هجوم سرمایه گذاران به صندوق های ETF طلا؛ 124 کرون روپیه در کلاس دارایی “منبع امن” سرمایه گذاری کنید

سرمایه‌گذاران به صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا (ETF) که در زمان‌های نامشخص به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته می‌شوند، هجوم آوردند و در آوریل پس از برداشت پول در ماه قبل، ۱۲۴ کرور روپیه به دست آوردند. داده های انجمن صندوق های سرمایه گذاری مشترک در هند (Amfi) نشان داد که این در مقایسه با خروجی خالص 266 کرور روپیه از طبقه دارایی در ماه مارس بود.

Himanshu Srivastava، کارشناس ارشد “در چند ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت طلا بوده ایم. در حالی که قیمت طلا افزایش یافته است، برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند سود خود را ثبت کنند یا ریسک را با این دیدگاه که بانک های مرکزی افزایش بیشتر نرخ ها را متوقف کنند.” مدیر تحقیقات مدیر Morningstar India گفت.

وی همچنین گفت که ریسک‌های مرتبط همچنان اقتصادهای توسعه‌یافته را در بر می‌گیرد و بنابراین در طول ماه، سرمایه‌گذاران به سمت صندوق‌های ETF طلا جذب شدند.

طبق داده ها، ETF های مرتبط با 14 طلا در ماه گذشته شاهد ورود 124.54 کرور روپیه بوده اند که به افزایش دارایی های تحت مدیریت این صندوق ها به 22950 کرور در پایان آوریل از 22737 کرور در پایان مارس کمک کرده است. .

طلا، با عملکرد عالی خود در چند سال گذشته، توجه سرمایه گذاران قابل توجهی را به خود جلب کرده است و افزایش مداوم تعداد برگه های آن نیز گواهی بر همین موضوع است.

تعداد برگه ها در ETF های طلا با بیش از 12600 افزایش به 47.13 لک در ماه مورد بررسی از 46.99 لک در ماه مارس رسید. این نشان می دهد که سرمایه گذاران بیشتر به سمت صندوق های مرتبط با طلا گرایش پیدا کرده اند.

در کل سال مالی 2022-23، ورودی به صندوق های ETF طلا 653 کرور روپیه بود که نسبت به سال قبل 74 درصد کاهش نسبت به 2541 کرور روپیه در سال 2021-2022 مشاهده شد. این کاهش عمدتاً به دلیل ثبت سود در این طبقه دارایی و ترجیح سرمایه گذاران برای سهام بوده است. با این حال، پایه دارایی ETF های طلا و تعداد حساب یا برگه سرمایه گذاران در آخرین سال مالی افزایش یافته است. ETF های طلا که قیمت فیزیکی داخلی طلا را دنبال می کنند، ابزارهای سرمایه گذاری غیرفعال هستند که بر اساس قیمت طلا هستند و در شمش طلا سرمایه گذاری می کنند.

به طور خلاصه، ETF های طلا واحدهایی هستند که طلای فیزیکی را نشان می دهند که ممکن است به صورت کاغذی یا غیر مادی باشند. یک واحد ETF طلا برابر با 1 گرم طلا است و پشتوانه آن طلای فیزیکی با خلوص بسیار بالا است. آنها انعطاف پذیری سرمایه گذاری سهام را با سادگی سرمایه گذاری طلا ترکیب می کنند.