تلنگر معکوس razorpay: اختصاصی ETtech | در «تلنگر معکوس»، نهاد مادر Razorpay قصد دارد از ایالات متحده به هند بازگردد

به گفته دو نفر از افراد آگاه، شرکت پرداخت دیجیتال Razorpay که مقر آن در بنگلور است، در حال بازگرداندن نهاد اصلی خود از ایالات متحده به هند است. این توسعه ماه ها پس از آن صورت می گیرد که شرکت پرداخت آنلاین PhonePe متعلق به Walmart شرکت هلدینگ خود را از سنگاپور به هند منتقل کرد.

Razorpay که توسط Y Combinator حمایت می‌شود و ارزش آن به 7.5 میلیارد دلار می‌رسد، با جمع‌آوری سرمایه از انکوباتور معروف سیلیکون ولی، لزوماً در ایالات متحده اقامت داشت. Razorpay خدمات پرداخت را به بازرگانان ارائه می دهد.

تصمیم این شرکت برای تغییر نهاد اصلی خود در زمانی است که دولت هند کمیته‌ای متخصص ایجاد کرده است تا اقداماتی را برای تشویق فین‌تک‌های محلی و سایر استارت‌آپ‌های مستقر در خارج از کشور به نقل مکان به مرکز خدمات مالی بین‌المللی گجرات (IFSC) پیشنهاد کند. به گفته افراد آگاه

این کمیته – متشکل از نمایندگانی از بانک مرکزی، بنیان‌گذاران فین‌تک، IFSCA، شهر هدیه و سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر – در انتظار مشاوره با این سهامداران است. Gift SEZ یک IFSC تحت قانون مناطق ویژه اقتصادی است.

تلنگر به عقب

فردی که از این اطلاعات مطلع بود، گفت که Razorpay فرآیند “تغییر معکوس” را آغاز کرده است. آنها اولین مرحله از یک فرآیند چند لایه را برای بازگرداندن نهاد اصلی خود به هند آغاز کرده اند. زمان و بودجه خوبی نیاز است، اما مدیریت و هیئت مدیره مشتاق آن هستند. این در یک بخش بسیار تنظیم شده مانند خدمات مالی منطقی است.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


در پاسخ به سؤالات ET، Razorpay تأیید کرد که روند برگشت معکوس از ایالات متحده به هند را آغاز کرده است، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

دورهای کلیدی سرمایه گذاری در RazorpayETtech

شخص دیگری گفت: پس از انتقال شرکت مادر خود به هند، شرکت پرداخت می تواند به یک فهرست بالقوه در هند نگاه کند و افزود: “طرح در مورد IPO (عرضه عمومی اولیه) هنوز کمی دور است، اما اولویت این است که آیا این شرکت در هند مستقر است.”

100 میلیارد دلار ارزش معاملات ناخالص

این شرکت که در سال 2014 تأسیس شد، در مرحله حساسی قرار دارد زیرا منتظر مجوز نهایی جمع‌آوری پرداخت از بانک مرکزی هند (RBI) است. از دسامبر سال گذشته، Razorpay، همراه با پلتفرم‌های پیشرو پرداخت آنلاین از جمله PayU و Paytm، از سوی بانک مرکزی درخواست شده است تا ورود تاجران جدید را متوقف کند.

Razorpay حدود 100 میلیارد دلار ارزش تراکنش ناخالص را در پرداخت های دیجیتال آنلاین و آفلاین پردازش می کند. این شرکت تجارت آفلاین خود را در سال گذشته از طریق خرید Ezetap به قیمت حدود 200 میلیون دلار راه اندازی کرد.

Razorpay برای اعتبار بیشتر برند خود، اخیراً تشکیل هیئت مشاوره ای متشکل از بانکداران بازنشسته، کارمندان دولت و معاون فرماندار RBI را اعلام کرد. به گفته افراد آگاه، در حالی که هنوز هیئت مدیره خود را تغییر نداده است، شرکت فین‌تک احتمالاً می‌تواند بعداً هیئت مدیره خود را گسترش دهد.

فین تک ها به هند می آیند

Razorpay دومین استارت آپ هندی بود که در سال 2015 به Y Combinator (YC) راه یافت، درست زمانی که انکوباتور سیلیکون ولی شروع به گسترش مجموعه خود با تعداد بیشتری از استارت آپ های هندی کرده بود. پلتفرم ثبت مالیات آنلاین ClearTax در سال 2014 انتخاب شد.

اولین نفری که قبلا ذکر شد، گفت: “به عنوان یک شرکت YC، شما مجبور به اقامت در ایالات متحده هستید زیرا آنها شما را جوجه کشی می کنند و در نهایت سرمایه اولیه را تامین می کنند.”

فین تک ها به هند می روندETtech

Cashfree یکی دیگر از استارتاپ های پرداخت با پشتیبانی YC است که در ایالات متحده مستقر است و با Razorpay رقابت می کند.

در اوایل سال جاری، سامیر نیگام و راهول چاری، بنیانگذاران PhonePe گفتند که سرمایه گذاران آنها، از جمله والمارت، که حدود 80 درصد از سهام را در اختیار دارد، باید 8000 کرور روپیه به عنوان مالیات در هند پرداخت کنند. این بخشی از مالیات بر عایدی سرمایه بلندمدت بود که PhonePe مجبور بود بپردازد، زیرا ارزش آن بین خروج از هند و بازگشت چندین برابر افزایش یافت.

همچنین بخوانید | ETtech Explainer: چرا سرمایه گذاران PhonePe 8000 کرور روپیه پرداخت کردند تا پایگاه خود را به هند منتقل کنند؟

ما نام بیش از 20 تک شاخ موجود (از) لیستی از 100 نفر را جمع آوری کرده ایم که به آنها دسترسی پیدا کرده اند و فعالانه به دنبال حرکت به عقب هستند. برخی از سرمایه‌گذاران گفته‌اند که اگر این امر راحت‌تر شود، مایلند اقامت خود را به اینجا (هند) منتقل کنند.» نیگام گفته بود.

در جریان تعامل اخیر با ET، آمریش راو، مدیر اجرایی Pine Labs گفته بود: «تصمیم (تغییر محل اقامت) نباید بر اساس ارزش‌گذاری یا مالیات باشد… بلکه باید بر اساس این باشد که آیا فناوری ساخته شده برای بازارهای جهانی یا داخلی است. و این همان کشفی است که در حال حاضر با Pine Labs در حال انجام است. بر اساس این نتایج، ما در مورد بهترین اقامتگاه برای شرکت تصمیم خواهیم گرفت.

قوانین و مالیات

کارشناسان حقوقی می گویند دو پیامد عمده از ورود یک شرکت به هند وجود دارد. اولی مالیات مستقیم بر شرکت بر اساس ارزش گذاری آن و همچنین بر سرمایه گذاران است. کل ساختار سهام ممکن است نیاز به بازسازی داشته باشد.

چالش اصلی دیگر برای استارت آپ های سازمانی قراردادهای مشتری است که ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

چالش بزرگ در مورد توانایی این استارت‌آپ‌های فناوری برای حرکت کسب‌وکار (از جمله IP) در یک ارزش‌گذاری منصفانه فعلی است، که به دلیل داشتن مشتریان و درآمد آنها در نهاد خارج از کشور افزایش می‌یابد. Ashwin Bhatt، شریک NovoJuris Legal، گفت: همچنین، این امر باعث افزایش سرمایه گذاری در نهاد خارج از کشور می شد.

او گفت که اقامت در هند به پیامدهای مالیاتی بالاتری برای این استارت آپ ها و سرمایه گذاران آنها منجر می شود. بهات گفت: علاوه بر این، آنها باید به مقررات جدید سرمایه گذاری خارج از کشور که توسط RBI در سال 2022 ابلاغ شده است، پایبند باشند.

دو راه وجود دارد که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها را راه‌اندازی می‌کنند – راه‌اندازی مستقیم در ایالات متحده با عملیات مستقر در خارج از هند یا، راه‌اندازی در اینجا و سپس بازگشت به ایالات متحده برای جذب سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر. در نهایت، در مورد دوم، نهاد هندی توسط شرکت هلدینگ ایالات متحده به ارزش اسمی خریداری می شود.

Sonam Chandwani، شریک مدیریت KS Legal and Associates گفت: «وقتی یک استارت‌آپ اقامتگاه قانونی خود را تغییر می‌دهد… ممکن است شرکت با مالیات مضاعف بر درآمد جهانی خود مواجه شود، اگر مقیم هر دو کشور باشد.

او گفت که از نقطه نظر حقوقی، استارتاپ باید به الزامات هند در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی، و همچنین قوانین محلی حاکم بر ساختار شرکت، کار و انطباق، پایبند باشد.

جایگزین شهر هدیه

دولت شرکت های هندی را تحت فشار قرار داده است تا شهر هدیه را به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه جهانی ارزیابی کنند و از فرصت های بازار بین المللی بهره ببرند. هفته گذشته، ET گزارش داد که KredX، یک استارت آپ تخفیف فاکتور، فعالیت خود را در شهر هدیه آغاز کرد.

ET دریافته است که کمیته تخصصی ایجاد شده توسط دولت متشکل از بنیانگذارانی مانند لالیت کشره از Groww و Nikhil Kamath از Zerodha، به همراه مدیر اجرایی RBI G Padmanabhan و سرمایه گذارانی مانند Siddharth Pai است.

وظیفه این کمیته پیشنهاد اقداماتی برای تشویق استارت‌آپ‌های فین‌تک مستقر در خارج از هند برای نقل مکان به شهر گیفت و ارائه پیشنهادهایی برای توسعه IFSC به عنوان یک مرکز نوآوری جهانی است.

بررسی اقتصادی 2023 نیاز به تشویق استارت آپ های هندی را برای معکوس کردن تلنگر برجسته کرد. با این حال، قوانین فعلی هند، چرخش معکوس را وقت گیر و گران می کند.

(گرافیک و تصاویر توسط راهول آواستی)