سرمایه خطرپذیر: صندوق های سرمایه گذاری VC قصد دارند به بخش فناوری اطلاعات در لیست معافیت مالیاتی فرشته نزدیک شوند

حذف حوزه‌های قضایی سرمایه‌گذار مانند موریس، سنگاپور، جزایر کیمن و هلند از فهرست کشورهایی که مقررات مالیات فرشتگان را جذب نمی‌کنند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را که قصد دارند به بخش مالیات بر درآمد مراجعه کنند و به دنبال اقدامات حفاظتی در برابر مالیات باشند، عصبانی شده است.

بر اساس اطلاعیه هیئت مرکزی مالیات‌های مستقیم (CBDT)، صندوق‌های ثروت دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاران سبد ثبت‌شده Sebi از 21 حوزه قضایی از مقررات مالیات فرشته معاف خواهند شد. این کشورها عبارتند از استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایسلند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، کره، نیوزلند، نروژ، روسیه، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده.

سرمایه گذاران خارج از کشور از ساختارهای شرکتی پیچیده با نهادهای خارج از کشور مستقر در حوزه های قضایی مانند سنگاپور، موریس و غیره استفاده می کنند تا از جذب مالیات بر سرمایه گذاری های خود در هند اجتناب کنند.

کشورهایی مانند موریس و سنگاپور خود را به عنوان حوزه های قضایی ترجیحی برای سرمایه گذاری در هند معرفی کرده اند و حذف آنها از فهرست برای صنعت بسیار تعجب آور است. سیدارت پای، شریک موسس شرکت VC 3one4 Capital و رئیس مشترک، شورای امور نظارتی در هند سرمایه گذاری خطرپذیر و جایگزین، گفت: قبل از تأسیس GIFT City، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در هند به سازه های سنگاپور، موریس و کیمن هجوم آوردند. انجمن گفت.

بار مالیاتی فرشتهETtech

مالیات فرشته بر اساس بخش 56 (2) (viib) قانون مالیات بر درآمد اعمال می شود. بر اساس این حکم، هرگونه تفاوت بین ارزش منصفانه بازار و ارزش اسمی سهام منتشر شده توسط یک شرکت مشمول مالیات است.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

سرمایه‌گذاران در حوزه‌های قضایی معاف مانند ایالات متحده، اتریش، بلژیک و غیره نیز سرمایه‌گذاری در هند را از طریق موریس، سنگاپور و غیره به عنوان بخشی از استراتژی آسیایی خود انتخاب می‌کنند. آنها معمولاً دفاتر و تیم‌هایی دارند که در آن مکان‌ها مستقر هستند. بنابراین، حذف موریس و سنگاپور یک نکته خاص برای صنعت است زیرا تعدادی از VCها (سرمایه‌داران خطرپذیر) دارای وجوه فعال در این حوزه‌های قضایی هستند.»

موریس، سنگاپور، هلند و جزایر کیمن جزو 10 حوزه قضایی برتری هستند که سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را در هند به ارمغان می آورند. بر اساس داده های به دست آمده از وزارت ترویج و صنعت و تجارت داخلی، ورودی FDI از سنگاپور در ماه آوریل تا دسامبر 2022 به 13.08 میلیارد دلار رسید، در حالی که موریس 4.73 میلیارد دلار بود. جریان ورودی FDI همچنین شامل مبلغ سرمایه گذاری شده در اوراق بهاداری است که مالیات فرشته را جذب نمی کند.

صنعت اکنون تلاش خواهد کرد تا با هیئت مرکزی مالیات‌های مستقیم و دولت تماس بگیرد تا بداند آیا اقدامات حفاظتی دیگری وجود دارد که می‌توانیم برای اجازه سرمایه‌گذاری از موریس و سنگاپور به هند بدون دریافت مالیات زیر 56 اعمال کنیم. 2) (viib)» او افزود.

سرمایه های جهانی در نوسان است

چندین سرمایه‌گذار که ET با آنها تماس گرفت، گفتند که هنوز در حال بررسی اعلان هستند و انتظار می‌رود با صنعت بزرگ‌تر ملاقات کنند تا درک منسجمی از دولت در این زمینه کسب کنند.

بخش بزرگی از سرمایه تزریق شده در استارت‌آپ‌های هندی، سرمایه خارجی (از وسایل نقلیه مستقر در سنگاپور و موریس) است و در طول سال‌ها منجر به رشد اکوسیستم (استارت‌آپ) شده و شمارش را به بیش از 100 تک‌شاخ رسانده است. اکنون، برای بنیان‌گذار استارت‌آپی که خواهان چک‌های بزرگ است، راه‌حل خروج از هند باقی مانده است.

سرمایه گذاران نگران هستند که حرکت فعلی دولت به جریان سرمایه به کشور آسیب برساند، شرکت های خارج از هند را ترغیب کند و بار انطباق غیرمنطقی را بر استارت آپ ها اضافه کند.

این در زمانی اتفاق می‌افتد که چندین شرکت هندی مانند PhonePe قبلاً محل اقامت خود را در این کشور تغییر داده‌اند و چندین شرکت مانند Razorpay به دنبال انتقال دفتر مرکزی خود به کشور هستند. پیش از این ET گزارش داد که والمارت، مادر PhonePe و سرمایه گذاران آن مجبور شدند 8000 کرور روپیه مالیات برای تلنگر فین تک بپردازند.

واضح است که شرکای محدود (LP) در این صندوق های جهانی از شرکای مدیریتی می خواهند که تخصیص را از هند تغییر دهند و بر سایر بازارهای نوظهور تمرکز کنند و این بدترین اتفاقی است که می تواند برای اکوسیستم استارت آپی هند رخ دهد. به خصوص در زمانی که هند به عنوان نقطه درخشانی برای سرمایه گذاری در رقابت جهانی ظاهر می شود و در برابر رکود جهانی مقاومت نشان داده است.

با این حال، حرکت به سمت فرشته، صنعت را به این فکر واداشت که آیا دولت می‌خواهد این صندوق‌های جهانی فروشگاهی را در شهر بسیار تبلیغ شده GIFT راه‌اندازی کنند.