تنظیم کننده هند قصد دارد به صندوق های سرمایه گذاری مشترک با کارمزدهای مبتنی بر عملکرد اجازه دهد

بر اساس سند رسمی بررسی شده توسط رویترز و منبعی که مستقیماً با این موضوع آشنا شده است، تنظیم کننده بازار هند در حال برنامه ریزی برای مجوز دسته جدیدی از طرح های صندوق های مشترک است که در آن هزینه های مدیران دارایی تا حدی با عملکرد مرتبط خواهد بود.

طبق یک سند داخلی SEBI، به عنوان بخشی از این پیشنهاد، هیئت بورس و اوراق بهادار هند (SEBI) می‌خواهد هزینه‌های اضافی را در صورتی که صندوقی به طور مداوم از شاخص معیار مربوطه بهتر عمل کند و بازده سالانه بالاتری داشته باشد، مجاز کند.

پیشنهادی برای معرفی هزینه های مرتبط با عملکرد در طرح های منتخب صندوق سرمایه گذاری مشترک قبلا گزارش نشده است. بر اساس این طرح، کارمزد پایه ای که در حال حاضر برای صندوق های سرمایه گذاری دریافت می شود کاهش می یابد و هزینه های اضافی بر اساس عملکرد تعیین می شود.


اگر هند معرفی شود، یکی از معدود بازارهای عمده ای خواهد بود که کارمزدهای مرتبط با عملکرد را برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک ارائه می کند.

فردی با آگاهی مستقیم از این موضوع که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: «تنظیم‌کننده این پیشنهاد را بررسی می‌کند زیرا مشاهده کرده است که بسیاری از صندوق‌هایی که به طور فعال مدیریت می‌شوند نتوانسته اند شاخص خود را شکست دهند.»

این منبع گفت: “گزینه ای برای هزینه های اضافی می تواند به عنوان انگیزه ای برای وجوه برای بازدهی بهتر عمل کند.” عملکرد گذشته برای قضاوت در مورد اینکه آیا یک صندوق بهتر از معیار انتخاب شده عمل کرده است استفاده می شود.

هیچ پاسخی از سوی SEBI به درخواست برای اظهار نظر وجود نداشت. این منبع گفت که این پیشنهاد به پانل صندوق سرمایه گذاری مشترک SEBI ارجاع شده است تا اجرا شود.

به طور معمول، چنین پیشنهاداتی برای بررسی به پنل های داخلی ارسال می شود، پس از آن بازخورد عمومی جستجو می شود و پس از آن تصمیم نهایی توسط SEBI گرفته می شود.

تغییرات پیشنهادی بخشی از بررسی جامع کارمزدهایی است که صنعت مدیریت دارایی هند به مبلغ 39.46 تریلیون روپیه (480.26 میلیارد دلار) در حال حاضر از سرمایه گذاران خود دریافت می کند. مدهابی پوری بوخ، رئیس SEBI در 28 مارس گفت که نیاز به شفافیت در مورد هزینه های اخذ شده توسط صندوق های مشترک وجود دارد.

در حال حاضر، شرکت های مدیریت دارایی هند مجاز به اخذ هزینه هایی به نام نسبت هزینه کل هستند که از 0-2.25٪ از مبلغ سرمایه گذاری متغیر است. کارمزد شامل کل هزینه های مربوط به مدیریت صندوق است.

برای ترغیب سرمایه‌گذاران بیشتر به سرمایه‌گذاری در طرح‌های صندوق‌های مشترک از شهرهای ردیف 2 و ردیف 3 هند، تنظیم‌کننده همچنین به صندوق‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های اضافی برای بازاریابی و تشویق واسطه‌ها دریافت کنند.

با این حال، طبق سندی که قبلاً ذکر شد، طی بازرسی‌هایی از 44 مدیر دارایی هند، SEBI مواردی از سوء رفتار، از جمله هزینه‌های تشویقی برای یک سرمایه‌گذار توسط صندوق‌های مختلف پیدا کرد.

این سند نشان می‌دهد که برای جلوگیری از این امر، SEBI تنها در صورتی به صندوق‌ها اجازه می‌دهد که کارمزدهای اضافی دریافت کنند، در صورتی که سرمایه‌گذار برای اولین بار صندوق سرمایه‌گذاری مشترکی را خریداری کند.

(1 دلار = 82.1630 روپیه هند)

(گزارش توسط Jayshree P Upadhyay؛ ویرایش توسط Raju Gopalakrishnan)