استارت‌آپ‌های مالیاتی فرشته: انحصاری: دولت ممکن است هنجارهای ارزش‌گذاری مانند Fema را برای مالیات فرشته اتخاذ کند

هند ممکن است معیار ارزیابی را که تحت قانون مدیریت ارز برای به اصطلاح مالیات فرشته بر سرمایه گذاری های سرمایه گذاران خارج از کشور در استارت آپ ها دنبال می شود، بپذیرد تا شفافیت و اختلافات مالیاتی را پایان دهد.

قانون مدیریت ارز خارجی (FEMA) که توسط بانک مرکزی هند (RBI) اداره می‌شود، ارزیابی توسط یک بانکدار تجاری ثبت شده در Sebi رده 1 را با استفاده از هر روش قیمت‌گذاری پذیرفته شده بین‌المللی که بر اساس فاصله بازو اعمال می‌شود، می‌پذیرد.

مقامات مالیاتی در حال بررسی گزینه های مشابه برای اخذ مالیات فرشته هستند. یکی از مقامات وزارت دارایی به ET گفت: “ما در حال بررسی گزینه های مختلف هستیم… ارزش گذاری تایید شده گزینه ای است که در حال بررسی است.” یک مقام دیگر گفت که دولت طی هفت تا 10 روز پیش نویس قوانین را ارائه خواهد کرد.

انتظار می رود که این امر به مسائل مربوط به ارزش گذاری و مالیات رسیدگی کند.

مقام دوم گفت: اداره ارتقای صنعت و تجارت داخلی (DPIIT) رایزنی هایی را با انجمن های مختلف صنعت انجام داده و پیشنهادات آنها را به وزارت دارایی ارائه کرده است.

طبق بخش 56(2)(vii)(b) قانون مالیات بر درآمد، اگر یک شرکت نزدیک سهام را با قیمتی بیش از ارزش بازار منصفانه (FMV) منتشر کند که مطابق با روش تعیین شده محاسبه می شود، مابه التفاوت مشمول مالیات می شود. به عنوان درآمد از منابع دیگر

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


این مالیات بیشترین تأثیر را بر سرمایه گذاری فرشته دارد و به همین دلیل عموماً مالیات فرشته نامیده می شود.

مالیات فرشتهETtech

بر اساس قانون مالیات بر درآمد، FMV با استفاده از روش جریان نقدی تنزیل شده (DCF) یا روش ارزش خالص دارایی (NAV) تصمیم گیری می شود.

از آنجایی که استارت آپ ها دارایی زیادی ندارند، از روش DCF پیروی می کنند که از مفروضات متعددی استفاده می کند، که معمولاً منجر به اختلاف می شود.

مفاد مالیات فرشته برای جلوگیری از پولشویی بالقوه اعمال شد، زیرا مواردی وجود داشت که برخی از نهادهای ساختگی از سرمایه های خارج از کشور با ارزش گذاری های متورم دریافت می کردند.

اولین مقام افزود: “ما اطمینان خواهیم داد که سرمایه گذاری های صادقانه تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.” هیئت مرکزی مالیات های مستقیم (CBDT) پس از مشاوره قوانین نهایی را اعلام می کند.

گزینه‌های دیگری که در حال بررسی هستند، شامل ارائه حفره‌ای برای سرمایه‌گذاری توسط صندوق‌های بازنشستگی، و صندوق‌های ثروت دولتی، علاوه بر صندوق‌های شناسایی شده از کشورهای IOSCO (سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادار) است.

در صورت ارائه چنین استثنایی، از این سرمایه گذاری ها مالیات فرشته اخذ نخواهد شد.

دولت ماده مالیات فرشته یا بخش 56 (2) (viib) قانون مالیات بر درآمد را در بودجه امسال اصلاح کرد و تمام سرمایه گذاری های خارجی را تحت پوشش خود قرار داد. قبل از اصلاحیه، این ماده فقط برای ساکنان هند و صندوق هایی که به عنوان صندوق های سرمایه گذاری جایگزین (AIFs) ثبت نشده بودند اعمال می شد.

پس از اعمال گسترده‌تر مالیات، صنعت خواستار شفاف‌سازی قوانین ارزش‌گذاری شده است، زیرا معیارهای ارزی و قوانین مالیاتی متفاوت است.

امور مالیاتی

قوانین ارز خارجی حداقل کف، FMV را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) تعیین می کند، در حالی که طبق بخش 56(2)(vii)(b)، مقامات مالیاتی FMV را به عنوان سقف در نظر می گیرند – هر مبلغی فراتر از آن مشمول مالیات است.

اکنون مقامات مالیاتی در حال بررسی هستند که آیا می توان معیاری مشابه معیار فما در قانون مالیات معرفی کرد که در صورت ارائه، مالیات فرشته را تخفیف می دهد.

استارت‌آپ‌های هندی در بحبوحه ابهامات اقتصادی جهانی با فشار مالی مواجه هستند. فروپاشی بانک سیلیکون ولی در ایالات متحده به اصطلاح زمستان سرمایه گذاری را بدتر کرده است. طبق گزارش فصلی Tracxn Geo، اکوسیستم استارتاپی در هند در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018 شاهد کاهش قابل توجهی در سرمایه گذاری در سه ماهه اول سال 2023 بوده است.

کارشناسان مالیاتی می گویند اگر این ماده بدون تغییر باقی بماند، به احتمال زیاد استارت آپ های هندی را مجبور می کند برای تامین مالی به خارج از کشور نقل مکان کنند، زیرا اکثر کشورها چنین مقرراتی برای “مالیات فرشته” ندارند.

سودیر کاپادیا، شریک، خدمات مالیاتی و نظارتی، EY، گفت: «حذف موجود از استارت‌آپ‌های ثبت‌شده تحت DPIIT کاملاً ناکافی است، زیرا شرایط تجویز شده در آن برای ارائه تسهیلات معنادار بسیار محدود است.

او گفت که برای وزارت دارایی بسیار مهم است که معافیت‌های خاصی را برای سرمایه‌گذاران نهادی خارجی از حوزه‌های قضایی که به خوبی اداره می‌شوند، فراهم کند.

کاپادیا گفت: «برای بقیه، به جای اصرار بر ارزش‌گذاری DCF، بسیار بهتر است که ارزش‌گذاری تحت هر روش پذیرفته‌شده بین‌المللی توسط یک بانکدار بازرگان رده 1 مجاز باشد.» «همچنین، محدودیت «بندر امن» تا 25 درصد ممکن است ارائه شود تا امکان انتشار سهام با ارزش گذاری بالاتر از مقدار تعیین شده توسط ارزش‌گذار فراهم شود.»