صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی: عجله لحظه آخری جریان‌های بی‌سابقه‌ای را به صندوق‌های مشترک بدهی منتخب می‌آورد

عجله لحظه آخری برای سرمایه گذاری در صندوق های مشترک بدهی قبل از 31 مارس – زمانی که مزایای مالیاتی برای این محصولات به پایان رسید – منجر به جریان های بی سابقه ای در طرح های مختلف شد. طبق داده‌های Value Research، دسته‌های صندوق‌هایی مانند سررسید هدف، اوراق قرضه شرکتی، طلایی، اوراق قرضه دینامیک و بانکداری و بدهی PSU مجموع جریان ورودی حداقل 39325 کرور روپیه بین 27 و 31 مارس داشته‌اند. این وجوه دارای مجموع جریانات 750 کرور روپیه در سه هفته اول اسفند ارقام نهایی برای ماه می تواند بیشتر باشد زیرا این محاسبات ممکن است برخی از جریان های دیرهنگام در 31 مارس را نشان نداده باشد.

در هفته آخر ماه مارس، سرمایه گذاران پول را از صندوق های نقدی و حتی سپرده های ثابت به طرح هایی با سررسید طولانی تر و بازدهی پایدار منتقل کردند. بر اساس تحقیقات ارزش، صندوق‌های سررسید هدف، که بازدهی قابل مشاهده را ارائه می‌کنند و با هزینه کم همراه هستند، در این دوره جریان‌های عمده‌ای را مشاهده کردند که 15265 کرور روپیه به دست آوردند، و پس از آن صندوق‌های اوراق قرضه شرکتی که 10402 کرور روپیه شدند. A Balasubramanian، مدیر عامل، Aditya Birla Sun Life Mutual Fund گفت: «سرمایه‌گذاران از نرخ‌های بالا و افزایش سرمایه بلندمدت با قفل کردن پول با دیدگاه بلندمدت بهره برده‌اند.

با اعلام دولت در 24 مارس مبنی بر حذف مزایای مالیات بر عایدی سرمایه بلندمدت برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی، مدیران ثروت از سرمایه‌گذاران خواسته بودند که در این پنجره پول را در صندوق‌های مشترک بدهی با سررسید طولانی‌تر قفل کنند. بسیاری از این طرح ها می توانند 7 تا 8 درصد اظهارنامه قبل از مالیات را ارائه دهند.


از اول آوریل، بر اساس صفحه مالیات بر درآمد افراد، بر عایدی سرمایه از صندوق‌های متقابل بدهی مشمول مالیات می‌شود. پیش از آن، سود شاخص‌سازی برای سرمایه‌گذاری‌های صندوق بدهی که حداقل برای سه سال نگهداری می‌شد، خروجی مالیات را در مقایسه با چندین محصول دیگر با درآمد ثابت کاهش داد. Ashish Shankar، MD، Motilal Oswal Private می‌گوید: «بازدهی جذاب، مزیت مالیات بر عایدی سرمایه بلندمدت با مزایای شاخص‌سازی و احتمال افزایش سرمایه، در صورت کاهش نرخ بهره، منجر به افزایش جریان‌ها به صندوق‌های بدهی می‌شود.» ثروت.

محیط افزایش نرخ بهره منجر به خروج از صندوق های بدهی شرط بندی بر روی اوراق بهادار بلندمدت شده است که با زیان های بازار به پایین کشیده شده اند. بانک مرکزی هند افزایش نرخ بهره را در ماه مه 2022 آغاز کرد و از می 2022 نرخ رپو را 250 واحد افزایش داد.