اقتصاددانان: اقتصاد هند احتمالاً در سال مالی 24 رشد 6 درصدی خواهد داشت

دهلی نو: نظرسنجی ET از 20 اقتصاددان نشان داد که اقتصاد هند احتمالاً در سال مالی 24 رشد انعطاف‌پذیری 6 درصدی خواهد داشت که به دلیل رشد ملایم‌تر جهانی و نرخ‌های بهره بالاتر، اندکی از 7 درصد در سال مالی 23 کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌های نظرسنجی از 5.2 تا 6.3 درصد با میانگین تخمین 6 درصد متغیر بود. با وجود تعدیل، هند همچنان سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ را حفظ خواهد کرد.

بر اساس نظرسنجی از اقتصاددانان، انتظار می رود که رشد در سال مالی 25 به 6.5 درصد بازگردد.

گرفتن

راهول باجوریا از بارکلیز، با پیش‌بینی افزایش 6.3 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مالی 24، گفت: تداوم انعطاف‌پذیری داخلی و بهبود معیارهای خارجی نشان می‌دهد که هند در زمینه محکم‌تری قرار دارد.

در اوایل این ماه، RBI رشد 6.5 درصدی را در سال مالی 24 پیش بینی کرد در حالی که صندوق بین المللی پول (IMF) آن را 5.9 درصد اعلام کرد.

پیش بینی تورم

رجانی سینها، اقتصاددان ارشد، با اشاره به رشد 6.1 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال مالی 24، گفت: «قدرت تقاضای داخلی و تمایل دولت به سمت سرمایه‌گذاری، از رشد حمایت می‌کند. 2.5 واحد درصد در 11 ماه به عنوان تورم مصرف کننده به پایین ترین سطح 16 ماهه 5.66 درصد در مارس کاهش یافت.

نظرسنجی ET حاکی از آن است که تورم در محدوده هدف تورمی RBI از 2 تا 6 درصد تا 5.3 درصد در سال مالی 24 قرار خواهد گرفت که از تقاضا نیز حمایت می کند. پیش بینی تورم مصرف کننده بین 4.6-5.5 درصد بود.

باجوریا افزود: «انتظار می‌رود تورم تعدیل شود زیرا کاهش قیمت کالاها فشارهای قیمت نهاده‌ها را کاهش می‌دهد، احتمالاً برداشت قوی رابی و فرض موسمی معمولی تورم مواد غذایی را کاهش می‌دهد و اثر پایه رخ می‌دهد».

نظرسنجی RBI از پیش بینی کنندگان حرفه ای رشد هند را در سال مالی 24 6 درصد و تورم را 5.3 درصد تعیین کرده است.

خطرات منفی
رشد آهسته جهانی در کنار افزایش احتمالی قیمت نفت بر اقتصاد هند تأثیر خواهد گذاشت.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهان در سال 2023 به میزان 2.8 درصد در مقایسه با 3.4 درصد در سال 2022 رشد کند و شرایط تامین مالی برای مهار شدیدترین افزایش قیمت در دهه‌های اخیر در بسیاری از کشورها سخت‌تر شود.