سقوط بازار سهام: شاخص های D-Street به دلیل ضعف در بازارهای جهانی سقوط کردند

بمبئی: شاخص‌های سهام هند روز دوشنبه افت کردند که بازتاب ضعف در بازارهای جهانی بود زیرا کمک مالی اضطراری به Credit Suisse توسط UBS و اقدام برای افزایش نقدینگی دلار نتوانست ریسک گریزی را کاهش دهد. این روحیه همچنین در آستانه نشست تعیین نرخ فدرال رزرو ایالات متحده در 22 مارس که می تواند به بازار درکی از برنامه های بانک مرکزی برای مقابله با بحران بانکی بدهد، متلاطم است.

NSE Nifty 111.65 واحد یا 0.65 درصد سقوط کرد و در 16988.40 بسته شد. BSE Sensex 360.95 واحد یا 0.62 درصد کاهش یافت و به 57628.95 رسید.

سیدارث بامره، رئیس تحقیقات Religare Broking، گفت: “این عامل ترس است که بحران در سیستم مالی بازار توسعه یافته به زودی پایان نخواهد یافت و در حال حاضر بازار را پایین می کشد.”


هر دو شاخص که در اوایل روز به میزان 1.6 درصد سقوط کرده بودند، پس از صعود بازارهای اروپایی از پایین ترین سطح، زیان را کاهش دادند.

ETD-1-21032023

شاخص پاناروپایی Stoxx 600 در زمان چاپ 0.98 درصد افزایش داشت، در حالی که شاخص Stoxx Europe 600 Banks که 42 بانک بزرگ اتحادیه اروپا و بریتانیا را دنبال می کند، پس از موافقت UBS در روز یکشنبه برای خرید بانک های تحت فشار، بیش از 1.27 درصد افزایش یافت. بانک کردیت سوئیس به مبلغ 3.2 میلیارد دلار. سهام Credit Suisse 55.74% سقوط کرد در حالی که UBS 1.26% رشد کرد.

در پی بحران در Credit Suisse و فروپاشی دو بانک آمریکایی، بانک‌های مرکزی در اقتصادهای توسعه‌یافته به رهبری فدرال رزرو ایالات متحده تلاش هماهنگی را برای اطمینان از دسترسی کافی به دلار از طریق سیستم مالی جهانی اعلام کردند. این اقدام بخشی از تلاش آنها برای اطمینان از خشک نشدن نقدینگی دلار است.

در شرایطی که سیستم مالی بازار توسعه‌یافته با مشکلاتی مواجه است، سرمایه‌گذاران شرط می‌بندند که فدرال رزرو ممکن است سیگنال دهد که در افزایش نرخ بهره کند خواهد شد. کاهش اخیر بازده اوراق قرضه ایالات متحده نشان می دهد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است چشم انداز سیاست پولی کمتر جنگ طلبانه ای را برای کاهش فشارها بر سیستم مالی پیش بینی کند. برخی تحلیلگران می گویند بانک مرکزی با این حال در موقعیتی نیست که سیاست پولی خود را در مواجهه با تورم مداوم کاهش دهد.