استارت‌آپ‌ها: کارآفرینان فاقد «اعتبار» هستند زیرا IAMAI منافع آنها را نمایندگی نمی‌کند و از فناوری بزرگ حمایت می‌کند.

کارآفرینان برتر اینترنت هند در برابر آنچه که آنها به عنوان فقدان “اعتبار” در گروه بندی صنعت گره، انجمن اینترنت و موبایل هند (IAMAI) می گویند، مخالف هستند. این بنیانگذاران خواستار تغییر در رهبری بدنه اوج هستند، که به عقیده آنها به “سخنان فناوری بزرگ” تبدیل شده است، در حالی که نمی تواند منافع شرکت های دیجیتال داخلی را نمایندگی کند.

این نشانه عمیق‌تر شدن شکاف بین منافع شرکت‌های بزرگ اینترنتی جهانی مانند گوگل و فیس‌بوک است که هند را یکی از بزرگترین بازارهای خود می‌دانند و استارت‌آپ‌های اینترنتی محلی بر سر مسائلی از سیاست‌های قیمت‌گذاری گرفته تا مقررات دیجیتال.

Murugavel Janakiraman از Bharat Matrimony، Rohan Verma از MapMyIndia و Anupam Mittal از Shaadi.com از جمله کارآفرینان اینترنتی هستند که خواستار “تغییر” یا پرداخت “بدون اعتبار” به گروه هستند.

روهان ورما، مدیر اجرایی MapmyIndia در روز دوشنبه در توییتی گفت: دیدگاه‌ها و ارسال‌های IAMAI به دولت و رسانه‌ها در مورد سیاست‌های دیجیتال، مقررات، قوانین و غیره کاملاً اشتباه و مغایر با آنچه هندی‌ها – مصرف‌کنندگان، صنعت، دولت – نیاز دارند، هستند.

وی خاطرنشان کرد که ریاست شورای اجرایی IAMAI در حال حاضر بر عهده سانجی گوپتا، رئیس کشور و معاون گوگل است، در حالی که Shivnath Thukral، مدیر سیاست عمومی هند در واتس اپ، نایب رئیس است.

میتال، که همچنین بنیانگذار People Group است، در مورد این موضوع بحث کرد.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


کشمکش عمیق

میتال Shaadi.com که به طور گسترده به عنوان داور مسابقه محبوب سرمایه گذاری استارت آپی Shark Tank شناخته می شود، در توییتر خود نوشت: «به نظر می رسد این (IAMAI) به سخنران Big Tech تبدیل شده است.

ورما در پست خود خواستار این شد که یا IAMAI تغییر کند تا “راستی صدا و آرزوهای هند را منعکس کند” یا “هیچ اعتباری به او داده نشود”.

روز جمعه، ET گزارش داد که استارت‌آپ‌های هندی با پیش‌نویس دیدگاه‌های IAMAI درباره قانون رقابت دیجیتالی مخالفت می‌کنند، به این دلیل که بدنه صنعت برای پلتفرم‌های Big Tech مبارزه می‌کند.

اینترنت تایمز – بخشی از گروه تایمز که ET را منتشر می کند – عضو IAMAI است.

خط مشی گوگل

آخرین حمله زمانی رخ می دهد که شکاف بین شرکت های اینترنتی هند و IAMAI بر سر موضع آن در مورد چندین موضوع عمیق تر شده است. یکی از آنها سیاست صورتحساب گوگل برای توسعه دهندگان برنامه است.

به دنبال دو دستور نامطلوب از کمیسیون رقابت هند (CCI) در اکتبر سال گذشته، گوگل سیستم عامل موبایل اندروید خود را تغییر داد. یکی از تغییرات، جایگزینی سیستم اجباری صورت‌حساب Google Play (GPB) بود – که در آن کاربران فقط می‌توانستند با استفاده از درگاه پرداخت غول جستجو، خریدهای درون برنامه‌ای انجام دهند – با سیستم صورت‌حساب انتخابی کاربر (UCB).

استارت‌آپ‌های هندی استدلال می‌کردند که تحت UCB، Google همچنان از روش‌های پرداخت غیر Google کمیسیون دریافت می‌کند، در حالی که از توسعه‌دهندگان می‌خواهد داده‌های تراکنش‌های پرداخت‌های انجام‌شده از طریق کانال‌های دیگر را به اشتراک بگذارند.

در حال حاضر CCI در حال شنیدن این موضوع است که آیا UCB ضد رقابت است یا خیر.

در همین حال، دادگاه عالی مدرس نیز در حال رسیدگی به شکایت اپراتور پلتفرم همسریابی Matrimony بر روی سیستم UCB است. مدیر اجرایی آن، جاناکیرامان، به ET IAMAI گفت که در مورد مسائل کلیدی که شرکت‌های اینترنتی هندی مانند GPB به آن پرداخته‌اند، سکوت کرده است.

IAMAI یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنعتی است که کارآفرینان هندی در ایجاد آن نقش اساسی دارند. اما متأسفانه، طی یک دوره زمانی، پلتفرم‌های Big Tech به صداهای تأثیرگذارتر در سازمان تبدیل شده‌اند. جاناکیرامان گفت: گوگل و متا در حال حاضر رئیس و مشترک هستند. «برای مسئله صورت‌حساب خرید درون‌برنامه‌ای Google، IAMAI هیچ اقدامی انجام نداد. در قانون هند دیجیتال، شرکت‌های اینترنتی هند می‌خواهند قانون جداگانه‌ای برای مهار شرکت‌های بزرگ فناوری وضع کنند.

ماه گذشته، IAMAI پیش‌نویس یادداشتی را در میان اعضای خود منتشر کرد که در آن برخی از توصیه‌های کمیته دائمی امور مالی پارلمان برای قانون رقابت دیجیتال جداگانه‌ای منتشر شد.

Subho Ray، رئیس IAMAI به درخواستی که برای اظهار نظر برای این داستان پاسخی نداده است.

انتخابات آتی

شورای اجرایی IAMAI برای مدت دو سال انتخاب می شود و افراد مطلع گفتند که روند انتخابات شورای اجرایی 2023-25 ​​از این ماه آغاز می شود. اعضای این انجمن شامل غول های چندملیتی گوگل، متا و مایکروسافت و همچنین شرکت های هندی مانند Paytm، Udaan، Boat، PhonePe، Unacademy و Byju’s هستند.

بدنه صنعت تقریباً 500 شرکت فعال در حوزه فناوری و اینترنت هند را به عنوان اعضای خود می‌شمارد. در مورد مسائل مربوط به اکوسیستم دیجیتال به دولت و تنظیم کننده ها نمایندگی می دهد. علاوه بر این، این سازمان همچنین دو نهاد خودتنظیمی را اجرا می‌کند – یکی برای شرکت‌های پخش آنلاین ویدیو بر اساس قوانینی که توسط وزارت اطلاعات و پخش اعلام شده است، و دیگری برای پلتفرم‌های edtech.

متأسفم که می‌بینم نهادهای تجاری مختلف هند توسط شرکت‌های خارجی اغوا می‌شوند و به نفع شرکت‌های خارجی عمل می‌کنند. مطمئناً در هند از آنها استقبال می شود و از آنها قدردانی می شود – اما بدانید که این امتیاز شماست که به بازار هند دسترسی داشته باشید و قطعاً حق غارت هند را ندارید.

اجراهای قبلی

این اولین بار نیست که شرکت های هندی IAMAI را به حمایت از منافع شرکت های بزرگ فناوری متهم می کنند.

در سال 2017، گروهی از استارت‌آپ‌های فناوری به رهبری Flipkart ساچین بانسال و اولا بهاویش آگاروال، سازمان جدیدی به نام IndiaTech.org برای لابی کردن استارت‌آپ‌های هندی تشکیل دادند.

در فوریه سال جاری، ET گزارش داد که شرکت‌های بازی آنلاین، که اعضای IAMAI هستند، با نظرات مخالف ارائه شده توسط IAMAI در مورد قوانین جدید این بخش، به وزارت فناوری اطلاعات نامه نوشتند. بدنه صنعت مفاد خاصی از قوانین بازی آنلاین را علامت گذاری کرده بود، که منابع گفته بودند بر سایر اعضای IAMAI – متا، آمازون، گوگل و سایر شرکت های بزرگ فناوری تأثیر می گذارد.

آنها تنها نهادی هستند که استارت آپ ها را نمایندگی می کنند. سازمان دیگر در حال حاضر ADIF است که به تازگی فعال شده است. یکی از سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر مستقر در بنگلور که از استارت‌آپ‌های هندی حمایت می‌کند، می‌گوید مهم است که IAMAI را بشناسیم.

ADIF یا بنیاد اتحاد دیجیتال هند با اعضایی مانند Paytm، MapmyIndia، TrulyMadly، Matrimony و دیگران برای لابی کردن برای استارت‌آپ‌های هندی تشکیل شد. این سازمان اخیراً پرونده ای علیه گوگل و CCI در دادگاه عالی دهلی تنظیم کرده است و به دنبال مداخله در سیستم جدید صورتحساب خرید درون برنامه ای گوگل است.

یکی از بحث‌های کلیدی شرکت‌های اینترنتی هند این است که IAMAI توسط نمایندگان شرکت‌های بزرگ فناوری رهبری می‌شود. “امیدوارم همه متوجه شوند که رئیس و نایب رئیس IAMAI از Big Tech خارجی هستند. ورما از MapmyIndia گفت: متأسفانه می بینم که سازمانی که در ابتدا توسط و برای شرکت های هندی تأسیس شده بود، تصاحب شد و اکنون یک روایت نادرست را ترویج می کند.

سانجی گوپتا از گوگل به عنوان رئیس شورای اجرایی IAMAI، نهاد تصمیم‌گیری کلیدی این سازمان انتخاب شد و جانشین معاون ارشد آمازون هند و آمیت آگاروال رئیس کشور در سال 2021 شد.

در همین حال، Thukral واتس‌اپ پس از خروج آجیت موهان، مدیر عامل اصلی منتخب متا هند، نایب رئیس شد. موهان جانشین Dhruv Shringi، بنیانگذار و مدیر اجرایی Yatra.com شده بود. آگاروال و شرینگی در سال 2019 انتخاب شدند و به ترتیب جایگزین راجان آناندان، معاون وقت گوگل در جنوب شرقی آسیا و هند و بنیانگذار و رئیس MakeMyTrip، دیپ کالرا شدند.

پیش از این، طی سال‌های 2015-2017، کونال شاه – بنیانگذار FreeCharge و بعداً Cred – و موسس برنامه موسیقی Saavn، Vinodh Bhat، به ترتیب رئیس و نایب رئیس شورای اجرایی IAMAI بودند.