دره سیلیکون: پایان جعل کردن آن برای استارت آپ ها در سیلیکون ولی

جعل کردنش تمام شد این احساس در دره سیلیکون است، همراه با مقداری غم و اندوه و کمی پارانویا. نه تنها منابع مالی برای استارت‌آپ‌های پول سوز در سال گذشته تمام شده است، بلکه اکنون، کلاهبرداری نیز در جریان است، زیرا سرمایه‌گذاران ادعاهای استارت‌آپ را دقیق‌تر بررسی می‌کنند و رکود فناوری نشان می‌دهد چه کسی «جعلی» صنعت را گرفته است. آن را تا زمانی که شما آن را انجام دهید.

آنچه در دو هفته گذشته اتفاق افتاد را در نظر بگیرید: چارلی جاویس، موسس استارت آپ کمک مالی فرانک، به اتهام جعل اطلاعات مشتریان دستگیر شد. هیئت منصفه ریشی شاه، یکی از بنیانگذاران نرم افزار تبلیغاتی استارت آپ Outcome Health را به دلیل کلاهبرداری از مشتریان و سرمایه گذاران مجرم تشخیص داد. و یک قاضی به الیزابت هولمز، موسس شرکت Theranos که از سرمایه گذاران شرکت آزمایش خون خود کلاهبرداری کرده بود، دستور داد تا در 27 آوریل، محکومیت 11 ساله خود را آغاز کند.

این تحولات پس از دستگیری کارلوس واتسون، بنیانگذار Ozy Media، و کریستوفر کرشنر، بنیانگذار شرکت نرم افزاری Slync در ماه فوریه، که هر دو متهم به کلاهبرداری از سرمایه گذاران بودند، رخ داد. محاکمه کلاهبرداری مانیش لاچوانی، یکی از بنیانگذاران نرم افزار استارت آپ HeadSpin که قرار است در ماه مه آغاز شود و سم بنکمن-فرید، بنیانگذار صرافی ارزهای دیجیتال FTX، که با ۱۳ اتهام کلاهبرداری مواجه است، در راه است. اواخر امسال

در مجموع، مجموعه‌ای از اتهامات، محکومیت‌ها و احکام این احساس را ایجاد کرده‌اند که جعلی‌گری سریع و شل جهان نوپا واقعاً عواقبی دارد. علیرغم رسوایی های زیاد این نسل (Uber، WeWork) و سقوط ها (Juicero)، به جز خانم هولمز، تعداد کمی از بنیانگذاران استارت آپ با اتهامات جنایی به دلیل بالا بردن مرزهای پف کاری تجاری مواجه شدند، زیرا آنها ما را در آینده مختل کردند.

رکود بودجه ممکن است مقصر باشد. رفتارهای غیراخلاقی را می توان تا حد زیادی نادیده گرفت، همانطور که برای استارت آپ های فناوری در دهه 2010 بود. بر اساس گزارش PitchBook که استارت‌آپ‌ها را دنبال می‌کند، بین سال‌های 2012 تا 2021، بودجه به استارت‌آپ‌های فناوری در ایالات متحده هشت برابر شد و به 344 میلیارد دلار رسید. بیش از 1200 نفر از آنها “تک شاخ” به ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر بر روی کاغذ در نظر گرفته می شوند.

اما وقتی پول آسان تمام می‌شود، همه ضرب‌المثل وارن بافت را به زبان می‌آورند که می‌گوید وقتی آب از بین می‌رود چه کسی برهنه شنا می‌کند. پس از اعلام ورشکستگی FTX در نوامبر، برایان چسکی، مدیر اجرایی Airbnb، این ضرب المثل را برای بنیانگذاران فناوری هزاره به روز کرد: «احساس می‌کنیم در یک کلوپ شبانه بودیم و چراغ‌ها تازه روشن شده‌اند».

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


در گذشته، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر که از استارت‌آپ‌های نوپا حمایت می‌کردند، در صورت فریب خوردن، تمایلی به پیگیری قانونی نداشتند. شرکت‌ها کوچک بودند و دارایی‌های کمی برای بازیابی داشتند و دنبال کردن بنیانگذار به شهرت سرمایه‌گذاران لطمه می‌زند. با افزایش رشد تک‌شاخ‌ها، جذب میلیاردها سرمایه، و با ورود سرمایه‌گذاران سنتی‌تر و بزرگ‌تر از جمله صندوق‌های تامینی، سرمایه‌گذاران شرکتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازی سرمایه‌گذاری، این موضوع تغییر کرده است. الکساندر دایک، استاد امور مالی در دانشگاه تورنتو که متخصص در حاکمیت شرکتی است، گفت.

وزارت دادگستری همچنین از دادستان ها خواسته است که در تعقیب کلاهبرداری های تجاری بیشتر، از جمله در استارت آپ های خصوصی، «جسور باشند». بنابراین، هزینه هایی برای بنیانگذاران Frank، Ozy Media، Slync و HeadSpin و انتظارات بیشتر در آینده وجود دارد.

بر اساس گزارش The Information، IRL، یک برنامه پیام‌رسانی که ارزش سرمایه‌گذاران آن یک میلیارد دلار است، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دلیل گمراه کردن سرمایه‌گذاران در مورد تعداد کاربر که دارد مورد بررسی قرار گرفته است. Rumby، یک استارت‌آپ تحویل لباس‌شویی در اوهایو، ظاهراً داستان موفقیت مالی را برای تأمین بودجه ساخته است، که موسس آن براساس شکایت یکی از سرمایه‌گذاران خود برای خرید خانه 1.7 میلیون دلاری برای خود استفاده کرده است.

رسانه‌های خبری همچنین از رفتار غیراخلاقی در استارت‌آپ‌هایی از جمله Olive، یک استارت‌آپ ۴ میلیارد دلاری نرم‌افزار مراقبت‌های بهداشتی و Nate، یک تجارت الکترونیکی نوپا که ادعا می‌کند از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، گزارش کرده‌اند. یک سخنگوی Olive گفت که این شرکت ادعاهای گزارش شده را “مناقشه و رد کرده است”.

همه اینها لحظه ای ناخوشایند را برای سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر ایجاد می کند. زمانی که ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها افزایش یافت، آن‌ها به‌عنوان پادشاه‌سازان رویایی تلقی می‌شدند. متقاعد کردن جهان و سرمایه‌گذاران در صندوق‌هایشان – صندوق‌های بازنشستگی، موقوفات دانشگاهی و افراد ثروتمند – به اندازه کافی آسان بود که مباشران مسئول سرمایه با مهارت‌های منحصر به فرد مورد نیاز برای پیش‌بینی آینده و یافتن استیو جابز بعدی برای ساختن آن هستند. .

اما با فاش شدن بیشتر تقلب‌های استارت‌آپ، این غول‌های صنعت نقش متفاوتی در پرونده‌های قضایی، پرونده‌های ورشکستگی و شهادت‌های دادگاه بازی می‌کنند: قربانی فریب خورده. آلفرد لین، سرمایه‌گذار در Sequoia Capital، یک شرکت برتر سیلیکون ولی که 150 میلیون دلار در FTX سرمایه‌گذاری کرد، در یک رویداد استارت‌آپ در ژانویه به فاجعه ارزهای دیجیتال پرداخت.

او گفت: “این نیست که ما سرمایه گذاری کرده ایم، بلکه رابطه کاری یک سال و نیم بعد از آن است که من هنوز آن را ندیده ام.” “این سخت است.” سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر می گویند طبقه دارایی آن ها جزو پرخطرترین مکان ها برای پارک پول است اما پتانسیل دریافت پاداش های بزرگ را دارد.

دنیای استارت‌آپ شکست‌ها را جشن می‌گیرد، و اگر شکست نخورید، به‌اندازه کافی ریسک نمی‌کنید. اما مشخص نیست که آیا این دفاع ادامه خواهد داشت زیرا رسوایی ها برای همه افراد درگیر تحقیرآمیزتر می شوند.

به گفته ادن آبراهامز، یکی از شرکای این شرکت، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای از مشاورانی مانند RHR International می‌خواهند تا به شناسایی نشانه‌های آشکار «خودشیفتگان ماکیاولیستی» که احتمال بیشتری برای ارتکاب کلاهبرداری دارند کمک کنند. خانم آبراهامز گفت: “آنها می خواهند پروتکل ها را در مورد نحوه ارزیابی بنیانگذاران سخت تر کنند.”

ما مجموعه‌ای از رویدادها داشتیم که باید باعث تأمل شود.» آقای دایک گفت که استارت آپ ها دارای بسیاری از شرایطی هستند که بیشتر با کلاهبرداری مرتبط است. آنها تمایل به استفاده از مدل های جدید کسب و کار دارند، بنیانگذاران آنها اغلب کنترل قابل توجهی دارند و حامیان آنها همیشه نظارت دقیقی را اعمال نمی کنند. این وضعیتی است که در هنگام وقوع رکود برای تغییر قوانین آماده است.

او گفت: «جای تعجب نیست که می‌بینیم تعداد زیادی کلاهبرداری در 18 ماه گذشته در حال آشکار شدن است.

زمانی که خانم جاویس در تلاش بود تا استارت آپ برنامه ریزی مالی کالج خود، فرانک، را به JPMorgan Chase بفروشد، طبق شکایت SEC به یکی از کارمندان گفت که دقیقاً چند نفر از خدمات فرانک استفاده کرده اند. بعداً، او از کارمندش خواست هزاران حساب کاربری را جعل کند و به کارکنانش اطمینان داد که چنین اقدامی قانونی است و هیچ کس در «لباس نارنجی رنگ» ظاهر نخواهد شد.

پس از اینکه جی پی مورگان این استارت آپ را به قیمت 175 میلیون دلار در سال 2021 خرید، سرمایه گذاران فرانک سریعاً در توییتر یک دور پیروزی را تبریک گفتند. یکی از سرمایه‌گذاران در Reach Capital نوشت: «بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها اکنون دسترسی بیشتری به کمک‌های مالی و #فرصت‌های بالاتر خواهند داشت.

“خیلی هیجان انگیز است که بدانیم اکنون یک پلت فرم حتی بزرگتر برای ایجاد تأثیر مثبت بر زندگی بسیاری از مردم خواهید داشت!” ستایش یک مدیر اجرایی در Chegg بود که سرمایه گذاری کرد.

خانم جاویس با چهار فقره کلاهبرداری مواجه است. هفته گذشته، جی پی مورگان او را به انتقال پول به یک شرکت پوسته پس از کشف کلاهبرداری ادعایی توسط بانک متهم کرد.