رشد: استارت‌آپ‌های دلالی سهام Groww، وام‌دهی چشمی Upstox، پرداخت‌هایی برای گسترش پایه درآمد

استارت‌آپ‌های واسطه‌ای که دنیای سنتی معاملات سهام و سرمایه‌گذاری را مختل کردند، به دنبال تنوع بخشیدن به پایه درآمد خود هستند. درست مانند سایر فین‌تک‌ها که از کسب‌وکار اصلی خود به فرصت‌های رایگان گسترش می‌یابند، کارگزاران نیز وارد وام‌دهی و پرداخت می‌شوند.

به گفته افراد آگاه، دو برند رقیب اصلی در اکوسیستم میانجی، Groww و Upstox، کسب و کار اعتباری خود را دو برابر می کنند. ایده نهایی حفظ مشتریانی است که برای سرمایه گذاری به پلتفرم می آیند.

Upstox مستقر در بمبئی مشتاق است تا با شراکت با بانک‌ها و NBFCها به سرعت تجارت اعتباری را شروع کند و در نهایت مجوز شرکت مالی غیربانکی (NBFC) را دریافت کند و ممکن است خیلی زود به بانک مرکزی هند درخواست دهد.

راوی کومار، یکی از بنیانگذاران Upstox، گفت: “ما همچنین بر همکاری با بانک ها و NBFC ها برای ارائه محصولات وام، اطمینان از رعایت دقیق استانداردهای نظارتی و در نهایت درخواست مجوز NBFC در حین گسترش مجموعه محصولات خود تمرکز خواهیم کرد.”

اعتبار به عنوان یک فرصت بزرگ توسط رقیب خود Groww نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دو نفر آگاه به ET گفته اند که Groww در حال ساخت یک برنامه کاربردی خدمات مالی کامل است. به وام های شخصی، مصرفی، دو چرخه حمله می کند و حتی برای محصولات با اندازه بلیط بزرگ مانند وام مسکن وام می دهد.

یکی از افرادی که ET با آنها صحبت کرد، گفت: “آنها رویاهای نئوبانکی خود را رها کرده اند، اما در نهایت می خواهند به یک بازیگر مالی با خدمات کامل تبدیل شوند و وام دادن به عنوان بخش مهمی از تجارت است.”

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


او گفت که نیلوفر مولانفیروز، که در سال 2021 از بانک فدرال به Groww پیوست، این تجارت را رهبری می کند.

اسکرین شات

درخواست های ایمیل به Groww تا زمان انتشار بی پاسخ ماند.

نگه داشتن گله با هم

برای Groww و Upstox چالش ها متفاوت است، اما ایده این است که پایه محصول را متنوع کنید تا چسبندگی مشتریان را افزایش دهید.

Groww در حال حاضر دارای بیش از 5 میلیون معامله گر فعال و حدود 10-15 میلیون سرمایه گذار است. اگر این پایه نیاز به افزایش بیشتر داشته باشد، Groww به پیشنهادات بازار انبوه بیشتری مانند پرداخت و اعتبار نیاز دارد.

Groww یک برنامه پرداخت شخص ثالث در واسط پرداخت یکپارچه است. همچنین برای مجوز تجمیع کننده پرداخت علاوه بر مجوز NBFC داخلی، تأییدیه اصولی بانک مرکزی هند را دریافت کرده است.

شخص ذکر شده در بالا گفت: “با وام، Groww می خواهد بخش بزرگی از طیف خدمات مالی را پوشش دهد.”

برای Upstox چالش این است که گله خود را در کنار هم نگه دارد. طی یک سال گذشته، استارت‌آپ تحت حمایت Tiger Global حدود 2.6 میلیون معامله‌گر را از دست داد. کومار می خواهد محصول خود را با امید به حفظ کاربران گسترش دهد. اما او نسبت به سایر خدمات مالی خوش بین نیست. او می خواهد به سرمایه گذاری های اصلی پایبند باشد.

در طول تبلیغات IPL، Upstox موفق شد کاربران زیادی را وارد کند. کومار به ET گفت که اکثر مشتریانش به دنبال گزینه های سرمایه گذاری ساده ای بودند که در آن زمان در برنامه وجود نداشت.

امروز Upstox یک حالت “سرمایه گذاری” در برنامه ایجاد کرده است که به حالت پیش فرض تبدیل شده است. مشتریان می‌توانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سبد وجوه خاص بخش، محتوای پیرامون حرکت سهام و صندوق‌های دارای رتبه برتر را برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دریافت کنند.

کومار گفت: «فقط آن دسته از مشتریانی که می‌خواهند معاملات F&O انجام دهند یا به تجارت حرفه‌ای مشغول هستند، می‌توانند به حالت حرفه‌ای در برنامه جابجا شوند.

با «سرمایه گذاری» و اعتبار، کومار امیدوار است که در میان پلتفرم های کارگزاری به صدر جدول رهبران بازگردد.

مطابقت با ارزش گذاری

بروکینگ یک کسب و کار عظیم درآمد زا است اما بخش بسیار مهمی است. تنها بخش کوچکی از هند به طور فعال تجارت می کند. اما این برنامه‌ها که ارزشی در حدود 3 میلیارد دلار دارند (تقریباً 24000 کرور روپیه)، به راه‌های درآمدزایی بیشتری برای توجیه ارزش‌گذاری نیاز دارند.

حتی با 250 میلیون دلار یا 2000 کرور درآمد سالانه، Groww از نظر فنی با درآمد 12 برابری معامله می‌شود. آن را با Angel One، یک کارگزار فناوری فهرست شده مقایسه کنید، که چهار برابر درآمد خود معامله می کند. حدود 2500 کرور ARR و ارزش بازار آن 11000 کرور است.

و کارگزاران حدود 80 تا 90 درصد از درآمد خود را از معامله گران F&O دریافت می کنند. و تنها بخش کوچکی از پایگاه مشتریان آنها معمولاً این معاملات با فرکانس بالا را انجام می دهند.

یکی از بنیانگذاران یک استارت آپ wealthtech گفت: «این بازیکنان سرمایه‌گذاری شده باید پایگاه کاربران درآمدزایی خود را گسترش دهند و از این رو باید محصولات خود را نیز گسترش دهند. “شرط بزرگ در وام دادن و سرمایه گذاری بلند مدت می تواند مشتریان را وفادار و چسبنده نگه دارد.”