بودجه دانزو: انحصاری: دانزو بودجه را از طریق اسکناس های قابل تبدیل تضمین می کند، 30 درصد از کارکنان را اخراج می کند

چند نفر از افراد آگاه به این موضوع گفتند که استارت‌آپ تجارت سریع Reliance Retail، Dunzo، بودجه 75 میلیون دلاری را از طریق اسکناس‌های قابل تبدیل تضمین کرده است.

روز چهارشنبه در یکی از تالارهای شهر به کارمندان گفته شد که این شرکت همچنین در حال اخراج حدود 30 درصد یا بیش از 300 پرسنل علاوه بر برنامه ریزی برای تغییر مدل کسب و کار است.

حدود 50 میلیون دلار از بودجه از Google و Reliance Retail تأمین می شود در حالی که سایر سرمایه گذاران موجود مابقی را اختصاص می دهند. اسکناس قابل تبدیل شکلی از بدهی های کوتاه مدت است که به طور معمول در طول یک دور تامین مالی آتی یا IPO به سهام تبدیل می شود.

برای نسبت دادن فوراً به یک شرکت نیازی به ارزش گذاری نیست و در چند سال گذشته به طور گسترده توسط استارت آپ های هندی استفاده شده است.

به گفته افراد آگاه، دانزو به مذاکره با سرمایه گذاران دیگر مانند اداره سرمایه گذاری ابوظبی (ADIA) ادامه می دهد، اما این سرمایه ممکن است تنها پس از تثبیت کسب و کار و برآورده شدن معیارهای خاص به دست آید.

کاهش مشاغل ادامه دارد

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

به گفته افراد مطلع در این مورد، کبیر بیسواس، بنیانگذار و مدیرعامل دانزو، به کارکنان در تالار شهر در مورد کاهش مشاغل در روز چهارشنبه و اطلاع رسانی در مورد تغییر در مدل کسب و کار و استراتژی، به آنها گفت.

ET برای اولین بار در 6 ژانویه گزارش داده بود که دانزو به دنبال جذب حداقل 70 میلیون دلار از طریق اسکناس های قابل تبدیل در بحبوحه رکود بودجه است. ابزاری محبوب در میان رشد تا استارت‌آپ‌های مرحله آخر، این به دانزو اجازه می‌دهد تا از ارزش‌گذاری برای خود اجتناب کند و در عین حال سرمایه‌ای برای گسترش باند خود داشته باشد. به طور معمول، این سرمایه گذاران در دور بعدی سرمایه گذاری در راه اندازی تخفیف دریافت می کنند.

dunzogfxETtech

همچنین بخوانید | دانزو با پشتوانه Reliance در حال جابجایی دنده های خود با رفع هیاهوی تجارت سریع است

استارت‌آپ‌هایی مانند Udaan سرمایه قابل توجهی را از طریق این ابزار جمع‌آوری کرده‌اند در حالی که طبق گزارش ET، شرکت بزرگ edtech Byju نیز در حال بستن یک تامین مالی مشابه است. هدف اولیه دانزو جمع آوری 150 میلیون دلار از طریق اسکناس بود، که تاکیدی بر فشار مالی فعلی برای استارت آپ ها بود.

یکی از افراد مورد اشاره گفت: “پول تمام شده است، اما شهرداری در مورد تغییراتی بود که در Dunzo رخ می داد.” بدون این تغییرات، شرکت باید بیش از 36 ماه صبر کند تا از نظر عملیاتی سودآور باشد. با کاهش های لازم، دانزو سرمایه گذاران را در مورد هدف 18 ماهه برای رسیدن به سودآوری ebitda آگاه کرده است.

در اواخر ژانویه، دانزو حدود 3 درصد از کارمندان خود را اخراج کرده بود – در مقایسه با آخرین کاهش مشاغل در شرکت مستقر در بنگلور، که با Swiggy Instamart، Zepto، Zomato’s Blinkit و BigBasket’s BB Now رقابت می کند.

همچنین بخوانید | عملیات دانزو دیلی در بنگالورو که مورد حمایت تکیه است، با اعتراض کارکنان تحویل‌دهنده ضربه خورد

Biswas، Google و Reliance Retail به سؤالات پاسخ ندادند.
Reliance Retail مالک 25.8 درصد سهام Dunzo است و بزرگترین سرمایه گذار در شرکت است. گوگل کمتر از 20 درصد سهام دارد.

تغییر در مدل biz

به عنوان بخشی از تغییرات در مدل خود، دانزو 50 درصد از فروشگاه‌های تاریک خود را کاهش می‌دهد و فقط آن‌هایی را اجرا می‌کند که می‌توانند سودآور باشند یا به آن آستانه نزدیک شده‌اند. هرجا که فروشگاه‌های تاریک را تعطیل کند، دانزو با سوپرمارکت‌ها و سایر تجار شریک خواهد شد. این شبیه به مدل بازار آن است که در آن مصرف کنندگان می توانند از فروشگاه های مواد غذایی فردی و همچنین سایر تجار سفارش دهند.

اسکناس های قابل تبدیلETtech

یکی از افراد آگاه از بحث های داخلی گفت: «آنها (دانزو) متوجه شده اند که تمام فروشگاه های تاریک آن سودآور نخواهند بود، و این باعث می شود فروشگاه هایی که سودآور کار می کنند، پایین بیاورند. “این به دنبال به کارگیری بازی به اصطلاح همه کاناله، با فروشگاه های تاریک خود در مناطقی با تراکم کافی و در عین حال خدمات رسانی به بقیه از طریق شرکای شخص ثالث است.”

بیسواس به کارمندان شهرداری گفت که شرکت باید این تماس را بپذیرد تا اطمینان حاصل شود که می تواند در 18 ماه آینده به سودآوری برسد.

راه اندازی فروشگاه های تاریک در شهرهای مختلف کشور به عنوان الگویی برای تجارت سریع کار نخواهد کرد. در ماه فوریه، ET گزارش داده بود که Reliance پلت فرم تجارت سریع خود را JioMart Express بسته است.

منابع گفتند که گفته می شود دانزو با نرخ درآمد سالانه حدود 300 میلیون دلار است. علاوه بر ارائه تجارت سریع Dunzo Daily، دارای پلتفرم هایی برای داروها، مواد غذایی، عرضه حیوانات خانگی، گوشت و غیره است. برای این خدمات، کمیسیون از بازرگانان و همچنین هزینه تحویل از کاربران دریافت می کند. دانزو در سال 2014 فعالیت خود را در بنگالورو با خدمات حمل و نقل کالا آغاز کرد. منابع اضافه کردند که این شرکت در نظر دارد فروشگاه های تاریک خود – پس از پاکسازی – تا حدود اکتبر به سوددهی برسد.

همچنین بخوانید | مذاکرات دانزو-تاتا بر سر شرایط معامله متوقف شد

رقبای بزرگتر Dunzo مانند Swiggy Instamart، Zepto و دیگران نیز هزینه ها را کاهش داده و تغییرات عملیاتی را در مشاغل مربوطه خود ایجاد کرده اند و متوجه شده اند که برای مقاومت در برابر شرایط چالش برانگیز اقتصاد کلان باید هزینه ها را کاهش دهند.

چندین مدیر اجرایی که کسب و کارهای تجاری سریع را اداره می کنند به ET گفته اند، فروشگاه های تاریک انبارهای کوچکی در مناطق کلیدی یک شهر هستند تا سفارشات را در 15 تا 30 دقیقه انجام دهند – برای سودآوری نیاز به حجم مشخصی خدمات دارند.

یکی از افرادی که در بالا ذکر شد، گفت: «دانزو روی سرویس‌دهی سفارش‌های مسافت کوتاه با ارزش متوسط ​​450 روپیه تمرکز خواهد کرد که برای کسب درآمد لازم است». درک دیگر، پس از یک سال توسعه پرهزینه در میان افزایش رقابت، این بوده است که همه جیب‌ها در یک شهر تراکم کافی ندارند و جایی است که می‌خواهند به بازرگانان خارجی برگردند.

دانزو، که در حدود هفت شهر حضور دارد، قصد داشت دسترسی خود را در شهرهای برتر دو برابر کند، اما به دلیل تنگ شدن بازار سرمایه، مجبور شد در گسترش خود توقف کند. در آینده، دانزو در بازارهای جدید محتاط خواهد بود، اما همچنین در حال بررسی ورود به شهرهای جدید با فروشگاه های شریک است زیرا هزینه کمتری خواهد داشت.