نامزدی mf: مهلت نامزدی صندوق متقابل تا 31 مارس به پایان می رسد

سرمایه‌گذاران موجود صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تا 31 مارس فرصت دارند تا یک ذینفع را معرفی کنند یا با ارائه فرم اظهارنامه از آن انصراف دهند، در غیر این صورت اوراق آنها مسدود می‌شود و نمی‌توانند سرمایه‌گذاری را بازخرید کنند. هیئت بورس و اوراق بهادار هند (Sebi)، در بخشنامه خود در 15 ژوئن 2022، برای مشترکان صندوق سرمایه گذاری مشترک اجباری کرد که جزئیات نامزدی یا اعلامیه را برای انصراف از نامزدی در تاریخ 1 اوت 2022 یا بعد از آن ارائه کنند. این مهلت تا 1 اکتبر 2022 تمدید شد.

آخرین مهلت برای همه برگه های صندوق مشترک موجود، از جمله اوراق مشترک، 31 مارس 2023 تعیین شد، در غیر این صورت برگه ها برای بدهی مسدود می شوند.

نیرانجان بابو رامایانام، مدیر عامل شرکت آناند راثی والت با مسئولیت محدود، در توضیح دلیل این اقدام سبی گفت که بسیاری از حساب‌های سرمایه‌گذاری در گذشته بدون معرفی کسی که دارایی‌ها باید به آنها منتقل شود در صورت وقوع اتفاقی برای دارندگان حساب باز شده است.


این بدان معناست که وراث قانونی در انتقال دارایی به آنها به دلیل دردسرهای انواع مختلف اسناد و مدارک با مشکل مواجه بودند.

“بسیاری از ورثه های قانونی حتی از چنین سرمایه گذاری هایی که قرار است توسط آنها مطالبه می شود اطلاعی نداشته باشند. سرمایه گذاری های هنگفت در حساب های سرمایه گذاری که دارندگان آن فوت کرده اند و هیچ یک از وراث آنها ادعای مشابهی نکرده اند، وجود دارد. این ممکن است منجر شود. به شرورانی که اسناد جعلی ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی را که برای مدت طولانی بدون نظارت بوده است، پس می‌گیرند.»

بر اساس چارچوب جدید، شرکت‌های مدیریت دارایی (AMC) باید گزینه‌ای را در اختیار دارندگان واحد قرار دهند تا براساس انتخاب دارندگان واحد، فرم نامزدی یا فرم اظهارنامه را برای انصراف از نامزدی به صورت فیزیکی یا آنلاین ارائه کنند.

در مورد گزینه فیزیکی، فرم ها دارای امضای مرطوب همه دارندگان واحد و در مورد گزینه آنلاین، فرم ها به جای امضای مرطوب همه دارندگان واحد، از تسهیلات علامت الکترونیکی استفاده می کنند. AMC ها باید اطمینان حاصل کنند که سیستم های کافی برای ارائه تسهیلات علامت الکترونیکی وجود دارد و آنها باید تمام اقدامات لازم را برای حفظ محرمانه بودن و ایمنی سوابق مشتری انجام دهند.

این حرکت با هدف ایجاد یکنواختی در رویه‌ها در تمام اجزای بازار اوراق بهادار انجام می‌شود.

در سال 2021، Sebi گزینه مشابهی را به سرمایه گذارانی که در حال باز کردن حساب های معاملاتی و demat جدید بودند، داده بود.

در حال حاضر 42 صندوق سرمایه گذاری مشترک وجود دارد که مجموعاً دارایی هایی را در حدود 40 میلیون روپیه مدیریت می کنند.