صندوق های سرمایه گذاری متقابل بدهی 1.06 میلیون روپیه کرور در سال مالی 23 جذب کردند. وجوه نقد 60 درصد ورودی را تشکیل می دهند

پس از خروج گسترده در ماه مارس، صندوق های سرمایه گذاری متقابل بدهی شاهد چرخش شدیدی در ماه آوریل بودند، زیرا آنها 1.06 میلیون کرور روپیه جذب کردند و طرح های نقدینگی 60 درصد از جریان ورودی را به خود اختصاص دادند. داده‌های انجمن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در هند (Amfi) نشان می‌دهد، به‌غیر از ریسک اعتباری و دسته‌های صندوق‌های بانکی و PSU، همه بخش‌های دیگر شاهد جریان‌های خالص ورودی بودند و انتظار می‌رود، دسته‌هایی که دارای پروفایل‌های سررسید کوتاه‌تر بودند، بزرگ‌ترین ذینفع بودند.

VK Vijayakumar، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در Geojit Financial Services گفت: در ادامه، صندوق های سرمایه گذاری مشترک بدهی احتمالاً شاهد کاهش در جریان ورودی خواهند بود زیرا مزایای مالیاتی ناشی از نمایه سازی از اول آوریل به بعد در دسترس نیست.

بر اساس داده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی در ماه آوریل شاهد ورود ۱.۰۶ لک کرور روپیه در مقایسه با خروج خالص ۵۶۸۸۴ روپیه در ماه قبل بودند.

Mayank Bhatnagar، مدیر عملیاتی FinEdge، گفت: “در حالی که خروج ماه مارس یک پدیده طبیعی و مورد انتظار پایان سال بود. تعیین دلیل این چرخش ناگهانی در جریان ورودی صندوق نقدینگی دشوار است.”

جریان عظیم ورودی دارایی های تحت مدیریت (AUM) صندوق های با درآمد ثابت یا وجوه بدهی را از 11.81 میلیون کرور در ماه مارس به 12.98 لک کرور در ماه گذشته رساند.

از نظر دسته‌بندی، وجوه نقد بالاترین ورودی خالص به مبلغ 63219 کرور روپیه را دریافت کردند که 60 درصد از کل جریانات وجوه بدهی را در طول ماه مورد بررسی تشکیل می‌داد. پس از آن دسته صندوق های بازار پول که 13961 کرور روپیه جذب کردند و صندوق با مدت زمان فوق العاده کوتاه که شاهد تزریق خالص 10663 کرور روپیه بود.

هیمانشو سریواستاوا، شریک، «بعد از پرداخت بدهی‌های مالیاتی سال مالی گذشته در ماه مارس، شرکت‌ها می‌بایست مازاد پول قابل سرمایه‌گذاری خود را برای مدت کوتاهی در دسته‌های صندوق نقدینگی و صندوق‌های با مدت زمان فوق‌العاده کوتاه نگه داشتند و در نتیجه منجر به جریان‌های عظیم ورودی در این دسته‌ها شد». مدیر تحقیقات مدیر مورنینگ استار هند گفت. همچنین، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در دسته‌هایی با مشخصات سررسید کوتاه‌تر مانند صندوق‌های کوتاه مدت، بازار پول و صندوق‌های کوتاه مدت سرمایه‌گذاری کنند، زیرا هنوز درجاتی از عدم اطمینان در مورد جهتی که بانک مرکزی هند (RBI) می‌تواند با توجه به آن در پیش بگیرد وجود دارد. وی افزود: نرخ بهره ادامه دارد.

صندوق‌های شناور به دلیل توانایی آنها در تحمل سناریوهای تغییر نرخ بهره، ورودی خالص 3911 کرور روپیه دریافت کردند.

از سوی دیگر، صندوق ریسک اعتباری و بخش های بانکی و صندوق PSU به ترتیب 356 کرور و 150 کرور روپیه خروجی داشتند.

انتظار می‌رود جریان‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی در آینده تحت تأثیر قوانین مالیاتی جدید قرار گیرد، به موجب آن سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی که در یا پس از ۱ آوریل ۲۰۲۳ خریداری می‌شوند، به عنوان سود سرمایه کوتاه‌مدت با نرخ‌های مالیاتی قابل اعمال مشمول مالیات خواهند شد. . به این معنا که عایدی سرمایه از صندوق‌های بدهی، صندوق‌های بین‌المللی و صندوق‌های قابل معامله در مبادلات طلا، صرف نظر از دوره نگهداری آن‌ها، با نرخ مالیات قابل اعمال مربوطه مشمول مالیات خواهد بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی که بیش از سه سال نگهداری می‌شوند، دیگر از مزایای شاخص‌سازی برخوردار نخواهند شد و علاوه بر این، مزایای افزایش سرمایه بلندمدت موجود برای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در یا قبل از 31 مارس 2023 ادامه خواهد یافت.

شاخص‌سازی تورم در دوره نگهداری یک واحد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را در نظر می‌گیرد و در نتیجه قیمت خرید دارایی را افزایش می‌دهد و این امر باعث کاهش مالیات می‌شود.