سبی رده بسیار پر خطر را در طرح های صندوق سرمایه گذاری مشترک معرفی می کند

تنظیم کننده بازارها Sebi روز دوشنبه با معرفی رده “ریسک بسیار بالا” برای هشدار به سرمایه گذاران ، برچسب محصول را در طرح های صندوق سرمایه گذاری تحت ریسک متر تغییر داد. پنج دسته موجود برای سنجش خطرات عبارتند از: کم ، کم تا متوسط ​​، متوسط ​​، نسبتاً زیاد و زیاد.

هیئت مدیره بورس و اوراق بهادار هند (سبی) در بخشنامه ای گفت: بر اساس ویژگی های طرح ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک در زمان راه اندازی طرح / پیشنهاد صندوق جدید ، سطح ریسک را برای طرح ها تعیین می کنند.

این گزارش همچنین اعلام كرد كه هرگونه تغییر در ریسك سنج از طریق الحاقیه كاغذ و از طریق پست الكترونیكی یا اس ام اس به دارندگان آن طرح خاص ابلاغ می شود.

Risk-o-meter به صورت ماهانه مورد ارزیابی قرار می گیرد و خانه های صندوق سرمایه گذاری مشترک باید ریسک-o-meter را همراه با افشای نمونه کارها برای کلیه طرح های خود در وب سایت مربوطه و وب سایت Amfi بدن صنعت ، در مدت 10 روز فاش کنند. نزدیک به هر ماه

سبی گفت که صندوق های سرمایه گذاری مشترک باید سطح ریسک طرح ها را در تاریخ 31 مارس هر سال همراه با تعداد دفعات تغییر سطح ریسک در سال ، در وب سایت و وب سایت آمفی خود فاش کنند.

ریسک موجود در صندوق های سرمایه گذاری بر اساس سه پارامتر – سرمایه بازار ، نوسانات و هزینه تأثیرگذاری ارزیابی می شود.

با توجه به اوراق بدهی ، سبی گفت که این ارزیابی بر اساس ریسک اعتباری ، نرخ بهره ، نقدینگی و غیره ارزیابی می شود.

سبی برای سرمایه گذاری توسط صندوق های سرمایه گذاری مشترک در ابزارهایی که دارای رتبه بندی کوتاه مدت هستند ، گفت: “ارزش ریسک نقدینگی و ارزش ریسک اعتباری باید بر اساس پایین ترین رتبه بلند مدت ابزار همان ناشر باشد (برای پیروی از روش محافظه کارانه) در سراسر آژانسهای رتبه بندی اعتبار “.

با این وجود ، اگر رتبه بندی بلندمدت یک صادر کننده وجود نداشته باشد ، براساس نقشه برداری از رتبه بندی اعتباری ، محافظه کارترین رتبه بندی بلند مدت برای یک رتبه بندی کوتاه مدت معین گرفته می شود.

سبی گفت که صندوق های سرمایه گذاری مشترک باید طرح را به صورت جدول تغییر تغییرات از نظر ریسک در گزارش های سالانه و خلاصه مختصر منتشر کنند.

برچسب محصول در صفحه اول فرم اولیه درخواست اولیه ، اسناد اطلاعات طرح (SID) و یادداشت اطلاعات اصلی (KIM) فاش خواهد شد. همچنین ، لازم است که در فرم درخواست مشترک – همراه با اطلاعات مربوط به طرح ، فاش شود.

تبلیغات طرح باید به گونه ای قرار گیرد که به طور برجسته برای سرمایه گذاران قابل مشاهده باشد.

تنظیم کننده خاطرنشان کرد: “تغییر در ریسک-متر به عنوان ویژگی اساسی در نظر گرفته نمی شود. تغییر طرح از نظر … مقررات Sebi (صندوق سرمایه گذاری مشترک)” ، تنظیم کننده خاطرنشان کرد.

این بخشنامه از تاریخ 1 ژانویه 2021 برای کلیه طرح های موجود و کلیه برنامه هایی که از آن به بعد اجرا می شوند ، لازم الاجرا است. با این حال ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک ممکن است پیش از دوره زمانی مشخص ، این بخشنامه را اتخاذ کنند.

“سبی شرح مفصلی از ریسک مرتبط با بدهی ، سهام و ابزارهای مشتقه ارائه داده است. این اطلاعات ریسک موجود در اختیار سرمایه گذاران را افزایش می دهد و سرمایه گذاران اکنون می توانند سرمایه گذاری های خود را بر اساس مشخصات ریسک خود ترسیم کنند.

Omkeshwar Singh ، رئیس RankMF در Samco Securities ، گفت: “این ابتکار بسیار خوبی از سوی Sebi است و با توجه به تجربیات اخیر که بین ریسک درک شده و ریسک واقعی و رویکرد کاملاً عملی برای محافظت از منافع سرمایه گذاران وجود دارد.”