لیست UTI MF برای پایان دادن به Sebi ، دعوای ده ساله حامیان مالی

(این داستان در اصل در ظاهر شد در 12 اکتبر 2020)

قرار است لیست صندوق سرمایه گذاری مشترک UTI (UTI MF) در روز دوشنبه به خاتمه بیش از یک دهه جنگ سرد بین تنظیم کننده بازارهای سبی از یک طرف و سه مرکز قدرت مالی تحت مدیریت دولت – شرکت بیمه زندگی (LIC) ، بانک دولتی هند (SBI) و بانک بارودا (BoB) – از سوی دیگر. برای سالها ، سبی راحت نبود که این موسسات سلاح های صندوق سرمایه گذاری مشترک خود را دارند و در عین حال ، سهام عمده اقلیت را در UTI MF ، قدیمی ترین خانه صندوق کشور داشتند.

در اوایل دهه 2000 پس از دو شاخه شدن واحد اعتماد قبلی هند ، سهام به این سه نهاد و همچنین بانک ملی پنجاب (PNB) سپرده شد. در آن زمان هر یک از این نهادها 25٪ را در اختیار داشتند. در سال 2010 ، مدیر ارشد مدیریت صندوق ایالات متحده T Rowe Price 6.5٪ از هر یک از سهامداران را به دست آورد تا با 26٪ سهم به بزرگترین سهامدار تبدیل شود.

در آگوست سال جاری ، سبی حتی به دلیل داشتن بیش از 10 درصد سهام در UTI MF و محدود کردن برخی از سهامداران آنها ، این سه نهاد را 10 روپیه جریمه کرد. این قانون به یک نهاد اجازه نمی داد بیش از 10٪ را در بیش از یک خانه صندوق نگه دارد.

این قانون در سال 2018 وضع شده است. پیش از آن نیز ، در چندین مورد ، سبی برای کاهش سهام خود در UTI MF ، مأمورین را به چهار نهاد فرستاده بود. فقط PNB در سال 2018 تجارت مدیریت صندوق خود را به شریک خارجی JV خود ، Principal Financial Group فروخته بود. سه نفر باقیمانده به مشاغل مدیریت صندوق ادامه داشتند که هرکدام بیش از 10٪ سهام داشتند.

با ذکر لیست UTI MF ، سهام LIC ، SBI و BoB به زیر 10٪ – آستانه تنظیم کننده کاهش می یابد. LIC ، SBI و BoB حق ندارند هيچ مديري را به هيئت مديره UTI MF كه 14 عضو دارد ، معرفي كنند.

با این وجود اعضای هیئت مدیره فعلی به کار خود ادامه می دهند و به دلیل رد سهام سهام پس از IPO استعفا نمی دهند. پس از IPO ، T Rowe Price حق معرفی دو عضو را به هیئت مدیره خواهد داشت ، در حالی كه PNB یكی را معرفی خواهد كرد. به گفته یک مدیر ارشد شرکت ، در پی IPO ، UTI MF یک خانه صندوق کاملاً حرفه ای مدیریت می شود.

در اول اکتبر ، 2،160 کرور روپیه UTI MF IPO با اشتراک 2.3 بار بسته شد. سهام هر سهم 554 روپیه تخصیص یافت. معامله گران گفتند که با توجه به حق بیمه خاکستری ، لیست قدیمی ترین خانه صندوق هند لیست نامناسبی است و احتمال دارد قیمت سهام آن حتی در اولین بازار سهام خود به زیر قیمت پیشنهاد خود برسد.