آمفی می‌گوید صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بی‌اساس مورد توهین قرار می‌گیرد

انجمن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در هند (Amfi) اعلام کرده است که این صنعت بی‌اساس مورد توهین قرار می‌گیرد، زیرا این بخش کمترین شکایات مشتریان را در کل فضای بازار مالی دارد، زیرا از شفاف‌ترین و مبتنی بر افشای گزارش‌ها پیروی می‌کند. به گفته NS Venkatesh، مدیر اجرایی Amfi، سازمان جهانی ردیابی وجوه، Morningstar، هند را در صدر 26 کشور، از نظر افشای منظم وجوه ماهانه، رتبه‌بندی می‌کند.

او افزود که Amfi از سرمایه گذاران و همچنین توزیع کنندگان به طور مستقیم و همچنین از طریق تنظیم کننده Sebi شکایت می کند.

او گفت که بر اساس نوع و ماهیت شکایات، این شکایات به طور کلی به شکایات معمول و جدی تقسیم می شوند.


شکایات متداول شامل عدم دریافت سود سهام، عدم دریافت صورت حساب، عدم دریافت پورسانت و عدم به روز رسانی سوابق می باشد.

شکایات جدی عبارتند از دستکاری در فرم های درخواست، تخلفات دنبال شده در واحدهای بازاریابی، بودجه و کمبودهای جدی در خدمات ارائه شده توسط توزیع کنندگان و غیره.

شکایات معمولی به صندوق سرمایه گذاری مشترک/ توزیع کنندگان مربوطه ارسال می شود که درخواست رسیدگی به آن و رفع آن را با مشاوره به Amfi دارند، در حالی که در موارد جدی، توضیحات در یک محدوده زمانی مشخص (معمولاً یک هفته و Sebi آن را ظرف سه هفته جستجو می کند. ونکاتش خاطرنشان کرد: چند روز پس از Amfi) و سپس موضوع به کمیته ARN Amfi (شماره مرجع برنامه) ارجاع می شود و اقدامات مناسب از جمله تعلیق کمیسیون / تعلیق یا خاتمه ARN و غیره را توصیه می کند.

با انتشار داده های رسمی از آوریل 2017 تا سپتامبر 2022، کارشناس صندوق های سرمایه گذاری متقابل تبدیل به بانک، که در اکتبر 2017 مسئولیت مدیریت را بر عهده گرفت، به PTI گفت که تعداد شکایات دریافت شده توسط Amfi در این مدت تنها 5330 شکایت بوده است. ونکاتش گفت، در این دوره همچنین شاهد دو برابر شدن AUM صنعت به حدود 40 میلیون روپیه و افزایش چندین برابری در برگه ها بودیم.

در بخش بانکی، حجم شکایات دریافتی تحت طرح‌های بازرس/ سلول‌های آموزش و حمایت از مصرف‌کننده در سال مالی 22 با 9.39 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 418184 در مقابل 382292 شکایت در سال مالی 21 رسید. طرح های بازرس منتشر شده توسط بانک رزرو.

از این تعداد، 3,04,496 شکایت توسط 22 دفتر بازرس RBI رسیدگی شد، از جمله شکایات دریافت شده تحت سه طرح بازرس سابق تا 11 نوامبر 2021.

ونکاتش با جدایی گفت که در دوره آوریل تا سپتامبر 2017 تنها 373 شکایت مشاهده شد در حالی که این شکایت از طریق Sebi تنها 7 مورد بود. از این شکایات، شکایات مربوط به فروش نادرست/شکایت از توزیع کننده تنها 4 مورد و شکایت کلاهبرداری/تقلب توسط توزیع کنندگان/روش های تجاری ناعادلانه یک مورد در این مدت بوده است.

بین اکتبر 2017 و مارس 2018، تعداد کل شکایات به 405 مورد افزایش یافت که از این تعداد 278 مورد به Amfi و 27 مابقی به Sebi گزارش شد. از این تعداد، تنها سه مورد در مورد فروش نادرست، 4 شکایت علیه توزیع کنندگان و فقط یک مورد در مورد کلاهبرداری/تقلب توسط توزیع کنندگان/روش های تجاری ناعادلانه بود.

بین آوریل و سپتامبر 2018، تعداد شکایات دوباره به 485 افزایش یافت که 449 مورد به Amfi و بقیه به Sebi گزارش شده است. اما شکایات مربوط به فروش نادرست / شکایت از توزیع کنندگان فقط سه مورد بود و هیچ شکایتی از کلاهبرداری / تقلب توسط توزیع کنندگان / رویه های تجاری ناعادلانه در این مدت وجود نداشت.

بین اکتبر 2018 و مارس 2019، شکایات کلی به شدت کاهش یافت و به 358 مورد رسید که 280 مورد آن مستقیماً به Amfi و بقیه به Sebi گزارش شد. در حالی که در دسته اول 11 شکایت وجود داشت، در این مدت حتی یک شکایت جدی نیز وجود نداشت.

در دوره آوریل تا سپتامبر 2019 شاهد کاهش بیشتر شکایات به 293 مورد بود. اما تعداد شکایات گزارش شده به Sebi به 93 افزایش یافت. باز هم شکایات غیر جدی 11 مورد بود، اما شکایات جدی نیز به 5 رسید.

دوره از اکتبر 2019 تا مارس 2020 شاهد کاهش بیشتر به 254 بود.

با این حال، تعداد شکایات در دوره آوریل تا سپتامبر 2020 به 813 مورد افزایش یافت – که معمولاً ماه های همه گیری بود. اما تعداد شکایات غیر جدی فقط 8 مورد بود در حالی که شکایت های جدی فقط سه مورد بود.

با این حال، دوره بین اکتبر 2020 تا مارس 2021 شاهد کاهش شدید تعداد شکایات به 363 مورد بود و شکایت جدی یا غیر جدی وجود نداشت.

اما آوریل-سپتامبر 2021 شاهد افزایش شکایات به 729 نفر بود، اما مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند تنها سه شکایت غیر جدی و چهار مورد جدی بود.

دوره اکتبر 2021 و مارس 2022 دوباره شاهد کاهش به 641 بدون شکایت غیر جدی و چهار شکایت جدی بود. در آوریل تا سپتامبر 2022، این تعداد به 619 مورد کاهش یافت که هشت مورد از آنها شکایت جدی بودند.

ونکاتش این پیشرفت‌ها را مدیون یک Sebi فعال و همچنین کمپین‌های آگاهی سرمایه‌گذار گسترده‌ای است که Amfi اجرا کرده است – که از سال مالی 17، زمانی که بیش از 8200 کمپین از این دست را برگزار کرد، که به نزدیک به 9590 کمپین در سال مالی 18 افزایش یافت، در حال افزایش است. در سال مالی 19 به 10150 عدد نزدیک شد.

علی‌رغم همه‌گیری، بیش از 9260 رویداد از این دست در سال مالی 20، بیش از 5400 رویداد در سال مالی 21 و 8426 رویداد در سال مالی 22 برگزار شد که تعداد شرکت‌کنندگان هر کدام به میلیون‌ها هزار نفر رسید.

به گفته مورنینگ استار، هند در رتبه بندی افشاها، مانند افشای ماهانه دارایی پرتفوی، افشای مدیریت پورتفولیو و مشخصات دفترچه ساده شده، در صدر قرار دارد.

وجوه داخلی موظفند برگه های اطلاعاتی را به صورت ماهانه منتشر کنند. برگه های اطلاعاتی باید دارای نقاط داده عملکرد استاندارد و مقایسه با معیارهای مربوطه، همراه با اطلاعات موجودی و سایر نقاط داده مهم مانند نسبت هزینه، بار، اندازه صندوق، و نام و تجربه مدیر باشند.

دارایی های تحت مدیریت (AUM) صنعت صندوق سرمایه گذاری مشترک 42 نفره در ماه فوریه به 39.46 میلیون روپیه رسید که نسبت به ژانویه 39.62 لک کرور اندکی کاهش داشت.