استارت‌آپ‌های فضایی: نخست وزیر نارندرا مودی، فشار فضایی برای هند بر روی استارت‌آپ‌ها و حمایت بخش خصوصی حساب می‌کند.

استارت‌آپ‌های فضایی: نخست وزیر نارندرا مودی، فشار فضایی برای هند بر روی استارت‌آپ‌ها و حمایت بخش خصوصی حساب می‌کند.

هند که از موفقیت‌های برجسته در جاهای دیگر تشویق شده است، از شرکت‌های فضایی خصوصی خود می‌خواهد که سهم خود را در بازار پرتاب جهانی تا پنج برابر در دهه آینده افزایش دهند – تلاشی که با حمایت شخصی نخست‌وزیر نارندرا مودی تقویت شده است.

در سالی که کشور راه را برای پرتاب های خصوصی در سال 2020 باز کرد، تعداد استارت آپ های فضایی بیش از دو برابر شد و از 21 به 47 رسید.

در پایان سال 2022، Skyroot Aerospace، که سرمایه گذاران آن عبارتند از شرپالو ونچرز و سنگاپور GIC، اولین موشک ساخت خصوصی هند را به فضا پرتاب کرد.

پاوان گوئنکا، یک کهنه کار صنعت خودرو که سال گذشته به عنوان رئیس مرکز ملی ارتقاء و مجوز فضایی هند (IN-SPACE) که به تازگی ایجاد شده است، گفت: “بسیار اوقات ابتکارات اعلام می شود و آنها می میرند. این یکی از آنها نیست.” نهاد تنظیم کننده فضا فضا یکی از مورد علاقه‌ترین مناطق نخست وزیر ما در حال حاضر است، جایی که او می‌خواهد شاهد جابه‌جایی آن باشد.»

سرمایه‌گذاران در سال 2022، 119 میلیون دلار به استارت‌آپ‌های فضایی هند سرمایه‌گذاری کردند که از مجموع تنها 38 میلیون دلار در تمام سال‌های منتهی به سال 2017 افزایش یافته است. آنها جایگزینی کم‌هزینه برای پرتابگرهای اروپایی که زمین‌گیر شده یا در حال توسعه هستند، و همچنین دسترسی به یک به گفته تحلیلگران، مرکز تولیدی شلوغ.

این به معنای رونق برای شرکت‌های فضایی جوان مانند Skyroot و Agnikul Cosmos – که وعده کاهش هزینه‌های پرتاب ماهواره‌ها را می‌دهند – Satsure، ارائه‌دهنده خدمات داده‌های ماهواره‌ای و تجزیه و تحلیل، و Pixxel، که در ماه مارس برنده یک قرارداد پنج ساله با ایالات متحده شد. اداره ملی شناسایی

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

استارت‌آپ‌های فضایی: نخست وزیر نارندرا مودی، فشار فضایی برای هند بر روی استارت‌آپ‌ها و حمایت بخش خصوصی حساب می‌کند.


پاوان چاندانا گفت: “برای همه ما یک شگفتی بزرگ بود که راه اندازی و تغییر خط مشی همه به موقع اتفاق افتاد و ما توانستیم با حمایت کامل به ضرب الاجل خود برسیم. به دلیل مسائل مربوط به سیاست یک روز تاخیر نداشتیم.” ، یکی از بنیانگذاران Skyroot که 163 میلیون دلار ارزش دارد. سایر بنیانگذاران استارت آپ می گویند که رویکرد جدید به این معنی است که تصویب ها آسان تر می شود، سهامداران با یکدیگر همسو می شوند و کهنه سربازان صنعت خصوصی بیشتری در دولت وجود دارند که به این بخش کمک می کنند.

با این حال چالش هایی وجود دارد. این کشور تنها 2 درصد از درآمد جهانی بخش فضایی را به خود اختصاص می دهد که در سال 2020 حدود 370 میلیارد دلار تخمین زده می شود. منابع مالی فقط کم شده است، زیرا مشتریان می خواهند قبل از انجام محموله های پرهزینه برای طرح های اثبات نشده، پرتاب های موفقیت آمیز را ببینند.

Prateep Basu، یکی از بنیانگذاران SatSure می گوید: «شرکت های بسیار خوبی وجود دارد، اما در حال حاضر، ما بسیار عقب تر از ایالات متحده یا چین هستیم. باز کردن قفل خط‌مشی بسیار مهم است، اما تا زمانی که کاری فوق‌العاده مانند کاری که اسپیس ایکس انجام نداده باشید، دنیا متوجه آن نخواهد شد.

در ایالات متحده، ناسا که توسط دولت اداره می شود، اکتشافات فضایی را انجام می دهد در حالی که شرکت های خصوصی پرتاب و وسایل نقلیه خدمه می سازند. طرفداران می گویند که این هزینه ها را کاهش داده است، اما همچنین منجر به یک شکاف چند ساله شد که در آن واشنگتن برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی به وسایل نقلیه فضایی روسیه متکی بود.

اسپیس ایکس که به مشتریان خصوصی و دولت ها خدمات می دهد، تنها در سال 2022 بیش از 60 پرتاب انجام داده است.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) تمام زیرساخت های پرتاب کشور را مدیریت می کند، اگرچه Agnikul در حال برنامه ریزی سکوی پرتاب خود است.

جیانت پاتیل، رئیس کمیته وسایل نقلیه پرتاب در انجمن فضایی هند (ISPA)، یک نهاد شبه دولتی که به رفع نگرانی های بخش خصوصی کمک می کند، گفت: «ما متوجه شدیم که نیاز اساسی صنعت پول است.

پاتیل گفت که دولت میلیون‌ها دلار بودجه بذری را به استارت‌آپ‌هایی که از داده‌های ماهواره‌ای برای افزایش بازده محصولات هند استفاده می‌کنند، ارائه می‌کند. استارت‌آپ‌هایی با کاربردهای نظامی بالقوه برای سرمایه‌گذاری دولتی به طور جداگانه بررسی می‌شوند.

کانچان گوپتا، مشاور ارشد دولت مودی در وزارت اطلاعات و صدا و سیما، گفت که کشور نمی تواند در رقابت فضایی عقب بماند و “همه کارها را دولت به تنهایی نمی تواند انجام دهد”.

گوپتا گفت: «کل ایده این است که ثبات سیاست و قابلیت پیش بینی فراهم شود. اجازه دادن به بخش خصوصی که بداند دولت کجا وارد می‌شود، کجا دولت وارد نمی‌شود، کجا می‌تواند وارد شود، کجا نمی‌تواند وارد شود.»

خود نگهدار

پنج نفر از افراد دخیل در این فرآیند می‌گویند، تلاش خصوصی‌سازی با یک تماس ویدئویی کنفرانس ویدیویی اواخر سال 2020 بین مودی و مدیران اجرایی آغاز شد. آنها می گویند که از آن زمان، مودی به صراحت اعلام کرده است که می خواهد تشریفات اداری را از بین ببرد و قهرمانان ملی ایجاد کند.

یکی از این افراد که به دلیل خصوصی بودن تماس و جلسات متعاقب آن از فاش شدن نامش خودداری کرد، گفت: «هدف نخست وزیر این است که همان کاری را که ما با فناوری اطلاعات انجام داده‌ایم، با فضا نیز انجام دهد.

مدیران صنعت گفتند که ISRO بر اکتشاف تمرکز خواهد کرد اما همچنان از تلاش‌های پرتاب خصوصی حمایت می‌کند و به استارت‌آپ‌های فضایی کشور مشروعیت جهانی می‌دهد.

این آژانس در کنار یک هیئت مشورتی – با اعضای In-SPACe، ISPA و NewSpace India Limited (NSIL)، بازوی راه اندازی تجاری دولت – کار خواهد کرد که به دولت کمک کرد چارچوب قانونی جدید و مناسب برای کسب و کار را در ماه آوریل اعلام کند.

Hindustan Aeronautics Ltd و Larsen & Toubro Ltd، که به شکل گیری سیاست های خصوصی سازی کمک کردند، قراردادی 100 میلیون دلاری برای تحویل خودروی پرتاب بعدی ISRO در سال 2024 دارند.

S. Somanath، رئیس ISRO، گفت: “Modi یک فرد فناوری است. بنابراین پیشنهاد این است که تولید و توسعه را به بازیکنان خصوصی واگذار کنیم، در حالی که ما به فناوری نگاه می کنیم. سپس به یک محیط خودپایدار تبدیل می شود.”

شرکت‌های فضایی این کشور همچنین امیدوارند مشتریان جدیدی پیدا کنند زیرا تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی روسیه را از بسیاری از بازارهای بین‌المللی پرتاب پس از حمله به اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه» می‌نامد، قطع کرده است.

برای مثال، شرکت ماهواره‌ای بریتانیایی OneWeb، پس از لغو پرتاب‌های روسیه، با ISRO برای پرتاب شریک شد.

لاکسمن بهرا، رئیس مرکز ویژه مطالعات امنیت ملی دانشگاه جواهر لعل نهرو، گفت: «اگر به فناوری بالا نگاه کنید، موضوع ژئوپلیتیک است… هند قطعاً در حال حاضر دارای اهرمی است.