صندوق سرمایه گذاری مشترک: ورودی صندوق های سرمایه گذاری سهام هند در ماه مارس به بالاترین میزان در یک سال گذشته رسید – داده های صنعت

داده‌های انجمن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هند (AMFI) در روز پنجشنبه نشان داد که جریان ورودی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هند به ترتیب 31 درصد افزایش یافت و به 205.34 میلیارد روپیه (2.51 میلیارد دلار) در ماه مارس رسید که بالاترین رقم در 12 ماه گذشته بود. افزایش جریان ورودی بخشی از فشار وارده بر بازارها را که شاهد فروش پایدار سرمایه گذاران خارجی بود، جبران کرد. در حالی که سرمایه گذاران پورتفولیوی خارجی (FPI) در ماه مارس خریداران خود را به خود جلب کردند، این رقم با سرمایه گذاری 1.87 میلیارد دلاری شرکت آمریکایی GQG Partners در سهام گروه آدانی منحرف شد.

FPIها در سه ماهه اول سال 2023 به ارزش 262.10 میلیارد روپیه از سهام خود را تخلیه کردند. این معیار در سال جاری تاکنون بیش از 2 درصد کاهش یافته است.

G Pradeepkumar، مدیر اجرایی Union Asset Management Company گفت: «از پایین‌ترین رقم حدود 22.50 میلیارد روپیه در ماه نوامبر، ورودی خالص به صندوق‌های سهام به طور پیوسته هر ماه در حال افزایش است. وی افزود: جریان های ثابت ورودی آینده بازارهای سهام را نوید می دهد.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را با 21.29 میلیارد روپیه تشکیل می‌دهند، در حالی که ورودی‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کلان از 3.55 میلیارد روپیه در ماه گذشته تقریباً سه برابر شده و به 9.11 میلیارد روپیه در ماه مارس رسیده است.

مشارکت در برنامه‌های سرمایه‌گذاری سیستماتیک (SIP) – که در آن سرمایه‌گذاران به طور منظم پرداخت‌های خود را به صندوق‌های مشترک انجام می‌دهند – بیش از 4 درصد افزایش یافت و از 136.86 میلیارد روپیه به رکورد 142.76 میلیارد روپیه رسید. بیش از 700000 حساب SIP جدید در ماه مارس افتتاح شد.

داده‌ها نشان می‌دهد که سهم SIP در ماه فوریه پس از ثبت یک رکورد جدید در هر یک از شش ماه گذشته، به طور جزئی کاهش یافته است.

Ajaykumar Gupta، مدیر ارشد بازرگانی در Trust Mutual Fund گفت: «کتاب SIP قوی به جریان‌های ورودی به طرح‌های سهام کمک کرد. سهم SIP از ابتدای سال 2022 به حدود 1.91 تریلیون روپیه رسیده است که بیشتر از جریان خروجی خارجی به سهام هند با 1.39 تریلیون روپیه در مدت مشابه است.

بر اساس گزارش AMFI، وجوه نقد – آنهایی که در مدت کوتاهی 91 روزه سررسید می‌شوند – 569.24 میلیارد روپیه خروجی داشتند که بیشترین میزان از سپتامبر 2022 است.

به گفته تحلیلگران، افزایش جریان خروجی از صندوق های بدهی محور، یک پدیده معمول در پایان یک سال تقویمی یا مالی، ناشی از افزایش بازخریدها و جابجایی پرتفوی از بدهی های کوتاه مدت به انتهای بلندتر منحنی بازده بود.

داده‌های AMFI نشان می‌دهد که صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شامل بدهی، سهام، طرح‌های ترکیبی و سایر طرح‌ها، مجموع خروج خالص 192.64 میلیارد روپیه هند (2.36 میلیارد دلار) را به ثبت رسانده است، در مقایسه با جریان ورودی 95.75 میلیارد روپیه در ماه فوریه.

میانگین دارایی های تحت مدیریت از 40.69 تریلیون روپیه در فوریه 1.6 درصد کاهش یافت و به 40.05 تریلیون روپیه رسید. (1 دلار = 81.8020 روپیه هند)

(گزارش توسط Bharath Rajeswaran در Bengaluru؛ ویرایش توسط Sonia Cheema)