استارت‌آپ‌های خودروهای دست دوم چرخشی می‌کنند زیرا فروش همچنان کند است

بازار فروش خودروهای دست دوم هند – که در سال های 2021 و 2022 پس از محدودیت های زنجیره تامین ناشی از همه گیری کووید 19 و جنگ روسیه و اوکراین داغ شده بود – اکنون شاهد کاهش محسوسی است. با توجه به اینکه سودآوری هنوز برای شرکت‌های دارای پشتوانه سرمایه‌گذاری مانند Spinny، Cars24 و CarDekho فاصله زیادی دارد، این پلتفرم‌ها یا ترمز گسترش کسب‌وکار را می‌گیرند یا به طور کامل از این بخش خارج می‌شوند.

منابع به ET گفتند که Cars24 تحت حمایت سافت‌بانک در حال اجرای یک توسعه حساب‌شده شهرهایی است که از آنجا خودرو می‌خرد و از گسترش تعداد شهرهایی که در آن‌ها خودرو می‌فروشد متوقف شده است. همچنین مشخص شده است که Spinny تحت حمایت Tiger Global ورود به بازارهای جدید را متوقف کرده و در عوض بر بازارهای موجود خود تمرکز کرده است. در همین حال، CarDekho با سرمایه گذاری Sequoia Capital از تجارت خرده فروشی خودروهای دست دوم در ژانویه تا فوریه امسال به دلیل عدم چشم انداز سودآوری خارج شد.

در حال حاضر، در حالی که اسپینی حدود 6500 خودرو در ماه می فروشد، Cars24 حدود 5000 خودرو در ماه می فروشد و این اعداد در شش ماه گذشته راکد بوده است.

این به این معنا نیست که صنعت در حال کند شدن است زیرا فروش خودروهای جدید سریعتر از قبل رشد می کند. اما به دلیل کووید و مشکلات زنجیره تامین، عرضه مدل های جدید زیادی به تعویق افتاد که در حدود شش ماه گذشته اتفاق افتاده است. تمایلات تقاضا مثبت است، به این معنی که اگر خودروهای جدید فروخته شوند، عرضه به بازار خودروهای دست دوم وارد می شود.

بازار خودروهای دست دوم به طور خلاصه_Graphic_ETTECHETtech

بر اساس داده های انجمن خودروسازان هندی (SIAM) فروش خودروهای سواری جدید در هند در سال های 2022 تا 23 (آوریل تا مارس) به رکورد 40 میلیون دستگاه رسید که ناشی از افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه ورزشی (SUV) بود. ). این اتفاق پس از دو سال تولید محدود خودروهای جدید با کمبود نیمه هادی ها و تاخیر متعاقب آن در عرضه رخ داد.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

در حالی که برای بخش خودروهای کارکرده، افزایش فروش خودروهای جدید از نظر عرضه جدید خودروهای قدیمی به بازار، نویدبخش خوبی است، اما از رشدی که در زمانی که مشتریان مشتاق به خودروهای چهارچرخ باید روی می‌آورند، کاهش می‌یابد. به خودروهای دست دوم با توجه به دوره های انتظار طولانی برای وسایل نقلیه جدید.

برای شرکت‌های دارای پشتوانه سرمایه‌گذاری، مانند Spinny و Cars24، آن‌ها سرمایه زیادی را جمع‌آوری کرده‌اند که بی‌مشخصه می‌سوزانند تا سهم بازار را از دلال‌های غیر برند به دست آورند. آنها قیمت هایی را 5 تا 10 درصد بیشتر از چیزی که به طور معمول دریافت می کنند، ارائه می کردند، فقط برای اینکه رشد خط بالایی داشته باشند. این سرمایه گذار افزود: آنها در حال از دست دادن حدود 40،000 تا 50،000 روپیه در هر خودرو بودند. “اکنون آنها شروع به ارائه قیمت معقول با تمرکز بر روی خط پایین کرده اند.”

تنها در سال 2021، Cars24 850 میلیون دلار – از جمله 210 میلیون دلار بدهی – از سرمایه گذارانی مانند سافت بانک و آلفا ویو گلوبال جمع آوری کرد. در همین حال، اسپینی از زمان تأسیس در ژوئن 2015، بیش از 530 میلیون دلار از سرمایه گذارانی از جمله Tiger Global، General Catalyst و Elevation Capital جمع آوری کرده است.

از آنجایی که هدف این پلتفرم‌ها محتاط‌تر شدن در خرید و فروش خودروهای دست دوم است، یک نگرانی کلیدی برای آن‌ها موجودی قدیمی خریداری شده در دوره اوج رشد در سال 2021 و اوایل سال 2022 است.

برای نشان دادن رشد سودآور، پلتفرم‌ها در حال حاضر خودروها را با نرخ تعیین‌شده‌تری در بازار نسبت به سال گذشته خرید و فروش می‌کنند. اما یک سوال کلیدی که سرمایه‌گذاران مطرح می‌کنند، در مورد موجودی‌هایی است که در زمانی که روی یک باند نقدی طولانی نشسته بودند، با قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های بازار خریداری کردند.

بازارهای خودروهای دست دوم در لاین آهسته_Graphic_ETTECHETtech

به دنبال سودآوری باشید

یکی از استراتژی‌های رایجی که در پلت‌فرم‌های فروش خودروهای دست دوم ظهور می‌کند، محدود کردن رشد غیرانتفاعی خط بالایی است. هر دو شرکت موفق به کاهش قابل توجه نقدینگی ماهانه خود شده اند. برای اسپینی، میزان سوخت به کمتر از نصف میزان در سال 2021 کاهش یافته است، در حالی که برای Cars24، از بیش از 20 میلیون دلار در سال 2021، به حدود 8 میلیون دلار در ماه کاهش یافته است.

«افزایش خط بالایی آسان است. شما می توانید آن را به سادگی با انجام گسترش جغرافیایی انجام دهید. اما کنترل خط پایان بسیار دشوار است. یکی از مدیران در Cars24 به شرط ناشناس ماندن گفت: نمی‌توانید کارایی مقیاس را در شهرهای کوچک‌تر به دست آورید و ادامه گسترش در شهرهای کوچکتر به این معنی است که سطح پایین تحت فشار باقی می‌ماند.

در سمت عرضه، شرکت تصمیمی استراتژیک برای کاهش سرعت توسعه شهرها گرفت. امسال، برنامه ای برای افزایش ردپا اما به شیوه ای مدرج وجود دارد. این شرکت به دنبال توسعه در شهرها در دسته‌های 10 تایی است و تنها در صورتی که دسته اول بازدهی را نشان دهد، به سراغ دسته بعدی می‌رود.

وی با بیان اینکه Cars24 تقریباً در 40 شهر حضور دارد، افزود: از نظر تقاضا، ما تعداد شهرها را افزایش نمی دهیم، اما قصد داریم عمیق تر برویم و بر کسب سهم بازار تمرکز کنیم.

پلتفرم رقیب آن اسپینی، که در حدود 20 دقیقه دورتر از مقر شرکت Cars24 در Gurgaon قرار دارد، در حدود 15-20 شهر حضور بسیار کمتری دارد. اسپینی همچنین تصمیم گرفته است تا بر بازارهای موجود خود تمرکز کند. این شرکت در دهلی، گورگان، نویدا، بنگالورو، بمبئی، پونا، حیدرآباد، چنای، کلکته، احمدآباد، لاکنو، جیپور، چندیگر، ایندور و کویمباتور حضور دارد.

4-5 بازار برتر مانند دهلی-ان سی آر، بنگالورو، بمبئی تقریباً دو سوم فروش اسپینی را به خود اختصاص داده اند، و بنابراین درخواست دو برابر شدن ردپای موجود، که نزدیک به تولید عملیات است، گرفته شده است. سطح سودآوری،» یکی از مدیران اسپینی به ET گفت.

از نظر بازاریابی و تبلیغات، جایی که Cars24 پای خود را از روی پدال گاز برداشته است، اسپینی به هزینه های بازاریابی خود از جمله لیگ برتر هند امسال (IPL) ادامه داد.

Cars24 کمپین های برندینگ را تا اواسط سال 2022 متوقف کرد. ما شروع به دیدن سیگنال‌های رکود کرده بودیم و بلافاصله شروع به اقدام روی آن کردیم. این شرکت همچنین قرارداد حمایت مالی خود را با فرانشیز IPL Sunrisers Hyderabad تمدید نکرد.