بدهی phonepe zestmoney: اختصاصی ETtech: PhonePe ممکن است پس از خرید ناموفق از بدهی 18 میلیون دلاری ZestMoney چشم پوشی کند، 8 میلیون دلار برای معامله تجاری بپردازد.

پس از اینکه PhonePe از خرید استارت‌آپ وام‌دهی ZestMoney به دلیل نگرانی‌های مطرح شده در طول بررسی‌های لازم عقب‌نشینی کرد، شرکت بزرگ پرداخت دیجیتال متعلق به Walmart به‌دنبال انعقاد یک توافق تجاری با شرکت وام‌دهنده به‌جای وام ۱۸ میلیون دلاری است که به افراد دارای کمبود نقدینگی اعطا کرده بود. شرکت، افراد آگاه گفتند.

این افراد به شرط ناشناس ماندن گفتند که ZestMoney همچنین در حال مذاکره برای جذب سرمایه جداگانه از برخی از سرمایه گذاران فعلی خود است، با این حال، این گفتگوها مقدماتی است.

سه نفر از آشنایان با تحولات جدید گفتند که اقدام PhonePe برای خرید پشته فناوری ZestMoney و استخدام 150 نفر از کارکنان این استارت آپ به آن کمک می کند تا راه اندازی کسب و کار وام دهی خود را تسریع بخشد. به گفته افراد آگاه، PhonePe مستقر در بنگلور نیز برای مجوز یک شرکت مالی غیربانکی (NBFC) درخواست داده است، زیرا این شرکت برای ایجاد تجارت اعتباری خود را فشار می دهد.

«بعد از شکست قرارداد، PhonePe تصمیم گرفت از وام تضمین شده توسط ZestMoney صرف نظر کند. همچنین 8 میلیون دلار برای قرارداد مجوز به آنها می پردازد… با استخدام کارمندان از ZestMoney و استفاده از فناوری آنها، راه اندازی کسب و کار وام دهی برای آنها آسان تر می شود.”

ET برای اولین بار در 30 مارس گزارش داد که PhonePe پس از بررسی‌های شش ماهه که پرچم‌های قرمز را برافراشته بود، از خرید ZestMoney کناره‌گیری کرده است که ضربه بزرگی برای شرکت buy-now-pay-later (BNPL) بود.

آخرین اقدام PhonePe بسیار مهم است زیرا به طور موقت برای ZestMoney راه نجاتی فراهم می کند و بار بدهی آن کاهش می یابد. با این حال، بسیاری از افراد آگاه از این موضوع گفتند، وضعیت نقدینگی در این شرکت هنوز نامشخص است. همانطور که ET قبلاً گزارش داده بود، PhonePe 90 میلیون دلار به صورت نقدی برای ZestMoney ارائه می‌کرد که این معامله همچنین مستلزم پرداخت بدهی ZestMoney و پرداخت 10 میلیون دلاری بنیانگذار بود.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


پرسش‌های ارسال شده به سخنگویان ZestMoney و PhonePe تا روز سه‌شنبه بی‌پاسخ باقی ماندند. ZestMoney از زمانی که مذاکرات خرید به پایان رسید، در جستجوی بودجه اضافی بوده است و با سرمایه‌گذاران فعلی خود تماس گرفته است.

سهامداری ZestmoneyETtech

یکی از افرادی که قبلاً به آنها اشاره شد گفت: “ZestMoney در حال مذاکره با سرمایه گذاران فعلی خود برای تامین مالی بیشتر بود زیرا به نظر می رسد به سمت یک تجارت نرم افزاری به عنوان یک سرویس با هدف وام دهی دیجیتال حرکت کند.” این شخص گفت، با این حال، PayU متعلق به Naspers، که حدود 15 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد، بعید است در این دور شرکت کند. Ribbit Capital، Omidyar Network، Goldman Sachs و بنیانگذاران اکثر سهام این شرکت را در اختیار دارند.

در سپتامبر 2021، بازیکن استرالیایی BNPL Zip 50 میلیون دلار در ZestMoney جمع آوری کرده بود. از آن زمان، در سطح جهانی، BNPL به عنوان یک بخش ضربه بزرگی دریافت کرد، زیرا کاهش رشد مالی و افزایش نرخ بهره به شدت بر بازارهای سراسر جهان تأثیر گذاشت.

در مجموع، ZestMoney 134 میلیون دلار در چندین دور سهام از سرمایه گذاران جمع آوری کرده بود و آخرین ارزش آن حدود 400 میلیون دلار بود.

چرخش سریع برای زنده ماندن

ZestMoney که در سال 2015 توسط لیزی چاپمن، پریا شارما و آشیش آنانتارامان تأسیس شد، زندگی خود را به عنوان یک پلتفرم تامین وام آغاز کرد تا امکان پرداخت سریع اعتبار در محل فروش را فراهم کند که عمدتاً بر روی تجار آنلاین متمرکز است. با شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک مانند Flipkart، Amazon، Myntra و Nykaa کار می‌کند تا پرداخت را بعداً به عنوان محصول ارائه دهد. این شرکت با چندین وام دهنده مانند Aditya Birla Finance، Tata Capital و Hero Fincorp مشارکت اعتباری ایجاد کرده است. این شرکت اعتبارات ناهار، یک NBFC که دفتر مرکزی آن در چنای قرار دارد، به دست آورد تا سهم مشخصی از وام ها را در دفتر خود بگیرد.

پس از شکست مذاکرات برای خرید کامل این شرکت، بنیانگذاران ZestMoney تصمیم گرفتند مدل کسب و کار آن را تغییر دهند. یک نفر گفت: «آنها (ZestMoney) می خواهند از پشته فناوری که به عنوان یک جمع کننده اعتبار ساخته اند استفاده کنند و آن را به عنوان راه حلی با برچسب سفید به سایر وام دهندگان فین تک، NBFC یا بانک هایی که ممکن است از آن برای پردازش کسب و کار اعتباری خود استفاده کنند، ارائه دهند. با اتفاقات شرکت آشناست.

جدول زمانی ZestMoneyETtech

از آنجایی که بانک مرکزی کشور دستورالعمل‌های وام‌دهی دیجیتالی را ارائه کرده است، وام دهندگان فین‌تک باید از مقررات سختگیرانه در مورد جریان وجوه و حسابداری وام‌ها پیروی کنند. با پلتفرمی مانند ZestMoney که با آخرین دستورالعمل‌های وام‌دهی مطابقت دارد، ممکن است بتوانند به بازار رفتن خود سرعت بخشیده و مطابقت خود را حفظ کنند.

کارمندان به PhonePe می روند

PhonePe همچنین 150 کارمند ZestMoney را برای ایجاد پلتفرم وام دهی خود به کار گرفته است. ZestMoney حدود 580 نفر در لیست حقوق و دستمزد خود داشت.

یکی از مدیران ارشد یک استارت‌آپ وام‌دهی رقیب گفت: «وام‌دهی کسب‌وکار به کسب‌وکار به‌عنوان خدماتی که ZestMoney اکنون در حال تبدیل شدن به آن است، کسب‌وکار بسیار کوچک‌تری خواهد بود و به تیم کوچک‌تری نیاز دارد». برخلاف اعتباری که فرصت درآمد زیادی از طریق حاشیه بهره وجود دارد، اگر Zest بتواند به مدل خدمات نرم افزاری حرکت کند، درآمد فقط از طریق درآمد کارمزد ایجاد می شود.

PhonePe که سال گذشته از Flipkart جدا شد، از آن زمان تاکنون 750 میلیون دلار از شرکت هایی مانند جنرال آتلانتیک و Ribbit Capital و شرکت مادر آمریکایی آن Walmart با برچسب ارزش گذاری 12 میلیارد دلاری جمع آوری کرده است. شرکت پرداخت آنلاین وام دادن را به عنوان بخش کلیدی برای آخرین جمع آوری کمک های مالی خود در نظر گرفته بود.

(گرافیک و تصاویر توسط راهول آواستی)