قیمت سهام زوماتو: زوماتو به دلیل ترس از اینکه ONDC ممکن است به سودآوری ضربه بزند، 7 درصد سقوط کرد

بمبئی: سرمایه گذاران سهام Zomato را تخلیه کردند که باعث شد قیمت سهام در معاملات روز سه شنبه به دنبال کاهش شدید ارزش گذاری Swiggy رقیب Invesco و ترس از مختل شدن بخش فناوری غذایی توسط یک شرکت جدید – ONDC (Open) تحت حمایت دولت، سهام زوماتو را تا 7 درصد کاهش داد. شبکه برای تجارت دیجیتال).

سهام جمع‌آوری غذای آنلاین تحت رهبری دیپیندر گویال در NSE به 60.30 روپیه سقوط کرد – پایین‌ترین قیمت در دو هفته گذشته، قبل از اینکه به 61.40 روپیه رسید که 5.39 درصد نسبت به بسته شدن قبلی کاهش داشت.

تحلیلگران گفتند که اختلال ONDC، جایی که مصرف کنندگان غذا و مواد غذایی را با قیمت های ارزان تر می خرند، به احساسات سرمایه گذاران زوماتو زیان ده آسیب رسانده است.

Pankaj Pandey، رئیس تحقیقات ICICI Securities گفت: برای سرمایه گذاران، راه های سرمایه گذاری زیادی وجود دارد که مسیری به سمت سودآوری دارند. بنابراین، جذابیت نسبی شرکت‌های عصر جدید نرم باقی خواهد ماند.»

بیش از 13 کرور سهم Zomato در BSE و NSE در روز سه شنبه معامله شد که 1.6 برابر میانگین حجم روزانه ترکیبی آن در یک ماه گذشته بود. سهام زوماتو در جولای سال گذشته به 40.60 روپیه رسید. از آن زمان، بیش از 50 درصد از زیان خود را به دلیل انتظارات مبنی بر سودآور شدن شرکت به زودی پس گرفته است. با این حال، این سهام بسیار کمتر از قیمت عرضه اولیه عمومی (IPO) خود یعنی 76 روپیه به ازای هر سهم در ژوئیه 2021 معامله می شود.

Zomato و Swiggy دو تا از پیشروترین پلتفرم های تحویل غذا در هند هستند که با یکدیگر رقابت می کنند. با تشدید رقابت، پلتفرم سوم، شبکه باز تجارت دیجیتال (ONDC) تحت حمایت دولت هند به مشتریان این امکان را می دهد که بدون نیاز به برنامه شخص ثالث مانند Zomato و Swiggy، غذا و خواربار سفارش دهند.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


دیپاک شنوی، بنیانگذار کپیتال مایند، می‌گوید: ارزیابی اینکه ONDC چگونه بر کسب‌وکارهای Swiggy و Zomato تأثیر می‌گذارد زود است، اما این یک تهدید است. Shenoy گفت: “اگر این رقابت مسیر زوماتو را به سمت سودآوری تغییر دهد، در زمان مناسب مشخص خواهد شد. من فکر می کنم Blinkit مشکل بزرگ تری برای Zomato است.” ، محبوبیت پیدا می کند. به گفته تحلیلگران، این ممکن است Zomato و Swiggy را وادار کند که تخفیف‌های بالاتر و سایر تبلیغات را برای حفظ مشتریان ارائه دهند، که می‌تواند منجر به نقدینگی بیشتر و آسیب رساندن به سودآوری شود. به عنوان مثال، قیمت پیتزا مارگریتا در ONDC 156 روپیه است که 20 درصد ارزان تر از Zomato است. قیمت یک برگر مک چیکن در ONDC 109 روپیه است در حالی که در Zomato 280 روپیه است.

تحلیلگران گفتند که شرکت سرمایه گذاری مستقر در ایالات متحده، اینویسکو، ارزش Swiggy را به 5.5 میلیارد دلار کاهش داد – دومین کاهش آن در چهار ماه گذشته – همچنین قیمت سهام Zomato را در روز سه شنبه کاهش داد.

از اخبار مهم فناوری و استارت آپ ها مطلع باشید. در خبرنامه روزانه ما مشترک شوید تا جدیدترین و ضروری ترین اخبار فناوری را بخوانید که مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.