جعل دره سیلیکون: پایان ساختگی آن در دره سیلیکون

جعل کردنش تمام شد این احساس در دره سیلیکون است، همراه با مقداری غم و اندوه و کمی پارانویا.

نه تنها منابع مالی برای استارت‌آپ‌های پول‌سوز در سال گذشته تمام شده است، بلکه اکنون، تقلب نیز در جریان است، زیرا سرمایه‌گذاران ادعاهای استارت‌آپ‌ها را دقیق‌تر بررسی می‌کنند و رکود فناوری نشان می‌دهد که چه کسی از «تقلبی» صنعت استفاده کرده است تا زمانی که شما بسازید. آن” اخلاق خیلی دور است.

آنچه در دو هفته گذشته اتفاق افتاد را در نظر بگیرید: چارلی جاویس، موسس استارت آپ کمک مالی فرانک، به اتهام جعل اطلاعات مشتریان دستگیر شد. هیئت منصفه ریشی شاه، یکی از بنیانگذاران استارتاپ نرم افزار تبلیغاتی Outcome Health را به دلیل کلاهبرداری از مشتریان و سرمایه گذاران مجرم تشخیص داد. و یک قاضی به الیزابت هولمز، موسس شرکتی که از سرمایه‌گذاران استارت‌آپ آزمایش خون خود Theranos کلاهبرداری می‌کرد، دستور داد تا در 27 آوریل حکم 11 سال زندان را آغاز کند.

این تحولات پس از دستگیری کارلوس واتسون، بنیانگذار Ozy Media، و کریستوفر کرشنر، بنیانگذار شرکت نرم افزاری Slync در ماه فوریه، که هر دو متهم به کلاهبرداری از سرمایه گذاران بودند، رخ داد. محاکمه کلاهبرداری مانیش لاچوانی، یکی از بنیانگذاران استارت آپ نرم افزاری HeadSpin، که قرار است در ماه می آغاز شود، و سم بانکمن-فرید، بنیانگذار صرافی ارزهای دیجیتال FTX، که اواخر امسال با ۱۳ اتهام کلاهبرداری مواجه است، در راه است.

در مجموع، مجموعه‌ای از اتهامات، محکومیت‌ها و احکام این احساس را ایجاد کرده‌اند که جعلی‌سازی سریع و شل جهان استارت‌آپ در واقع عواقبی دارد. علیرغم رسوایی های زیاد این نسل (Uber، WeWork) و سقوط (Juicero)، تعداد کمی از بنیانگذاران استارتاپ، به غیر از هولمز، تا به حال با اتهامات جنایی به دلیل بالا بردن مرزهای پفکی کسب و کار مواجه شده اند، زیرا آنها ما را در آینده مختل کردند.

رکود بودجه ممکن است مقصر باشد. رفتار غیراخلاقی را می توان تا حد زیادی نادیده گرفت، همانطور که برای استارت آپ های فناوری در دهه 2010 بود. بر اساس گزارش PitchBook که استارت‌آپ‌ها را دنبال می‌کند، بین سال‌های 2012 تا 2021، بودجه به استارت‌آپ‌های فناوری در ایالات متحده هشت برابر شد و به 344 میلیارد دلار رسید. بیش از 1200 نفر از آنها “تک شاخ” به ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر بر روی کاغذ در نظر گرفته می شوند.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


اما وقتی پول آسان تمام می‌شود، همه ضرب‌المثل وارن بافت را به زبان می‌آورند که می‌گوید وقتی آب از بین می‌رود چه کسی برهنه شنا می‌کند. پس از اعلام ورشکستگی FTX در ماه نوامبر، برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb، این ضرب المثل را برای بنیانگذاران فناوری هزاره به روز کرد: “احساس می کنیم در یک کلوپ شبانه بودیم و چراغ ها تازه روشن شده اند.” در گذشته، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر که از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کردند، در صورت فریب خوردن، تمایلی به پیگیری قانونی نداشتند. شرکت‌ها کوچک بودند و دارایی‌های کمی برای بازیابی داشتند و دنبال کردن بنیانگذار به شهرت سرمایه‌گذاران لطمه می‌زند. با افزایش رشد تک‌شاخ‌ها، جذب میلیاردها سرمایه، و با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر و سنتی‌تر از جمله صندوق‌های تامینی، سرمایه‌گذاران شرکتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این موضوع تغییر کرده است.

الکساندر دایک، استاد امور مالی در دانشگاه تورنتو که متخصص در حاکمیت شرکتی است، می گوید: «پول بیشتری در خطر است، بنابراین فقط محاسبات را تغییر می دهد.

وزارت دادگستری همچنین از دادستان ها خواسته است که در تعقیب کلاهبرداری های تجاری بیشتر، از جمله در استارتاپ های خصوصی، «جسور باشند». بنابراین، هزینه هایی برای بنیانگذاران Frank، Ozy Media، Slync و HeadSpin و انتظارات بیشتر در آینده وجود دارد.

بر اساس گزارش The Information، IRL، یک برنامه پیام‌رسانی که ارزش سرمایه‌گذاران آن یک میلیارد دلار است، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دلیل گمراه کردن سرمایه‌گذاران در مورد تعداد کاربر که دارد مورد بررسی قرار گرفته است. Rumby، یک استارت‌آپ تحویل لباسشویی در اوهایو، ظاهراً داستان موفقیت مالی را برای تأمین منابع مالی ساخته است، که موسس آن براساس شکایت یکی از سرمایه‌گذاران خود برای خرید خانه 1.7 میلیون دلاری برای خود استفاده کرده است.

خبرگزاری ها همچنین از رفتار غیراخلاقی در استارت آپ هایی از جمله Olive، یک استارت آپ نرم افزاری مراقبت های بهداشتی با دلار ۴ میلیارد دلاری، و Nate، یک استارتاپ تجارت الکترونیک که ادعا می کند از هوش مصنوعی استفاده می کند، گزارش کرده اند. سخنگوی Olive گفت که این شرکت اتهامات گزارش شده را “مناقشه و تکذیب” کرده است.

همه اینها لحظه ای ناخوشایند را برای سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر ایجاد می کند. زمانی که ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها افزایش یافت، آنها به‌عنوان پادشاهان رویایی تلقی می‌شدند. متقاعد کردن جهان و سرمایه‌گذاران در صندوق‌هایشان – صندوق‌های بازنشستگی، موقوفات دانشگاهی و افراد ثروتمند – به اندازه کافی آسان بود که آنها مباشران مسئول سرمایه با مهارت‌های منحصربه‌فرد مورد نیاز برای پیش‌بینی آینده و یافتن استیو جابز بعدی برای ساختن آن هستند. .

اما با فاش شدن بیشتر کلاهبرداری های استارتاپی، این غول های صنعت نقش متفاوتی در پرونده های قضایی، پرونده های ورشکستگی و شهادت های دادگاه ایفا می کنند: قربانی فریب خورده.

آلفرد لین، سرمایه‌گذار در Sequoia Capital، یک شرکت برتر سیلیکون ولی که 150 میلیون دلار در FTX سرمایه‌گذاری کرده است، در یک رویداد استارت‌آپی در ژانویه به فاجعه ارزهای دیجیتال پرداخت. او گفت: «این نیست که ما سرمایه گذاری کردیم، بلکه رابطه کاری یک سال و نیم بعد از آن است که من هنوز آن را ندیدم. “این سخت است.”

سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر می گویند طبقه دارایی آن ها جزو پرخطرترین مکان ها برای پارک پول است اما پتانسیل دریافت پاداش های بزرگ را دارد. دنیای استارت‌آپ‌ها شکست‌ها را جشن می‌گیرد و اگر شکست نخورید، به‌اندازه کافی ریسک نمی‌کنید. اما مشخص نیست که آیا این دفاع ادامه خواهد داشت زیرا رسوایی ها برای همه افراد درگیر تحقیرآمیزتر می شوند.

به گفته ادن آبراهامز، یکی از شرکای این شرکت، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای از مشاورانی مانند RHR International می‌خواهند تا به شناسایی نشانه‌های آشکار «خود شیفتگان ماکیاولیایی» که احتمال بیشتری برای ارتکاب کلاهبرداری دارند کمک کنند. آبراهامز گفت: «آنها می‌خواهند پروتکل‌ها را در مورد نحوه ارزیابی بنیان‌گذاران سخت‌تر کنند. ما مجموعه‌ای از رویدادها داشتیم که باید تأمل‌هایی را برانگیخت.»

دایک گفت که استارت‌آپ‌ها بسیاری از شرایط را دارند که بیشتر با کلاهبرداری مرتبط است. آنها تمایل به استفاده از مدل های جدید کسب و کار دارند، بنیانگذاران آنها اغلب کنترل قابل توجهی دارند و حامیان آنها همیشه نظارت دقیقی را اعمال نمی کنند. این وضعیتی است که در هنگام وقوع رکود برای تغییر قوانین آماده است. او گفت: «جای تعجب نیست که می‌بینیم تعداد زیادی کلاهبرداری در 18 ماه گذشته در حال آشکار شدن است.

طبق یک شکایت SEC، زمانی که جاویس در تلاش بود تا استارت‌آپ برنامه‌ریزی مالی کالج خود، فرانک، را به JPMorgan Chase بفروشد، به یکی از کارمندانش گفت که دقیقاً چند نفر از خدمات فرانک استفاده کرده‌اند. بعداً، او از کارمندش خواست هزاران حساب کاربری را جعل کند و به کارکنانش اطمینان داد که چنین حرکتی قانونی است و هیچ کس در “لباس نارنجی رنگ” به پایان نخواهد رسید.

پس از اینکه جی پی مورگان در سال 2021 این استارت آپ را به قیمت 175 میلیون دلار خرید، سرمایه گذاران فرانک سریعاً در توییتر یک دور پیروزی را تبریک گفتند. یکی از سرمایه‌گذاران در Reach Capital نوشت: «بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها اکنون دسترسی بیشتری به کمک‌های مالی و #فرصت‌های بالاتر خواهند داشت. “خیلی هیجان انگیز است که بدانید اکنون یک پلت فرم حتی بزرگتر برای ایجاد تأثیر مثبت بر زندگی بسیاری از مردم خواهید داشت!” ستایش یک مدیر اجرایی در Chegg بود که سرمایه گذاری کرد.

جاویس با چهار فقره کلاهبرداری روبرو است. هفته گذشته، جی پی مورگان او را به انتقال پول به یک شرکت پوسته پس از کشف کلاهبرداری ادعایی توسط بانک متهم کرد.

Outcome Health که تبلیغات دارویی را روی صفحه‌نمایش در مطب پزشکان می‌فروخت، 488 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی از جمله گلدمن ساکس، صندوق CapitalG وابسته به گوگل و خانواده فرماندار JB Pritzker از ایلینویز جمع‌آوری کرد و در عین حال ادعاهای عمومی مبنی بر رشد و سودآوری سرسام‌آور داشت. در واقع، این شرکت اهداف درآمدی خود را از دست داده بود، برای مدیریت بار بدهی خود با مشکل مواجه بود و به مشتریانش اضافه صورتحساب می‌داد.

با این حال، سرمایه‌گذاران به هر حال به سرمایه‌گذاری پرداختند و حتی به بنیانگذاران Outcome Health، شاه و شرادا آگاروال، اجازه دادند تا ۲۲۵ میلیون دلار سهام را نقد کنند. یکی از سرمایه گذاران کوچکتر شرکت، تاد کوزنز از Leerink Partners، گفت که او توسط پرچم های قرمز مانند اهداف درآمدی از دست رفته و سایر “بی رونق ها” منصرف نشد، زیرا “آنها می توانستند این موضوع را پاکسازی کنند.” او گفت که این شرکت زمانی که گزارش فروش را تغییر داد، وارد کلاهبرداری شد که تشخیص آن برای خارجی ها دشوار بود.

او گفت: “این یک مدل تجاری عالی بود و محصول کار می کرد، اما این بنیانگذاران واقعا حریص شدند.” آنها بیشتر می خواستند. شرکت Cozzens 90٪ از سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری خود را از دست داد.

شاه به 19 فقره کلاهبرداری و آگاروال به 15 مورد محکوم شد. سخنگوی شاه گفت که این حکم او را “عمیقاً ناراحت می کند” و او قصد دارد درخواست تجدید نظر کند. وکیل آگاروال گفت که آنها در حال بررسی حکم و بررسی گزینه های او هستند.

بر اساس شکایت SEC، بنیانگذار اسلینک، کرچنر، به سرمایه گذاران درباره عملکرد تجاری اسلینک دروغ گفته و از پول جمع آوری شده برای خرید یک جت خصوصی 16 میلیون دلاری برای خود استفاده کرده است. زمانی که یکی از سرمایه‌گذاران امور مالی Slync را بررسی کرد، کرشنر به آن شخص گفت که Slync در حال تغییر به یک ارائه‌دهنده خدمات مالی جدید است. سرمایه گذار 35 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد.

سخنگوی Slync گفت که این شرکت مدیر عامل جدیدی را منصوب کرده است، در حال همکاری با تحقیقات دولت است و “منتظر حل عادلانه این موضوع است.”

FTX نزدیک به 2 میلیارد دلار از سرمایه گذاران بزرگ از جمله Sequoia Capital، Lightspeed Venture Partners و Thoma Bravo جذب کرد و ارزش آن را 32 میلیارد دلار کرد. بر اساس گزارشی که مدیریت جدید شرکت در ماه جاری منتشر کرد، این شرکت آنقدر ضعیف اداره می شد که حتی فهرست کاملی از افرادی که در آنجا کار می کردند نداشت. Bankman-Fried زمانی به همکارانش گفت که صندوق سرمایه گذاری خواهر FTX، Alameda Research، “غیرقابل حسابرسی” است و تیم گاهی اوقات 50 میلیون دلار دارایی در اطراف پیدا می کند که ردیابی آنها را گم کرده اند. او نوشت: «زندگی چنین است.

سکویا که نمایه درخشانی از Bankman-Fried را برای انتشار در وب سایت خود سفارش داده بود، پس از سقوط شرکت از سرمایه گذاران عذرخواهی کرد. پروفایل رو هم پاک کرد

لین در رویداد راه اندازی توضیح داد که صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر در نهایت یک تجارت مبتنی بر اعتماد است. او گفت: «چرا که اگر به بنیان‌گذارانی که با آنها کار می‌کنید اعتماد ندارید، چرا روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید؟»