سافت بانک: فقدان فرصت های مرحله آخر منجر به کندی سافت بانک در سرمایه گذاری های هند شد: BofA Securities

سافت بانک: فقدان فرصت های مرحله آخر منجر به کندی سافت بانک در سرمایه گذاری های هند شد: BofA Securities

بر اساس گزارش BofA (بانک آمریکا) Securities، شرکت ژاپنی SoftBank طی سال گذشته به دلیل کمبود فرصت‌ها در مراحل پایانی، از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در هند خودداری کرده است.

این گزارش اضافه کرد که چندین شرکت داخلی به «جایگاه شیرین» سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی به ارزش ۵۰۰ تا ۲ میلیارد دلار دست پیدا نکرده‌اند.

تیم‌های سرمایه‌گذاری SVF (SofBank Vision Fund) همچنان فعال هستند، اما به دلیل معیارهای سخت‌گیرانه‌تر سرمایه‌گذاری، سرعت سرمایه‌گذاری ناگزیر کاهش یافته است. در گزارش BofA Securities گفت: در میان عدم قطعیت ادامه دار، شرکت های سرمایه گذاری SVF تاکید بیشتری بر تقویت اقتصاد واحد دارند.

هند سومین بازار بزرگ سافت بانک پس از آمریکا و چین از نظر انجام معاملات سرمایه گذاری است.

بازوی اوراق بهادار BofA گفت، از زمان تشکیل تیم محلی خود در کشور پس از سال 2019، غول سرمایه‌گذاری به جای نمونه‌های جهانی، بر مدل‌های خاص هند متمرکز شده است و معیارهای ارزش گذاری از 5 میلیارد دلار به حدود 2 میلیارد دلار کاهش یافته است. و میانگین اندازه چک از 1 میلیارد دلار قبلی به 100 تا 150 میلیون دلار کاهش یافته است.

علاوه بر این، سافت بانک به عنوان تحولی در پایان نامه سرمایه گذاری خود، معمولاً پنج سال قبل از عرضه عمومی آنها، قراردادهای خود را با استارت آپ های داخلی بسته است و مایل است موقعیت خود را حتی در پست فهرست بندی حفظ کند، همانطور که در شرکت هایی مانند ارتباطات One97 (Paytm)، PB مشاهده می شود. Fintech (Policybazaar) و بازیکن تدارکات Delhivery.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

سافت بانک: فقدان فرصت های مرحله آخر منجر به کندی سافت بانک در سرمایه گذاری های هند شد: BofA Securities


SoftBank اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری در مراحل پایانی در هند است و معمولاً پنج سال قبل از عرضه اولیه سهام تعهد می‌کند. این شرکت همچنین مایل به برگزاری یک لیست پست است. با گذشت زمان، شاهد تکرار این رویکرد سرمایه‌گذاری در سطح جهانی بودیم.» این سرمایه‌گذار از اولین صندوق ویژن (SVF I) از شرکت‌هایی مانند Ola، زنجیره مهمان‌نوازی، Oyo، شرکت‌های تجارت الکترونیک Firstcry، Lenskart و پلتفرم تحویل غذا Swiggy حمایت کرده است.

سایر بازیکنان مانند – ارائه دهندگان زیرساخت بانکی و فین تک، Zeta و Juspay. ارائه دهندگان نرم افزار، Whatfix، Iceris; میشو، بازیکن تجارت اجتماعی، برخی از شرکت‌های دیگری هستند که توسط SoftBank Vision Fund 2 (SVF II) حمایت می‌شوند و یک تز سرمایه‌گذاری متنوع را ارائه می‌کنند.

پایان نامه متنوع و استراتژی سرمایه گذاری

رویکرد اساسی استراتژی سرمایه گذاری هند سافت بانک با سیاست مدیریتی SVF II مطابقت دارد.

BofA خاطرنشان کرد، به طور خاص، SVF II تحت یک رویکرد سرمایه گذاری مدیریت می شود که بیشتر بر تنوع در مقیاس کوچکتر، مرحله اولیه، منطقه ای و بخش متمرکز است تا SVF I.

این شرکت به دنبال تنوع بخشیدن به ریسک در سبد صندوق خود با مدیریت چندین صندوق با ویژگی های SVF I با سرمایه گذاری های عمدتا متمرکز و SVF II با سرمایه گذاری های عمدتا متنوع است. قابلیت‌های سرمایه‌گذاری گروه سافت‌بانک به طور پیوسته از یک وسیله سرمایه‌گذاری واحد به یک پلتفرم جهانی چند صندوقی، از جمله هند، تبدیل شده است.»

بر اساس این گزارش، استارت‌آپ‌های هندی تاکنون در برابر نزول‌ها مقاومت کرده‌اند. اما خطرات برای برخی از شرکت ها باقی می ماند. حدود 94 درصد از شرکت‌های پرتفوی SVF قبلاً در پایان مارس 2023 دارای حداقل 12 ماه باند نقدی بودند. BofA در تفسیر خود اضافه کرد که بیش از 40 درصد از کل شرکت‌ها یا نزدیک یا بالاتر از نقطه سر به سر هستند.

در حالی که مجموعه بعدی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، انرژی پاک است، انتظارات از شرکت‌های «هوش مصنوعی اصول اولیه» که از هند می‌آیند در حال حاضر پایین است و تمرکز بیشتر بر روی «هوش مصنوعی به عنوان توسعه خدمات» برای اقتصاد داخلی است.

فشار بر استراتژی خروج

در ماه‌های گذشته، سافت‌بانک به واگذاری سهام خود در سبد سهام هندی خود که شامل One97، Delhivery و PB Fintech است، ادامه داده است. اوایل این ماه، پس از فروش 4.5 درصد از سهام شرکت از طریق معاملات بلوکی در سال گذشته، 2 درصد از سهام One97 را تخلیه کرد و کل سهام خود را در بخش بزرگ فین‌تک از 17.3 درصد قبل به 11.17 درصد رساند.

در ماه مارس، 3.85 درصد از سهام Delhivery را به قیمت 954 کرور فروخت. در دسامبر سال گذشته، 5.1 درصد سهام PB Fintech را به مبلغ 1043 کرور فروخت.

“سرمایه گذاری های هند در Vision Fund I و Fund II نسبتاً اندک است و سوزن را در سطح جهانی به شکل معناداری حرکت نمی دهد. در نتیجه، سافت بانک برای خروج از شرکت های فهرست شده خود – Delhivery، Paytm و PB Fintech، تحت فشار نیست.» تا به امروز به نظر می رسد استراتژی Softbank مطابق با نظم مالی خود به طور فرصت طلبانه درآمدزایی می کند. یعنی LTV زیر 25 درصد.

حتی در بازارهای خصوصی، تا حدی از برخی از شرکت‌های فهرست نشده مانند Lenskart و Firstcry خارج شده است.