برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، نسبت هزینه‌های Nifty 50 ETF را کاهش می‌دهند تا به نفع سرمایه‌گذاران منفعل باشند.

در بحبوحه علاقه فزاینده سرمایه گذاران به صندوق های غیرفعال، برخی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نسبت هزینه را در صندوق های قابل معامله در مبادله Nifty 50 (ETFs) کاهش داده اند، حرکتی که خطای ردیابی را کاهش می دهد و منجر به بازده بالاتر برای سرمایه گذاران غیرفعال می شود. صندوق سرمایه گذاری مشترک محتاطانه ICICI در روز چهارشنبه نسبت هزینه در طرح Nifty 50 ETF خود را از 0.05 درصد به 0.0279 درصد کاهش داد و آن را به پایین ترین نسبت هزینه کل (TER) برای Nifty 50 ETF در میان همتایان خود تبدیل کرد.

در اصطلاح بازار، نسبت کل هزینه یا TER مجموع هزینه هایی است که توسط طرح دریافت می شود.

این امر پس از آن اتفاق افتاد که ماه گذشته صندوق متقابل نیپون هند نسبت هزینه در ETF Nifty 50 BeES خود را به 0.037 درصد کاهش داد. علاوه بر این، TER را در طرح ETF S&P BSE Sensex خود نیز کاهش داد.

نام‌های قابل توجه دیگر در این دسته شامل SBI Nifty 50 ETF، UTI Nifty 50 ETF و Nippon India ETF Nifty 50 BeES به ترتیب دارای نسبت هزینه‌ای 0.07 درصد، 0.06 درصد و 0.04 درصد هستند.

هنگام سرمایه گذاری در ETF ها، بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که کمترین نسبت هزینه را دارند، زیرا هزینه های عملیاتی مدیریت یک صندوق عموماً بازده کلی سبد را کاهش می دهد. کارشناسان بازار می‌گویند وقتی دو صندوق یک شاخص را دنبال می‌کنند، صندوقی که کمترین هزینه را دارد، در درازمدت بازده بالاتری خواهد داشت.

خطای ردیابی کمتر نشان می دهد که بازده طرح ETF شبیه به شاخص است. علاوه بر این، نسبت هزینه یکی از عواملی است که مستقیماً بر خطای ردیابی تأثیر می گذارد.

از آنجایی که هیچ مدیریت فعالی در یک ETF وجود ندارد، همیشه توصیه می شود محصولی را انتخاب کنید که ترکیبی از کمترین خطای ردیابی و کمترین نسبت هزینه را ارائه می دهد. طی سه سال گذشته، علاقه سرمایه‌گذاران به پیشنهادهای غیرفعال افزایش یافته است و یکی از بزرگترین ذینفعان این افزایش علاقه سرمایه‌گذار، Nifty 50 ETF بوده است.

با آخرین حرکت، یک واحد ICICI Prudential Nifty 50 ETF با قیمتی در حدود 199 روپیه در دسترس است و همه 50 سهام شاخص Nifty 50 را در معرض دید قرار می دهد. ICICI Prudential MF گفت در نتیجه، سرمایه‌گذاری در یک ETF Nifty 50 یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای قرار گرفتن در معرض 50 نام برتر در جهان فهرست‌شده است.

جالب اینجاست که طی یک سال گذشته، دارایی‌های تحت مدیریت ICICI Prudential Nifty 50 ETF نزدیک به 35 درصد افزایش داشته و تا آوریل 2023 به 5213 کرور روپیه رسیده است.