تأمین مالی استارت‌آپ: زمانی که استارت‌آپ‌های هندی در حال رشد هستند، با بدتر شدن بحران مالی، درد بیشتری را متحمل می‌شوند

فشار سرمایه در استارت‌آپ‌های هندی که قبلاً منجر به اخراج کارکنان و تأخیر در فهرست‌بندی سهام شده است، به دلیل تصور سرمایه‌گذاران با افزایش ارزش‌گذاری و رشد مصرف متزلزل که احتمالاً زمینه را برای ادغام صنعت فراهم می‌کند، بدتر می‌شود.

ارقام شرکت داده CB Insights نشان داد که استارت‌آپ‌ها در هند در سه ماهه اول سال 2023 فقط 2 میلیارد دلار جمع‌آوری کردند که 75 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است و کمترین رقم سه ماهه در نزدیک به سه سال گذشته است.

با این نرخ، استارت آپ ها ممکن است امسال کمتر از 10 میلیارد دلار جمع آوری کنند که با رکورد 30 میلیارد دلاری در سال 2021 و 20 میلیارد دلاری در سال 2022 فاصله زیادی دارد.

کاهش سرعت برای استارت‌آپ‌ها و همچنین نخست‌وزیر نارندرا مودی که موفقیت آن‌ها را با نامیدن این شرکت‌ها «ستون فقرات هند جدید» ستایش کرده است. این می تواند به رشد اقتصادی هند و بازار کار آن لطمه بزند.

VT Bharadwaj، مدیر عامل سابق Sequoia Capital هند که اکنون شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر A91 Partners را رهبری می کند، گفت: “این یک بازنشانی اساسی است، نه فقط یک اتفاق دیگر.” فکر نمی‌کنم حداقل برای یک دهه دوباره شاهد افزایش سرمایه در سال 2021 باشم.

چشم انداز افزایش سریع مصرف چه در فضای آفلاین و چه در فضای دیجیتال هند به بسیاری از استارت آپ ها کمک کرد تا در سال های اخیر ارزش گذاری های چند میلیارد دلاری داشته باشند، با شرط بندی هایی مانند سکویا و تایگر گلوبال بر روی مشاغلی که برای جذب مصرف کنندگان در کشور 1.4 سرمایه گذاری می کنند. میلیارد نفر

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


عوامل جهانی مانند نرخ‌های بالا و تورم بر فضای سرمایه‌گذاری در هند و جاهای دیگر تأثیر گذاشته است – سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها در آمریکا در سه ماهه اول حدود نصف کاهش یافت و به 32.5 میلیارد دلار رسید، در حالی که در چین 60 درصد کاهش یافت و به 5.6 میلیارد دلار رسید، اما استارت‌آپ‌های هندی – که بسیار بیشتر از همتایان جهانی به سرمایه خارجی متکی هستند – فشار شدیدتری را شاهد بوده اند، که برخی از مدیران می گویند که تا حدودی به دلیل درک سرمایه گذاران است که آنها رشد مصرف را اشتباه ارزیابی کرده اند.

شرکت هندی VC Blume Ventures در گزارشی در آوریل اعلام کرد که مصرف خارج از 30 میلیون خانوار هندی به شدت کاهش یافته است و توسط یک “مجموعه ابرکاربر کوچک” هدایت می شود.

بر اساس این گزارش، علیرغم جمعیت بیش از یک میلیارد نفری هند، شرکت تحویل غذا Zomato تنها 50 میلیون کاربر تراکنش سالانه دارد و سرویس انتقال پول دیجیتال تحت حمایت دولتی UPI تنها 260 میلیون نفر از آن استفاده می کنند.

آنکیت ناگوری، مدیر ارشد سابق بازوی تجارت الکترونیک والمارت، فلیپ‌کارت، می‌گوید: «استارت‌آپ‌های هندی به یک میلیارد مصرف‌کننده خدمات نمی‌دهند. همه آنها به همان 100 میلیون نفر می‌فروشند. بازار (مصرف‌کننده) 2 تا 3 برابر به نظر می‌رسد. که اکنون استارتاپ آشپزخانه ابری Curefoods را اداره می کند.

چارت سازمانیرویترز

معاملات کمتر، ادغام در چشم

اولین نشانه‌های نارضایتی در بازار هند پس از فهرست شکست شرکت پرداخت‌های دیجیتال زیان‌ده Paytm در سال 2021 ظاهر شد که به دنبال آن سرمایه‌گذاران و تنظیم‌کننده‌ها سوالاتی را در مورد غیرواقعی بودن ارزیابی بسیاری از استارت‌آپ‌ها مطرح کردند.

از آن زمان، اوضاع بدتر شده است.

شش منبع سرمایه‌گذار و سه بنیانگذار استارت‌آپ به رویترز گفتند که انتظار دارند فضای تأمین مالی بدتر شود و بسیاری از شرکت‌های چند میلیارد دلاری ارزش‌گذاری خود را ظرف دو سال کاهش دهند.

افشای سرمایه‌گذاران آمریکایی نشان می‌دهند که در هفته‌های اخیر، بلک راک ارزش شرکت آموزش آنلاین هندی Byju را که در آن سرمایه‌گذاری کرده است، به نصف کاهش داده و از ۲۲ میلیارد دلار به ۱۱.۱۵ میلیارد دلار رسانده است، در حالی که Invesco ارزش شرکت Swiggy را یک چهارم به ۸ میلیارد دلار کاهش داده است.

بر اساس گزارش CB Insights، تنها 271 استارت آپ هندی در سه ماهه اول 2023 بودجه جذب کردند، در مقایسه با 561 شرکت در سال گذشته.

دو نفر از آشنایان به برنامه ریزی خود گفتند که پس از سال ها رهبری رونق مالی در هند، سافت بانک ژاپن در یک سال گذشته حتی یک سرمایه گذاری جدید در این کشور انجام نداده است زیرا منتظر اصلاح بیشتر در ارزش گذاری ها است.

SoftBank به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. محاسبات رویترز نشان می دهد که در سال 2021، 3 میلیارد دلار در شرکت های هندی و در سال 2022، 500 میلیون دلار دیگر، تا آوریل همان سال سرمایه گذاری کرده است.

در میان تمام دردها، شیواکومار راماسوامی، بانکدار، فرصتی را احساس کرده و در حال راه‌اندازی یک میز M&A جدید در شرکت بانکداری سرمایه‌گذاری مبتنی بر فناوری Indigoedge است که موجی از ادغام را می‌بیند – دو نفر از همکارانش فقط وظیفه دارند فرصت‌های M&A را جستجو کنند.

او گفت: “بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده به مقیاسی رسیدند و سپس متوقف شدند. همه باید خانه‌ای پیدا کنند، و بسیاری از این شرکت‌ها نمی‌توانند برای عرضه اولیه سهام شرکت کنند. ما برای همکاری با آنها آماده می‌شویم.”

از اخبار مهم فناوری و استارت آپ ها مطلع باشید. در خبرنامه روزانه ما مشترک شوید تا جدیدترین و ضروری ترین اخبار فناوری را بخوانید که مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.