سقوط SVB: بخش فناوری اسرائیل از سقوط SVB، اصلاحات قضایی پیشنهاد شده است.

پس از پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی و درگیری‌های نظامی، بخش فناوری پیشرفته اسرائیل ممکن است با بزرگترین آزمون خود مواجه شود زیرا سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) منبع اصلی تامین مالی را حذف می‌کند و اصلاحات قضایی پیشنهادی پایه‌های قانون شرکت‌ها را تهدید می‌کند.

اقتصاد اسرائیل با نام مستعار «ملت استارت‌آپ» موجی از موفقیت‌های فناوری را پشت سر گذاشته است و بخشی از آن تنها 10 درصد از نیروی کار این کشور را استخدام می‌کند که حدود 15 درصد از تولید اقتصادی، بیش از نیمی از صادرات و یک چهارم درآمد مالیاتی را تشکیل می‌دهد.

اما پیشنهادهای ائتلاف راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برای دادن حق رأی بیشتر به دولت در انتخاب قضات و در عین حال محدود کردن اختیارات دیوان عالی برای لغو قوانین، سرمایه‌گذاران فعلی و بالقوه را نگران کرده است.

کارنیت فلوگ، رئیس سابق بانک اسرائیل که اکنون معاون است، می‌گوید: «بخش فناوری پیشرفته به ثبات نیاز دارد، به قوانین بازی نیاز دارد تا روشن باشد، نیاز به اطمینان دارد که… آنها باید به دادگاه مراجعه کنند. رئیس مؤسسه دموکراسی اسرائیل و افزود که در غیر این صورت سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.

همچنین خطر تسریع فرار مغزها وجود دارد. تخمین زده می شود که 100000 اسرائیلی در حال حاضر در دره سیلیکون کالیفرنیا زندگی و کار می کنند و بسیاری دیگر به اروپا نقل مکان کرده اند. بر اساس داده‌های دولتی، در صنعت حدود 400000 نفر در حال حاضر حدود 6000 شغل خالی در فناوری وجود دارد.

فلوگ به شورای روابط خارجی اسرائیل گفت: “این بخش… مغز آنها… ایده ها، کارآفرینی آنها را خواهد گرفت و در برخی کشورها فرش قرمزی برای آنها پهن خواهد شد.”

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


پارلمان تصویب اولیه لایحه پیشنهادی را صادر کرده است و موافقان آن را برای مهار آنچه که قوه قضاییه فعالی که در سیاست مداخله می‌کند در حالی که مخالفان آن را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند ضروری می‌دانند ضروری است، اما تصویب نهایی پس از اعتراضات گسترده یک ماه به تعویق افتاد. تعدادی از شرکت‌های فناوری پیشرفته مانند استارت‌آپ امنیت سایبری ایالات متحده و اسرائیل ویز گفته‌اند که در صورت تصویب اصلاحات، پول را از اسرائیل بیرون می‌کشند و از ورود وجوه به کشور جلوگیری می‌کنند، در حالی که رئیس ارائه‌دهنده نرم‌افزار مبتنی بر ابر NICE گفت که سرمایه‌گذاران بزرگ با احتیاط عمل می‌کنند. تماشای وضعیت

در همین حال، به دلیل انتظارات کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 15 میلیارد دلار در سال گذشته و رکورد 27 میلیارد دلار در سال 2021، شیکل در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح سه ساله خود در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات IVC و LeumiTech، شرکت‌های فناوری پیشرفته اسرائیل در سه ماهه اول 1.7 میلیارد دلار جمع‌آوری کردند که 70 درصد کمتر از 5.8 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال 2022 و پایین‌ترین سطح جمع‌آوری مالی سه ماهه در چهار سال اخیر است.

بانک مراجعه کننده

به نگرانی‌های بخش فناوری، فروپاشی وام‌دهنده آمریکایی SVB است که جان مدوید، مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری OurCrowd، آن را «بانک پیشرو» برای استارت‌آپ‌های اسرائیلی – گروهی با 7000 نیرو شامل «یونیکورن‌ها» با ارزش گذاری در حدود حداقل یک میلیارد دلار و شرکت های کوچکتر با بیش از 50 کارمند.

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌گویند بیش از نیمی از استارت‌آپ‌های کشور در SVB حساب داشتند، که در برخی موارد تنها تسهیلات بانکی آنها در ایالات متحده است، اگرچه مبالغ مربوط به آن کاملاً مشخص نیست.

میکی بالتر، مدیر اجرایی استارت‌آپ ناوبری داخلی Oriient، گفت SVB تنها بانک آمریکایی این شرکت است و خوشبختانه 70 درصد از میلیون‌ها دلاری را که در آنجا داشت به اسرائیل منتقل کرد و بقیه را در SVB گذاشت.

در ابتدا، بالتر فکر می کرد که 30 درصد باقیمانده از بین رفته است، اما پس از تسلط رگولاتورها دوباره به آن دسترسی پیدا کرد. او گفت: «این خیلی دردناک بود. “قبل از (قبل از اینکه رگولاتورها زمام امور را در دست بگیرند) من سناریویی را پیش بینی کردم که در آن بیشتر پول نقد عملیاتی خود را از دست دادیم.”

به گفته سرمایه گذاران، بانک لئومی اسرائیل گفت که قبل از اینکه تنظیم کننده های ایالات متحده کنترل را در دست بگیرند، توانست 1 میلیارد دلار را به حساب های محلی بازگرداند که به گفته سرمایه گذاران، حدود نیمی از مبلغی است که تخمین زده می شود بازگردانده شده است.

شرکت‌های فناوری و سرمایه‌گذاران به طور یکسان گفتند SVB یک چیز نادر در صنعت بانکداری است که با اکوسیستم فناوری اسرائیل آشنا است و شرایط وام‌هایی را ارائه می‌کند که با سایر بانک‌ها همتا نیست.

مدوید گفت: «این بچه‌ها بسیار حرفه‌ای بودند و کار کردن با آنها دوست‌داشتنی بود… امروز بانک‌ها می‌توانند دردسرساز باشند… این بچه‌ها اینطور نبودند.

آدام فیشر، شریک شرکت سرمایه گذاری Bessemer Venture Partners، با استناد به اصلاحات قضایی، گفت که بانک های آمریکایی کمتری ممکن است مایل به وام دادن به شرکت های اسرائیلی باشند که به معنای رقابت کمتر و شرایط سخت تر است.

او گفت: «مردم محلی تا حدودی وارد عمل می‌شوند، اما نمی‌توانند یک شبه وام‌های خود را افزایش دهند.

یکی از مدیران ارشد یک بانک اسرائیلی همچنین گفت که در حالی که او فرصتی برای تقویت وام دادن به استارت آپ ها می بیند، بانک های محلی به تنهایی قادر به پر کردن خلاء باقی مانده توسط SVB نیستند.

او گفت: “ما جاه طلبی میلیاردها دلاری نداریم، اما مطمئناً جاه طلبی داریم که پرتفوی را دو یا سه برابر کنیم.”

یارون سامید، شریک مدیر صندوق شرکای بنیانگذار TechAviv، گفت، بنابراین، شرکت‌های فناوری اسرائیل احتمالاً برای ثبت نام به عنوان شرکت‌های آمریکایی جمع می‌شوند و در عین حال تحقیق و توسعه را در خانه نگه می‌دارند.

سامید گفت که تعداد انگشت شماری از بانک های بزرگ ایالات متحده به کسانی که از شکست SVB آسیب دیده اند حساب سپرده ارائه کرده اند، در حالی که شرکت فین تک برکس نیز گفته است. دیگران نقدینگی اضطراری اما با نرخ های بالاتر ارائه کرده اند.

سامید گفت: «بدون شک گروهی از شرکت ها وجود دارند که تنها به دلیل تسهیلات اعتباری SVB زنده مانده اند. این امر قبلاً به دلیل پویایی کلان و بازارهای سهام خصوصی اتفاق افتاده بود، اما این فقط آن را تسریع خواهد کرد.»

صمید با امتناع از نام بردن شرکت‌های خاص بنا به درخواست خود، گفت که برخی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ اسرائیلی در «مراحل پیشرفته» مذاکره برای سرمایه‌گذاری بوده‌اند، تنها برای اینکه سرمایه‌گذاران بالقوه به دلیل اصلاحات پیشنهادی از این شرکت خارج شوند یا زمان بیشتری بخواهند.

او افزود: «شرکت‌های خوب زنده خواهند ماند. اما شرکت هایی که آنقدرها سالم نیستند، دوام نمی آورند.»