقیق و توسعه مرتبط اختصاص داد.

تحقیقات تراشه اکنون در چندین مرحله در مکان‌های مختلف از جمله آزمایشگاه‌های دانشگاهی و مراکز مشترک مانند مجتمع نانوتکنولوژی آلبانی در نیویورک انجام می‌شود. Applied Materials با شرکت‌های دیگر در آن مرکز مشارکت می‌کند و یک کارخانه تحقیقاتی در سیلیکون ولی راه‌اندازی می‌کند که در آن تراشه‌سازان می‌توانند با ماشین‌های آن و سایر سازندگان ابزار کار کنند.

اما بسیاری از کارهای اصلی در توسعه فرآیندهای تولید جدید توسط تولیدکنندگان تراشه در کارخانه‌های مجهز به مجموعه وسیعی از تجهیزات انجام می‌شود. مرکز پیشنهادی، که Applied Materials آن را Epic می‌نامد، قرار است فضای تولید فوق‌العاده تمیزی بزرگ‌تر از سه زمین فوتبال داشته باشد و به گونه‌ای طراحی شده است که منابع مشابهی را به محققان دانشگاه و سایر مهندسان برای آزمایش مواد و تکنیک‌های جدید برای ایجاد تراشه‌های پیشرفته ارائه دهد.

یک هدف کاهش زمان جریان یافتن ایده‌های جدید از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به شرکت‌هایی است که تجهیزات تولیدی جدید طراحی می‌کنند، اطلاعاتی که اکنون اغلب به تأخیر می‌افتند زیرا از طریق سازندگان تراشه فیلتر می‌شوند.

H.-S گفت: “مشکل این است که این مشتریان به زمان نیاز دارند تا بفهمند به چه چیزی نیاز دارند.” فیلیپ وانگ، استاد مهندسی برق استنفورد که در جریان برنامه های شرکت قرار گرفت. “یک سوراخ بزرگ در آنجا وجود دارد.”

Applied Materials همچنین گفت که سازندگان تراشه می توانند فضایی را در مرکز رزرو کرده و ابزارهای جدید را قبل از اینکه به صورت تجاری در دسترس قرار گیرند، امتحان کنند.

این طرح تا حدی به این بستگی دارد که آیا Applied Materials می تواند تحت قانون CHIPS، که وزارت بازرگانی می گوید در حال حاضر ابراز علاقه بیش از 300 شرکت را به خود جلب کرده، یارانه دریافت کند یا خیر. دیکرسون گفت که این شرکت قصد دارد در هر صورت این مرکز را بسازد، اما بودجه دولتی می تواند بر مقیاس پروژه تأثیر بگذارد.

G. Dan Hutcheson، نایب رئیس شرکت تحقیقات بازار TechInsights گفت: با فرض اینکه مرکز طبق برنامه‌ریزی تکامل یابد، می‌تواند نقش سیلیکون ولی را در تکامل تراشه‌ها تقویت کند.

او گفت: «این واقعاً یک رأی اعتماد برای دره است.