استارت‌آپ‌های موشکی: استارت‌آپ‌های موشکی در بحبوحه خشکسالی سرمایه‌گذاری با لحظه سازگاری یا مرگ مواجه هستند

تقاضا برای ارسال ماهواره‌ها به فضا همچنان قوی است، اما استارت‌آپ‌های موشکی ایالات متحده در حال اتخاذ تدابیر شدیدی برای زنده ماندن از یک محیط سخت مالی هستند که در آن ترس‌ها با ورشکستگی Virgin Orbit تشدید شده است.

این صنعت با دوگانگی جالبی مواجه است. تقاضا از پرتاب چند ماهواره بر روی موشک‌های کوچک تا پرتاب انبوه ماهواره‌ها با استفاده از راکت‌های بزرگ‌تر افزایش یافته است، حتی در شرایطی که سرمایه‌گذاران در جستجوی شرط‌های مطمئن‌تر از این بخش دوری می‌کنند.

بر اساس گزارش شرکت VC Space Capital، سرمایه گذاری مخاطره آمیز در استارت آپ های فضایی در سال 2022 نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته و به 21.9 میلیارد دلار رسیده است.

از آنجایی که هزینه سرمایه با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو افزایش می یابد، سرمایه گذاران انگیزه کمتری برای تامین مالی پروژه های سرمایه بر که جریان درآمد مشخصی ندارند یا مسیر سودآوری ندارند، پیدا می کنند و بسیاری از استارتاپ های فضایی را در تلاش برای تامین منابع مالی می کند.

بیل وبر، مدیر عامل Firefly Aerospace گفت: “من هرگز در بازاری سخت تر از بازاری که در حال حاضر در آن هستیم، سرمایه جذب نکرده ام.” کلمه I و کلمه R – رکود و تورم – بازار سرمایه گذاری را محافظه کارانه و کمی محتاط تر می کند.

شکست Virgin Orbit میلیاردر ریچارد برانسون، که در این ماه اعلام ورشکستگی کرد، تنها فشار بر رقبای خود را افزایش داده است که تلاش می‌کنند با SpaceX، Rocket Lab ایلان ماسک و سرمایه‌گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین، United Launch Alliance همگام شوند.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


فایرفلای مستقر در تگزاس در حال تلاش برای تولید انبوه موشک سایز متوسط ​​خود است و در عین حال در حال توسعه یک پرتابگر بزرگتر تحت همکاری جدید با Northrop Grumman است. فایرفلای که در اکتبر گذشته آغاز به کار مداری موشک آلفا را جشن گرفت، سعی کرد تا پایان سال 300 میلیون دلار جمع آوری کند تا جریان نقدی مثبت شود. تا اواسط فوریه، طبق پرونده های نظارتی، تنها 30 میلیون دلار جمع آوری کرده بود، اگرچه وبر گفت از آن زمان تاکنون این شرکت به حدود 75 درصد از هدف رسیده است.

وبر گفت که Firefly انتظار دارد یک دور دیگر بودجه را در اواسط سال 2024 برگزار کند.

تیم الیس، مدیرعامل شرکت Relativity Space هفته گذشته اعلام کرد که موشک کوچک مرکزی خود، Terran 1، را برای یک موشک بزرگ‌تر برنامه‌ریزی شده به نام Terran R کنار می‌گذارد، تصمیمی که تقریباً یک سال در حال انجام بود زیرا تقاضا برای موشک‌های کوچک کمرنگ شد. شرکت لانگ بیچ، کالیفرنیا تا به امروز 1.3 میلیارد دلار جمع آوری کرده است، در مقایسه با مجموع 390 میلیون دلار Firefly که شامل مقداری سرمایه از تلاش های جمع آوری سرمایه در حال انجام است.

الیس گفت: «خیلی بهتر بود که آن منابع را در Terran R قرار دهیم، زیرا این یک راه سودآورتر برای تخصیص تیمی است که ما داریم.»

اولین برنامه ریزی شده موشک بزرگتر در سال 2026، شرکت را برای تقریباً سه سال بدون هیچ ماموریتی رها می کند، اما الیس گفت که نگران تأمین مالی آینده نیست و از گفتن اینکه این شرکت چه زمانی دور تأمین مالی دیگر را انجام خواهد داد، خودداری کرد.

آسترا اسپیس که در چند سال آینده راکت 3.3 کوچک خود را برای راکت 4 بزرگتر رها کرد، با تهدیدات حذف نزدک از فهرست تلاش کرد تا قیمت سهام خود را به بالای 1 دلار برساند. آسترا از اظهار نظر در مورد مشکلات مالی خود خودداری کرد.

Firefly و Astra خطوط تجاری دیگری را برای جبران درآمد از دست رفته اضافه کرده اند، در حالی که نسبیت گفته است که چاپگرهای سه بعدی آن که در ساخت موشک استفاده می شوند، در نهایت برای محصولات دیگر استفاده خواهند شد.

وبر گفت، فایرفلای که در سال 2021 توسط مقامات آمریکایی مجبور شد روابط خود را با اوکراین از طریق Noosphere Ventures به دلیل نگرانی های امنیت ملی قطع کند، فرودگر ماه به نام Blue Ghost را به عنوان یک خط درآمد “بسیار سودآور” به حساب می آورد.

مکس پولیاکوف، بنیانگذار Noosphere به رویترز گفت: “می دانم که مدیریت Firefly درباره Blue Ghost بسیار مغرور و پر سر و صدا است، اما بیایید امیدوار باشیم که آنها بتوانند بدون اوکراینی ها قدم بزنند.”

علیرغم مشکلات استارت آپ ها، تقاضای راه اندازی پس از تحریم های پس از تهاجم روسیه به اوکراین که دسترسی به موشک های روسی را قطع کرد، افزایش یافت. شکست های اخیر با موشک Vega-C Arianespace اروپا به تقاضا در ایالات متحده افزوده است و از تعداد موشک های موجود پیشی گرفته است.

مأموریت‌های مشترک به فضا با موشک‌های فالکون 9 اسپیس ایکس، یک گزینه ارزان‌تر و اصطلاحاً به اشتراک گذاشته شده برای شرکت‌های ماهواره‌ای که به از بین بردن پرونده تجاری راکت‌های کوچک کمک می‌کردند، بخشی از این تقاضا را برآورده کرده‌اند، اما بخش زیادی از آن باقی مانده است.

طرح‌های خصوصی برای استقرار ابر صورت فلکی، ازدحام گسترده ماهواره‌ها در مدار پایین زمین، به استارت‌آپ‌های راه‌اندازی نیز برای تقاضای آینده امیدوار شده است.

اریش فیشر، یکی از شرکای ارشد Bain and Co که به شرکت‌های فضایی مشاوره می‌دهد، گفت: «این صنعت اکنون به عنوان یک صنعت عقلانی‌تر و سرمایه‌دارتر رفتار می‌کند. هرگز قبلاً چنین رفتاری نداشته است.»