تامین مالی راه اندازی: VC های محتاط در معاملات استارت آپی به کندی پیش می روند، سخت کوشی را افزایش دهید

سرمایه‌گذاران ریسک در تحلیل مدل‌های کسب‌وکار سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند و زمان بیشتری برای بستن معاملات طول می‌کشد، زیرا جریان سرمایه‌گذاری خطرپذیر به صنعت استارت‌آپ هند در سه ماهه اول سال 2023 تقریباً یک پنجم کاهش یافته است. این کاهش شدید بسته شدن هر دو مرحله آخر را به تاخیر می‌اندازد. و همچنین معاملات در مراحل اولیه با توجه به سرمایه گذاران، بنیانگذاران و کسانی که با گفتگوهای تامین مالی درگیر هستند.

بر اساس داده‌های به دست آمده از Venture Intelligence، مجموع سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر طی ژانویه تا مارس 2023 به 2.19 میلیارد دلار کاهش یافت که از 11.34 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سه ماهه مشابه در سال گذشته کاهش یافت. حتی در سه ماهه پایانی سال 2022 که استارتاپ ها مجموعا حدود 3.17 میلیارد دلار بودجه دریافت کردند، این جریان بیشتر بود.

«من فکر می‌کنم که ما به سادگی به حالت متوسط ​​برگشته‌ایم – بنابراین زمان صرف شده به نوعی شبیه آنچه در سال‌های 2018 یا 2019 اتفاق می‌افتاد است. زمانی که پول جهانی با چتر به هند فرستاده شد، ناپدید شد. آناند لونیا، شریک موسس IndiaQuotient که در شرکت هایی مانند ShareChat و Koo سرمایه گذاری کرده است، گفت: این کمی کند است، اما به این دلیل که تصمیم گیری کند است.

علاوه بر این، سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را به کار می‌گیرند، برندگان واضح را در یک دسته انتخاب می‌کنند.

دیگر هیچ معامله ای برای رفع سریع وجود ندارد

تقریباً یک چهارم پول سرمایه گذاری شده در این بخش در سه ماهه ژانویه تا مارس 2023 به افزایش 500 میلیون دلاری اعلام شده توسط بزرگترین خرده فروش عینک آسیایی لنزکارت نسبت داده می شود. PhonePe که متعلق به Walmart است نیز به عنوان بخشی از دور جمع آوری سرمایه 1 میلیارد دلاری خود، مجموع 650 میلیون دلار را در سه بخش جمع آوری کرد.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

در حالی که برای سایر معاملات، آنها زمان بیشتری را صرف انجام بررسی دقیق تر می کنند. بسته شدن معاملات نیز تحت تأثیر عدم تطابق در انتظارات ارزش گذاری بین بنیانگذاران و سرمایه گذاران بالقوه است. این جدول زمانی طولانی شبیه به آنچه در سال های پیش از همه گیری 2018-2019 شاهد بودیم است. استارت‌آپ‌های هندی به رهبری افزایش تصاعدی تقاضا برای خدمات دیجیتال و افزایش عرضه پول در سطح جهان، در سال 2021 شاهد رونق مالی گسترده بودند.

داستان سرمایه گذاری GFX 1ETtech

لونیا با اشاره به تغییرات کلان اقتصادی در بازار پس از بیماری همه گیر گفت: «اگر شرکتی هر شش ماه یک سرمایه جمع آوری کند، نمی تواند شش ماه را صرف یک معامله کند.»

«پیش از این، مردم آماده کوشش بودند، و این مورد توسط سرمایه گذار ورودی پذیرفته می شد – همه اینها اکنون اتفاق نمی افتد. به وکلا، شرکت‌های شخص ثالث پول پرداخت می‌شود تا به سرعت بررسی‌های لازم را انجام دهند، اما اکنون این کار وجود ندارد. تیم‌های داخلی که بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند نیز اکنون در مورد گرفتار شدن روی پای اشتباه محتاط‌تر هستند، بنابراین ممکن است کمی وقت اضافی صرف کنند.»

در سال‌های رونق، سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از از دست دادن دارایی‌های خوب، درگیر انجام معاملات فوری بودند. امسال، با برداشتن پای شرکت‌های VC از روی پدال گاز، برخی از صندوق‌ها داده‌های بیشتری درخواست می‌کنند و مذاکرات نیز زمان بیشتری می‌برد.

“تا سال گذشته، هر دارایی خوب توسط چندین صندوق تعقیب می شد، امسال اینطور نیست. تا سال گذشته، ترس از دست دادن این معامله وجود داشت. به گفته مادور سینگال، شریک مدیریت، گروه سرمایه گذاران مالی در اتحاد جهانی Praxis، یک شرکت مشاوره مدیریت و مشاوره که با سرمایه گذاران مخاطره آمیز برای بررسی دقیق تجاری، ادغام و ادغام با سرمایه گذاران مخاطره آمیز کار می کند، اکنون، آنها در حال انجام پیش از DD هستند و خواستار انحصار هستند.

او گفت: «معادله اساسی خود تغییر کرده است.

موجی از مسائل حاکمیتی اخیر در صنعت استارتاپ از جمله در شرکت هایی مانند Bharat Pe و Go Mechanic، سرمایه گذارانی را که تلاش بیشتری برای بررسی دقیق انجام می دهند، ترسانده است.

مشکلات در مراحل اولیه

حتی برای استارت‌آپ‌های مرحله اولیه که قبلاً از سؤالات سودآوری مصون بودند، اکنون سؤالات سختی برای پاسخ به آنها در مسیر سودآوری است. اگرچه به اندازه کاهش بودجه در مراحل پایانی بد نیست، سرمایه‌گذاری‌های اولیه نیز تحت تأثیر زمستان سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند.

بر اساس داده‌های Venture Intelligence، در طول دوره‌های سرمایه‌گذاری Seed و Series A در طول ژانویه تا مارس، ۷۱۲ میلیون دلار سرمایه دریافت شد که کمتر از نیمی از ۱.۹۲ میلیارد دلار ثبت‌شده در سه‌ماهه مشابه سال گذشته بود. تعداد معاملات نیز در این مدت از 248 به 115 معامله کاهش یافته است.

داستان سرمایه گذاری GFX 2ETtech

سرمایه‌گذاران در مراحل اولیه رشد سودآوری را هنگام سرمایه‌گذاری ارزیابی نمی‌کنند، اما چیزی که به آن توجه می‌کنند این است که آیا با رشد کسب‌وکار، کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاران در مراحل پایانی جذاب خواهد بود یا خیر. یک سرمایه گذار در مراحل اولیه معمولاً 2-3 دور قبل از خروج می ماند. بنابراین، این سرمایه‌گذار باید ببیند که سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر برای پذیره‌نویسی چه چیزی آماده هستند.»

«پیش از این، سرمایه در درجه اول برای جذب مشتری و رشد ناشی از آن استفاده می شد. اما اکنون حتی سرمایه‌گذاران در مراحل اولیه این سوال را مطرح می‌کنند که سرمایه در کجا استفاده می‌شود – چه برای استخدام تیم، چه بازاریابی عملکرد.

او به ET گفت که بنیانگذار یک استارت آپ فناوری سلامت مبتنی بر گوروگرام که توسط سرمایه گذاران فرشته حمایت می شود، به سختی می تواند سرمایه اولیه را به دست آورد. با توجه به اینکه سرمایه گذاران از استارتاپ می خواهند که مدل کسب و کار خود را به دلیل ترس از رقبای بزرگتر در فضا تغییر دهد، در حالی که او می ترسد که یک محور می تواند منجر به از دست دادن پایگاه مشتری موجود شود. یکی از بنیانگذاران دوم که یک استارتاپ تجارت اجتماعی با سرمایه اولیه را اداره می کند، گفت که در حالی که این شرکت هنوز یک سال دیگر پول نقد دارد، گفتگوهای اولیه برای دور بعدی سرمایه سری A حول بحث هایی که نیاز به محور مدل کسب و کار دارند، گیر کرده است.

داستان سرمایه گذاری GFX 3ETtech

راه رو به جلو

گزارشی از سوی ائتلاف جهانی پراکسیس به بخش هایی مانند فناوری سلامت، فناوری آب و هوا و خدمات مالی به عنوان بخش هایی که در سال 2023 به سرمایه گذاری مربوط می شوند، اشاره می کند. در زمینه فناوری آب و هوا، ما شاهد استارت‌آپ‌های بسیاری در زمینه ذخیره‌سازی انرژی، سلول‌های خورشیدی، زیست توده و غیره هستیم و همچنین علاقه‌مندی به مدیریت زباله و بازیافت مجدداً افزایش یافته است. سینگال گفت: علاوه بر این، در ایالات متحده، ما شروع به دیدن استارت‌آپ‌های مرتبط با ESG – عمدتاً شرکت‌های خدماتی – کرده‌ایم.

او انتظار دارد که سرمایه‌گذاری در خدمات مالی عمدتاً توسط وام‌دهی MSME انجام شود – تامین مالی بلیط کوچک مانند تامین مالی زنجیره تامین، تامین مالی کشاورزی، که معمولا بانک‌ها و NBFC‌ها انجام آن را دشوار می‌دانند.

سرمایه گذاران می گویند که استارت آپ ها همچنان بر روی بهبود معیارهای اصلی تمرکز خواهند کرد، تا زمانی که کندی سرمایه گذاری کاهش یابد.

“من فکر نمی کنم ما پایین آن را دیده باشیم مگر اینکه چرخه نرخ فدرال رزرو ایالات متحده تغییر کند – در آن زمان است که ما پایین را می دیدیم. هر کسی حدس می‌زند چه زمانی این اتفاق می‌افتد.

Lunia از IndiaQuotient خاطرنشان کرد که در کنار شرکت‌هایی که به دنبال کاهش نرخ نقدینگی خود هستند، همچنین قصد دارند آنچه را که ممکن است برای جمع‌آوری سرمایه بعدی مورد نیاز باشد، بسازند. او گفت: “تمركز كليدي شركت هاي مرحله اوليه در حال حاضر روي كاهش سوختگي و زندگي تا سال 2023 است. در كنار اين موضوع، آنها همچنين به دنبال اين هستند كه چه چيزي در دور بعد مطرح شود، زيرا شايد بعد از دو سال چرخه تغيير كند.”