قوانین sebi ipo: برچسب پروموتر Sebi استارت‌آپ‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، ممکن است برنامه‌های IPO را مختل کند

Portea Medical (Health-Vista India Ltd) بنیانگذاران خود مینا گانش و گانش کریشنان را به عنوان “مبلغان” طبقه بندی کرده است، شرکتی که ماه گذشته در پرونده ای در هیئت بورس و اوراق بهادار هند (Sebi) فاش شد.

افراد آگاه از این توسعه گفتند که این اولین موردی است که تنظیم کننده بازار سهام مداخله کرده است تا بنیانگذاران را به عنوان مروج طبقه بندی مجدد کنند. Portea Medical در پیش‌نویس دفترچه شاه‌ماهی قرمز خود که در ژوئن 2022 ثبت کرد، گفت که این یک “شرکت حرفه‌ای مدیریت شده” است و “مروجی قابل شناسایی ندارد”.

بنیانگذاران Portea Medical 18.07 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. تا کنون، تنها بنیانگذارانی که حداقل 25 درصد سهام داشته باشند، طبق مقررات Sebi به عنوان مروج طبقه بندی شده اند.

اما اکنون، Sebi شروع به درخواست از بنیانگذارانی کرده است که حداقل 10٪ سهام دارند تا به طور قانونی به عنوان مروج طبقه بندی شوند. به گفته کارشناسان و مدیران صنعت، چنین اقدامی نه تنها می‌تواند برنامه‌های فهرست چند شرکت عصر جدید با سهام موسس پایین را که خود را به‌عنوان نهادهای حرفه‌ای مدیریت می‌کنند مختل کند، بلکه منجر به محدودیت‌های سهام آنها در شرکت و الزامات افشای بالاتر شود.

به عنوان مثال، آنها گفتند، در نظر گرفتن برچسب پروموتر به این معنی است که این بنیانگذاران 20 درصد از سهام شرکت را به عنوان حداقل مشارکت مروج برای قفل شدن موضوع پس از عمومی، 18 ماه یا سه سال پس از انتشار اولیه، اختصاص خواهند داد. عرضه عمومی (IPO) شرکت.

الزامات افشای بالاتر

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

استارت‌آپ‌های جوانی که توسط سرمایه‌های مخاطره‌آمیز یا سهام خصوصی تأمین مالی می‌شوند، اغلب شاهد کاهش قابل توجهی از سهام مؤسسان هستند – در برخی موارد به تک رقمی. اکثر استارت آپ های فناوری که قصد دارند خود را در بورس های هند معرفی کنند، در این دسته قرار می گیرند.

یک پروموتر موظف است در طول عرضه عمومی سهام و پس از عرضه در بورس، تحت هنجارهای مختلف Sebi، از جمله صدور سرمایه و الزامات افشا، علاوه بر اینکه مشمول مقررات خرید عمده سهام و خرید، ممنوعیت مقررات معاملات داخلی و تعهدات در بورس است، چندین افشاگری را انجام دهد. تخطی از این مقررات می تواند جریمه هایی را برای مروجین به همراه داشته باشد.

«سبی مشاهداتی را برای چنین شرکت هایی که بنیانگذاران آن بیش از 10 درصد سهام دارند، صادر کرده است. سبی از این شرکت ها می خواهد که موسسان را به عنوان مروج طبقه بندی کنند. هیچ دستوری وجود ندارد که همه پروموتورهای بالای 10 درصد به عنوان مروج طبقه بندی شوند. یک وکیل بازار سرمایه که خواست نامش فاش نشود، گفت: سبی به صورت موردی به آن نگاه می کند.

هیچ منفعت خاصی با معرفی یک برچسب پروموتر به سهامدار 10 درصدی به دست نمی آید، زیرا از نظر قانونی چنین عضوی هنوز نمی تواند به طور مستقل ناشر را کنترل کند یا به هیئت مدیره دستور دهد تا تصمیمی اتخاذ کند.

یک بانکدار سرمایه‌گذاری گفت: برچسب پروموتر برای چنین شرکت‌هایی عوارض ایجاد می‌کند، زیرا در چند مورد، در حالی که موسس ممکن است بیش از 10 درصد سهام داشته باشد، ممکن است سهام آنها کمتر از حداقل 20 درصد سهمی باشد که یک مروج برای این پست ارائه می‌کند. -فهرست قفل کردن. او گفت که در چنین مواردی، سرمایه گذاران باید با سهام خود وارد میدان شوند تا شکاف را پر کنند.

هر گونه سهامی که برای رفع کسری مشارکت پروموتور ارائه می شود، تحت شرایط قفل پس از عرضه اولیه عمومی سهام قرار می گیرد که می تواند 18 ماه تا سه سال باشد و بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است در انجام آن راحت نباشند. این بانکدار که نخواست نامش فاش شود، گفت: این امر پیچیدگی‌های بیشتری را به فرآیند عرضه اولیه سهام اضافه می‌کند.

اسناد ثبت شده در Sebi نشان می دهد که در مورد Portea، Accel India و Ventureast بخشی از سهام خود را برای جبران این کسری مشارکت می دهند.

ایمیلی که به Sebi ارسال شد تا زمان انتشار پاسخی دریافت نکرد. Portea Medical از اظهار نظر در مورد سؤالات ET خودداری کرد.

کارشناسان حقوقی گفتند که حرکت Sebi باعث بهبود حاکمیت شرکتی می شود، اگرچه نگرانی هایی وجود دارد که برخی از بنیانگذاران در پذیرش برچسب پروموتر مردد باشند و این می تواند منجر به تاخیر در برنامه های عرضه اولیه سهام این شرکت ها شود.

هدف از اقدام سبی افزایش شفافیت و پاسخگویی در حاکمیت شرکتی است. سامیت آگراوال، موسس، مشاوران حقوقی Regstreet، گفت: با طبقه‌بندی خود به عنوان مروج، این بنیان‌گذاران مشمول تعهدات و تعهدات مشابهی با مروج سنتی، از جمله الزامات افشا، محدودیت‌های تجارت داخلی و مسئولیت‌های امانی خواهند بود.

آگراوال، همچنین یکی از افسران سابق Sebi، گفت: “مزایای این طبقه بندی ترویجگر این است که وضوح و شفافیت بیشتری را برای مالکیت و کنترل چنین شرکت هایی به ارمغان می آورد. این به سرمایه گذاران کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند و اطمینان حاصل شود که منافع همه سهامداران محافظت می شود. با این حال، برخی از بنیان‌گذاران ممکن است با توجه به تعهدات اضافی و تعهدات مرتبط با آن، در پذیرش برچسب پروموتر مردد باشند.

او گفت این امکان وجود دارد که برخی از شرکت‌ها برنامه‌های عرضه اولیه سهام خود را تا زمانی که بتوانند راهی برای مطابقت با الزامات Sebi پیدا کنند بدون اینکه مسئولیت کامل یک پروموتور را بر عهده بگیرند، به تاخیر بیاندازند.