صندوق های سرمایه گذاری متقابل بدهی: این مزیت FD است که صندوق های سرمایه گذاری متقابل بدهی محبوبیت خود را از دست می دهند

صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل بدهی قرار است مزیت مالیاتی خود را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری ترجیحی در سبد با درآمد ثابت در میان سرمایه‌گذارانی که در بالاترین گروه مالیاتی قرار دارند، از دست بدهند. طبق اصلاحیه لایحه مالی 2023 که از اول آوریل اجرایی می شود، عایدی سرمایه ناشی از سرمایه گذاری های انجام شده در طرح های صندوق های سرمایه گذاری بدهی به درآمد مشمول مالیات اضافه شده و مطابق با نرخ صفحه مالیات بر درآمد مشمول مالیات خواهد شد.

این بدان معناست که سود شاخص‌سازی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی که خروجی مالیات را برای سرمایه‌گذاری‌هایی که بیش از سه سال نگهداری می‌شد، کاهش داد، حذف شده است. با این کار، آنها مانند سایر ابزارهای با درآمد ثابت مانند سپرده های ثابت، اوراق قرضه غیر قابل تبدیل (NCD) و اوراق قرضه مشمول مالیات خواهند شد.

مدیران ثروت گفتند که سرمایه‌گذاران اکنون به طور فزاینده سپرده‌های ثابت و سایر ابزارهای بدهی را که نرخ‌های بهتری نسبت به چندین صندوق مشترک بدهی ارائه می‌دهند، در نظر خواهند گرفت.


آشیش شانکار، MD و مدیر عامل، Motilal Oswal Private Wealth، گفت: «سپرده‌های ثابت با برخی از طرح‌های بدهی همتراز با برخی از طرح‌های بدهی خواهند بود، زمانی که مزیت مالیاتی از دیدگاه سرمایه‌گذاران خرد از بین برود. برای HNI ها و دفاتر خانواده، بدهی مستقیم و بدهی ساختاریافته جذاب تر خواهد شد.

طرح‌های نقدینگی، که در آن سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها پول نقد بی‌کار خود را پارک می‌کنند، کمترین تأثیر را خواهند داشت زیرا افق سرمایه‌گذاری در این دسته بدهی به هر حال پایین‌تر است.

بر اساس اصلاحیه لایحه مالی، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با تخصیص حقوق صاحبان سهام تا سقف 35 درصد مطابق با نرخ اسلب مالیات بر درآمد سرمایه گذار مشمول مالیات می شود. درآمد حاصل از صندوق‌های بدهی، صندوق‌های طلا و صندوق‌های بین‌المللی اکنون به عنوان عایدی سرمایه کوتاه‌مدت تلقی می‌شود و با نرخ نهایی مشمول مالیات می‌شود.

در حال حاضر، یک صندوق بدهی که بیش از سه سال نگهداری می‌شود، مشمول 20 درصد مالیات بر عایدی سرمایه با مزایای شاخص‌سازی است. سرمایه‌گذاران ثروتمند و دفاتر خانواده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدهی را به سپرده‌های ثابت، اوراق بهادار دولتی و سپرده‌های شرکتی ترجیح می‌دهند. اکنون، این سرمایه‌گذاران که در بالاترین سطح مالیاتی قرار دارند، باید مالیات 30 درصدی را با اضافه‌بار در تمامی اسناد بدهی مشمول مالیات پرداخت کنند.

از مجموع دارایی‌های صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تحت مدیریت (AUM) که 40 لک کرور است، 13 لک کرور در طرح‌های بدهی خالص سرمایه‌گذاری می‌شود. از این میزان، 6 لک کرور در رده مایع، فوق کوتاه و یک شبه، 3 لک کرور در طرح های کوتاه مدت یک تا سه ساله و 4 لک کرور در طرح های بلندمدت است.

آدارش پاراسرامپوریا، تحلیلگر CLSA گفت: «این برای صنعت MF که دارایی‌های غیرنقدی AUM (دارایی‌های تحت مدیریت) 8 تریلیون روپیه (19 درصد از AUM) است، منفی است زیرا جذابیت نسبی ناشی از آربیتراژ مالیاتی از بین می‌رود.» MFهای مایع 6.6 تریلیون روپیه از نظر مادی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت زیرا به هر حال محصولی کوتاه مدت هستند و هیچ تغییر اساسی در جذابیت مالیاتی وجود ندارد.

سهام مدیران دارایی های بورسی در معاملات روز جمعه در واکنش به تصمیم دولت کاهش یافت. HDFC Asset Management 4.2٪، UTI Asset 4.8٪، Nippon Life 1.6٪ و Aditya Birla Sun Life 4.4٪ سقوط کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک انتظار دارند که جریان‌ها در طرح‌های بلندمدت و صندوق‌های سررسید هدف کاهش یابد.