صندوق‌های غیرفعال: HNIهایی که از صندوق‌های غیرفعال برای عملکرد ضعیف صندوق‌های فعال استقبال می‌کنند

طبق گزارشی که در روز سه شنبه منتشر شد، افراد با ارزش خالص بالا (HNI) به طور فزاینده ای از صندوق های غیرفعال استفاده می کنند و پایه دارایی صندوق های قابل معامله در مبادلات آنها با رشد 66 درصدی به 34000 کرور در سال های 2022-23 به ثبت رسیده است. HNI ها سرمایه گذارانی آگاه هستند و از این رو، از پلتفرم هایی استفاده می کنند که امکان سرمایه گذاری مستقیم در صندوق های غیرفعال را فراهم می کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های غیرفعال به دلیل سهولت سرمایه‌گذاری، نقدینگی بهتر و هزینه کمتر، نسبتاً جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری‌های فعال هستند.

بر اساس گزارش Motilal Oswal Financial Services، ETF AUM HNI در سال مالی 23 از 20400 کرور در سال مالی 22 به 34000 کرور روپیه افزایش یافت که نشان دهنده افزایش 66 درصدی است. این رقم در سال 2020-21 به 13700 کرور و در سال 2019-2019 به 7500 کرور رسید.

علاوه بر این، HNIs ETF AUM شاهد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 70 درصدی نسبت به سال مالی 19 تا سال مالی 23 بوده است. این منجر به افزایش سهم AUM غیرفعال (ETFs و Index Funds) در کل دارایی تحت مدیریت (AUM) از 6 درصد در ژوئن 2019 به 16.5 درصد در مارس 2023 شده است.

علاوه بر این، سرمایه گذاری های EPFO ​​(سازمان صندوق تامین کارکنان) در ETF نیروی محرکه اصلی فضای ETF بوده است.

بر اساس این گزارش، مشارکت غیرفعال‌ها در کل AUM در کشور با اعتقاد افسارگسیخته به عملکرد ضعیف وجوه فعال در مقایسه با صندوق‌های غیرفعال، شتاب بیشتری گرفته است. از نظر بازده، تجزیه و تحلیل نشان می دهد که بازده 1 ساله، 3 ساله و 5 ساله برای طرح های سهام فعال با سرمایه بزرگ و ETFها تفاوت عمده ای ندارند.

ETF یک اوراق بهادار قابل فروش است که یک شاخص، یک کالا، اوراق قرضه یا سبدی از دارایی ها را مانند صندوق شاخص ردیابی می کند. برخلاف صندوق‌های مشترک معمولی، یک ETF مانند سهام عادی در بورس معامله می‌شود. قیمت معامله شده یک ETF در طول روز مانند هر سهام دیگری تغییر می کند، زیرا در بورس خرید و فروش می شود.

علاوه بر ETF، در صندوق های شاخص نیز، HNI ها شاهد CAGR 145 درصدی AUM در چهار سال گذشته بوده اند. جدا از HNI، AUM خرده فروشی در ETF ها CAGR 56 درصدی را در سال مالی 19-23 به 9700 کرور روپیه در سال مالی 23 ثبت کرده است. رشد توسط توزیع کنندگان آنلاین هدایت شده است. با این حال، سهم ETF در کل AUM خرده فروشی ناچیز 2 درصد است. این به این دلیل است که صنعت MF خرده‌فروشی هند به شدت به مدل فشار وابسته است، که در آن توزیع‌کنندگان صندوق‌های مشترک نقش مهمی در توزیع دارند.

این سازمان افزود: با توجه به اینکه کمیسیون به توزیع کنندگان در طرح های سهام بسیار بیشتر است، ترجیح برای توزیع ETF بسیار کمتر است.

علاوه بر این، بخش شرکتی 91 درصد از کل ETF AUM را تشکیل می دهد. ETF AUM شرکتی تحت سلطه شهرهای T30 است که 99 درصد سهم را به خود اختصاص داده است. در شهرهای T30، بیش از 70 درصد از AUM شرکت از طریق کانال های مستقیم است.

به طور کلی، دارایی تحت مدیریت صنعت صندوق سرمایه گذاری مشترک تا مارس 2023، 40 میلیون روپیه کرور بود. از این تعداد، ETF (شامل ETF طلا) دارای پایه دارایی بیش از 5 لک کرور است.