مالیات فرشته: صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر تحت تأثیر مالیات فرشته برای تسکین به CBDT مراجعه می کنند

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر که تحت تأثیر مقررات جدید مالیات فرشته قرار گرفته‌اند، به هیئت مرکزی مالیات‌های مستقیم (CBDT) مراجعه کرده‌اند و به دنبال تسهیل قوانینی هستند که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فهرست نشده از مقاصدی مانند سنگاپور، هلند و امارات را از مالیات معاف نمی‌کند.

آنها اکنون در حال برنامه ریزی برای گسترش فهرست کشورهایی هستند که نهادها از آنها واجد شرایط معافیت مالیاتی هستند، یا اقدامات حمایتی برای پولی که از مراکز سرمایه گذاری بزرگ دریافت می شود که در حال حاضر در لیست حوزه های قضایی معاف نیستند.

یکی از افرادی که از این موضوع آگاه است، می‌گوید: «سرمایه‌گذاران به دنبال شفاف‌سازی از مقامات دولتی در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری از سنگاپور، امارات، هلند و غیره بدون مشمول مالیات هستند و به آنها گفته شده است که CBDT این نگرانی‌ها را بررسی خواهد کرد. بحث به ET گفت.

این فرد افزود: “به شرکت های VC گفته شده است که نگرانی ها و همچنین پیشنهادات خود را ارائه دهند… این پیشنهادات به زودی ارائه خواهد شد و پس از آن دولت در مورد آنچه که باید انجام شود تماس خواهد گرفت.”

مالیات فرشته سرمایه گذارانETtech

منابع به ET گفتند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حال آماده‌سازی کاغذ سفیدی هستند که نگرانی‌های خود را نشان می‌دهد و انتظار می‌رود این موضوع را به دولت ارسال کنند.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

مالیات فرشته زمانی از شرکت های غیر بورسی اخذ می شود که سهام را با قیمتی فراتر از ارزش بازار منصفانه منتشر کنند. مابه التفاوت ارزش 20 درصد یا بیشتر مشمول مالیات می شود.

همچنین بخوانید | رژیم مالیاتی فرشته: قوانین پیش نویس به سرمایه گذاران انعطاف بیشتری در ارزش گذاری می دهد

پنج‌شنبه گذشته، CBDT اطلاعیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه صندوق‌های ثروت دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاران پورتفولیوی ثبت‌شده Sebi از ۲۱ حوزه قضایی از مقررات مالیات فرشته معاف خواهند شد.

یکی از مدیران ارشد یک شرکت VC که در مورد این بحث ها توضیح داده است، گفت که امکان صدور اقدامات حفاظتی نیز با اداره مالیات مطرح شد تا سرمایه گذاران حوزه های قضایی که افشای اطلاعات اضافی را انجام می دهند، از مالیات فرشته معاف شوند. این مدیر اجرایی گفت: “اینها می تواند اقداماتی مانند گذراندن برخی از فرآیندهای اعتبارسنجی باشد، یا ممکن است اطلاعات خاصی از شرکت های خاص مانند منبع سرمایه، مالکیت سودمند نهایی و غیره درخواست کنند.”

ایمیلی که به دنبال نظر ارسال شده بود به CBDT تا زمان انتشار، پاسخی دریافت نکرد.

ET هفته گذشته گزارش داد که سرمایه گذاران از حذف حوزه های قضایی سرمایه گذار دوست از لیست کشورهایی که از مالیات فرشته معاف شده اند، خشمگین شده اند و آنها قصد دارند در این مورد با دولت تماس بگیرند.

همچنین بخوانید | برای VCها، مالیات فرشته تمدید شده شیطان را با جزئیات می کشد

مذاکرات صنعت ادامه دارد

به گفته یکی از مدیران اجرایی دوم در یک شرکت VC، بازیگران اکوسیستم سرمایه گذاری خطرپذیر به همراه انجمن سرمایه گذاری خصوصی و سرمایه گذاری خطرپذیر هند (IVCA) – نهادی که نماینده شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و سهام خصوصی در کشور است – نیز در داخل بحث هایی را انجام داده اند. برای حل مسئله مالیات فرشته

سرمایه گذاران خارج از کشور معمولاً از ساختارهای شرکتی پیچیده با نهادهای خارج از کشور مستقر در حوزه های قضایی مانند سنگاپور، موریس و غیره استفاده می کنند تا از جذب مالیات بر سرمایه گذاری های خود در هند اجتناب کنند.

سیدارت گفت: “صنعت در حال صرف زمان برای تجزیه و تحلیل و درک این موضوع است که چرا چنین حوزه های قضایی کنار گذاشته شده اند. صنعت مایل است پادمان های پیشنهادی خود را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که وجوه واقعی نباید تحت تاثیر قرار گیرد، در حالی که با کسانی که قوانین را زیر پا می گذارند مقابله می شود.” پی، شریک موسس 3one4 Capital و رئیس مشترک کمیته امور نظارتی IVCA. وی افزود: “سرمایه گذاران از چنین حوزه های قضایی (سنگاپور، موریس و غیره) به دنبال شفافیت نظارتی در مسیر آینده هستند.”

پس از ابلاغ قوانین جدید در هفته گذشته، سرمایه‌گذاران گفتند که نگران این حرکت هستند که به جریان سرمایه به کشور آسیب می‌زند، شرکت‌های خارج از هند را تشویق می‌کند و بار انطباق غیرمنطقی را بر استارت‌آپ‌ها اضافه می‌کند.

ET قبلاً گزارش داده بود که موریس، سنگاپور، هلند و جزایر کیمن جزو 10 حوزه قضایی برتر برای هدایت سرمایه گذاری مستقیم خارجی به هند هستند.

جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجیETtech

بر اساس داده های به دست آمده از وزارت ترویج و صنعت و تجارت داخلی، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ماه های آوریل تا دسامبر 2022 بالغ بر 13.08 میلیارد دلار از سنگاپور و 4.73 میلیارد دلار از موریس بوده است. ورودی FDI شامل مقدار سرمایه گذاری شده در اوراق بهاداری است که مالیات فرشته را جذب نمی کند.

تقریبا 90 درصد سرمایه سرمایه گذاری شده در استارت آپ های هندی از وسایل نقلیه در سنگاپور و موریس است. قانون جدید مالیات فرشته چندین صندوق جهانی را تحت محدوده مالیات قرار می دهد.

همچنین بخوانید | استارت آپ ها خواستار معافیت بیشتر از مالیات فرشته هستند

زمان بندی بد، نگرانی های رشد

تصمیم دولت برای اعمال مالیات فرشته بر حوزه‌های قضایی مانند موریس، سنگاپور، جزایر کیمن و هلند در حالی است که در بحبوحه بدتر شدن شرایط اقتصاد کلان در سطح جهان، منابع مالی برای استارت‌آپ‌های هندی خشک شده است.

«فضای بودجه فعلی کند و انتخابی است. یکی از مدیران اجرایی در یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر گفت: تغییرات نظارتی در این مقطع ممکن است به جنبه های انطباق و اسناد یک معامله تامین مالی پیچیدگی هایی اضافه کند و ممکن است روند را بیشتر کند کند. «رویکرد ساده‌تر و فراگیر، سیگنال‌های مناسبی را به سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند. اکوسیستم استارتاپی در هند به سرمایه رشد نیاز دارد و ورودی صندوق های خارجی منبع اصلی آن بوده است.

این مدیر اجرایی گفت که اطلاعیه فعلی با معافیت تنها برای چند حوزه قضایی منتخب «مطمئناً گزینه‌ها را برای استارت‌آپ‌ها محدود می‌کند».

بر اساس داده‌های به دست آمده از شرکت تحقیقاتی Venture Intelligence، مجموع سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در طول ژانویه تا مارس 2023 از 11.34 میلیارد دلار در سه‌ماهه مشابه سال گذشته به 2.19 میلیارد دلار کاهش یافت.

همچنین بخوانید | ETtech Explainer: آیا بودجه 2023-24 «مالیات فرشته» را احیا کرده است؟