داده های موجود در هیئت مدیره اوراق بهادار و بورس هند (SEBI) نشان داد ، طی ماه های ژانویه تا مه سال 2020 ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک (MF) بیش از 40،000 کرور سرمایه گذاری خالص انجام داده اند.
پرنجال کامرا ، مدیرعامل Finology گفت ، یکی از دلایل اصلی برداشت این بود که جریان مداوم در صندوق های سرمایه گذاری مشترک از طریق بازخرید توسط سرمایه گذاران در میان نگرانی از انتخابات ایالات متحده و کند شدن اقتصاد داخلی مشاهده می شود.
علاوه بر این ، در طول سه ماهه سپتامبر ، صندوق های سرمایه گذاری سهام محور شاهد خروج بیش از 7،200 کرور روپیه بودند و همچنین از ورودی های برنامه سرمایه گذاری سیستماتیک (SIP) افت ورودی برخوردار بود.
کامرا گفت ، دلیل دیگر برداشت می تواند رزرو سود در برخی از فضاها باشد و به دلیل عدم قطعیت چشم انداز ، نیاز به افزایش نگهداری پول نقد آنهاست.
“هارش جین” ، بنیانگذار و COO در Groww ، گفت: “این اعداد (خروجی) که ما می بینیم بیشتر نتیجه فروش مدیران صندوق برای برآورده کردن شرایط بازخرید است.”
جین همچنین اضافه کرد که “این یک رفتار معمول است که در زمان عدم اطمینان مشاهده می شود. هنگامی که بازارها پس از سقوط بهبود می یابند ، سرمایه گذاران تمایل به عقب نشینی دارند.
طبق داده ها ، MFs در ماه اکتبر 14344 کرور روپیه از سهام خود خارج کردند. این امر از ماه ژوئن تاکنون کل درآمد حاصل از سهام را به 37،498 کرور روپیه رسانده است.
به طور جداگانه ، شرکت های سرمایه گذاری در ماه سپتامبر 4134 کرور ، در آگوست 9213 کرور ، در جولای 9195 کرور و در ژوئن 612 کرور روپیه برداشت کردند.
با این حال ، آنها در پنج ماه اول سال (ژانویه-مه) مبلغ خالص بیش از 40،000 کرور سرمایه گذاری کرده اند. از این میزان 30،285 کرور در مارس سرمایه گذاری شد.
Nilesh Shetty ، مدیر صندوق در Quantum AMC ، گفت: این برداشت ممکن است به دلیل سرمایه گذاران صندوق های مشترک باشد که پس از سقوط بازار در ماه مارس زیان قابل توجهی در ارزش خالص دارایی خود (NAV) مشاهده کرده اند و پس از بهبود در NAV از سرمایه های خود خارج می شوند.
پیش از این ، كامرا از Finology گفت كه كمتر از دو ماه دیگر تا سال 2020 باقی مانده است ، حداقل انتظار بازگشت است.
وی افزود: “با این حال ، با نزدیک شدن به پایان سال مالی و چرخش بازار به سمت مثبت ، رشد ورودی ممکن است در کارتها باشد.”
پرتیک مهتا ، بنیانگذار و مدیر ارشد بازرگانی اسکریپ باکس ، گفت که اخیراً در بازارهای هند ثبات وجود دارد. با این حال ، کل تأثیر COVID-19 کاملاً درک نشده است و از این رو نمی توان قیمت آن را تعیین کرد.