مالیات فرشته: کارشناسان بندر امن را برای سرمایه گذاری از طریق سهام ترجیحی قابل تبدیل نیز پیشنهاد می کنند

پیش نویس قوانین بخش فناوری اطلاعات در مورد ارزیابی بودجه در استارتاپ های فهرست نشده برای محاسبه «مالیات فرشته» شکاف بین قوانین مشخص شده در FEMA و مالیات بر درآمد را پر می کند، اما بندر امن 10 درصدی که برای سرمایه گذاری سهام پیشنهاد شده است باید به آن گسترش یابد. به گفته کارشناسان، سهام ترجیحی قابل تبدیل.

هیئت مرکزی مالیات‌های مستقیم (CBDT) در 26 مه پیش‌نویس قوانینی را صادر کرد که انعطاف‌پذیری بیشتری را برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های سهام انجام شده در استارت‌آپ‌های ثبت‌نشده ارائه می‌کرد.

برای سرمایه گذاران غیر مقیم، روش های ارزش گذاری ارائه شده در قوانین عبارتند از: ارزش دفتری یا روش ارزش خالص دارایی، ارزیابی توسط یک بانکدار تاجر با استفاده از DCF (جریان نقدی تنزیل شده)، و ارزیابی که یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر/صندوق مشخص در یک سرمایه گذاری کرده است. شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر (VCU).

علاوه بر این، در جایی که ارزش گذاری سرمایه گذاری 10 درصد بیشتر از ارزش گذاری تعیین شده تحت قوانین بالا باشد، 10 درصد آزادی عمل یا بندر امن ارائه می شود.

در روز جمعه، CBDT از طرف‌های ذینفع در مورد پیش‌نویس قوانین تا 5 ژوئن 2023 دعوت کرد. قوانین جدید پس از ابلاغ، از 1 آوریل 2023 قابل اجرا خواهند بود.

باوین شاه، رهبر معاملات PwC هند گفت: اگرچه تقریباً تمام سرمایه‌گذاری‌های تازه توسط صندوق‌های VC در استارت‌آپ‌ها از لحاظ تاریخی از طریق سهام ترجیحی قابل تبدیل اجباری (CCPS) بوده است، اما تسهیلات ارائه شده در پیش‌نویس قوانین برای تطابق قیمت‌ها و 10 درصد بندر امن به سهام محدود شده است.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


شاه گفت: “مهم است که این تسهیلات به سرمایه گذاری ها از طریق CCPS نیز تعمیم یابد.” برای تطبیق قیمت، قوانین پیش‌نویس سبدهای جداگانه‌ای را برای VCFها و نهادهای اطلاع‌رسانی شده در خارج از کشور پیش‌بینی می‌کنند. شاه افزود، اگر دولت در یک دور سرمایه گذاری کند، ممکن است این دو را در یک سبد واحد ترکیب کند.

شرکت مشاوره و مالیات AKM Global Partner-Tax Sandeep Sehgal گفت که به نظر می رسد پیش نویس قوانین انعطاف بیشتری را برای شرکت هایی که سرمایه را افزایش می دهند فراهم می کند و اذعان می کند که DCF و NAV تنها دو روش معتبر ارزش گذاری نیستند.

“کلید پیاده سازی است زیرا ارزش گذاری به هر حال یک موضوع ذهنی است و ارزش گذاران ممکن است رویکردهای متفاوتی برای اعمال یک روش خاص داشته باشند. به عنوان مثال، روش چندگانه شرکت مقایسه یکی از روش های پیشنهادی است.

“چندین دعوای قیمت گذاری انتقالی وجود دارد، به ویژه در مورد اختلاف نظر بین مالیات دهندگان و اداره مالیات در مورد نوع و اندازه موارد قابل مقایسه انتخاب شده. روش مشابهی در مورد روش های هزینه جایگزینی وجود دارد که در آن هر ارزش گذار ممکن است نظر متفاوتی در مورد هزینه جایگزینی داشته باشد. سهگل گفت: از این رو، مطمئناً چنین دعاویی در مورد ارزش گذاری ها نیز مطرح خواهد شد.

وی افزود: بندر امن 10 درصدی که برای تخصیص بالاتر از ارزش منصفانه بازار (FMV) ارائه شده است، ممکن است تا حدودی وضعیت را برطرف کند.

انتظار می‌رفت که CBDT دستورالعمل‌های ارزش‌گذاری برای ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری غیرمقیم در استارت‌آپ‌های ناشناس برای وضع مالیات بر درآمد ارائه کند.

بر اساس هنجارهای موجود، تنها سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران داخلی یا ساکنان در شرکت‌های نزدیک، بیش از ارزش بازار منصفانه مشمول مالیات می‌شد. این معمولا به عنوان مالیات فرشته نامیده می شد.

قانون مالی 2023 گفته است که چنین سرمایه گذاری هایی بیش از FMV صرف نظر از اینکه سرمایه گذار مقیم یا غیر مقیم باشد مشمول مالیات می شود.

پس از اصلاحات پیشنهادی در لایحه مالی، نگرانی‌هایی در مورد روش‌شناسی محاسبه ارزش بازار منصفانه تحت دو قانون مختلف مطرح شده است.

گوری پوری، شریک شردول آمارچند مانگالداس و شرکای شرکت، گفت که ترفند اصلی برای صدور هم برای ساکنان و هم برای افراد غیر مقیم این است که VCU ها می توانند از قیمت سهامی که در آن سهام را برای VCF ها و AIF های رده I و رده II منتشر می کنند برای معیار ارزش بازار استفاده کنند. صدور به سایر سرمایه گذاران، مشروط به شرایط خاص.

به همین ترتیب، شرکت‌ها می‌توانند از قیمت سهامی که در آن سهام منتشر می‌کنند به سرمایه‌گذاران اخیراً اطلاع‌رسانی شده (مانند دولت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران مشخص مقیم حوزه قضایی اعلام‌شده و غیره) برای معیار ارزش بازار منصفانه برای انتشار به سرمایه‌گذاران دیگر استفاده کنند. با توجه به شرایط خاصی. وجود چنین سرمایه‌گذار آگاه‌شده در یک دور تأمین مالی ممکن است برای توجیه قیمت عرضه‌شده در بین سرمایه‌گذاران (که با قیمت یکسان یا پایین‌تر وارد می‌شوند) ارزش بیشتری داشته باشد.»

پوری گفت دو نکته مثبت کلیدی که در پیش نویس قوانین معرفی شده اند، محدوده تحمل 10 درصد برای قیمت صدور از FMV تجویز شده برای اخذ مالیات فرشته است. دوم، توانایی تکیه بر گزارش‌های ارزش‌گذاری صادر شده در یک دوره 90 روزه قبل از انتشار (قبلاً، تاریخ ارزیابی به عنوان تاریخ انتشار سهام تعریف می‌شد – طرف‌ها معمولاً باید با ارزیابی‌هایی که قبل از بسته شدن صادر می‌شد راحت باشند یا ارزش واقعی را دریافت کنند. – پس از بسته شدن معامله انتشار سهام).

پوری گفت: “از طریق اطلاعیه اخیر خود در مورد سرمایه گذاران معاف و پیش نویس قوانین مالیات فرشته، به نظر می رسد که دولت در تلاش است تا ملاحظات سیاست بررسی رفت و برگشت، پولشویی بدون آسیب رساندن به جریان سرمایه را متعادل کند.”

CBDT در 24 مه طبقاتی از سرمایه گذارانی را که تحت مقررات مالیات فرشته قرار نخواهند داشت، مطلع کرده بود.

نهادهای مستثنی شده شامل آنهایی هستند که در Sebi به عنوان FPI رده-I، صندوق های موقوفه، صندوق های بازنشستگی و وسایل سرمایه گذاری تلفیقی گسترده ثبت شده اند، که طبق این اطلاعیه ساکن 21 کشور مشخص شده، از جمله ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، آلمان و اسپانیا هستند. .

سایر کشورهای ذکر شده در این اطلاعیه عبارتند از: اتریش، کانادا، جمهوری چک، بلژیک، دانمارک، فنلاند، اسرائیل، ایتالیا، ایسلند، ژاپن، کره، روسیه، نروژ، نیوزلند و سوئد.

آمیت آگاروال، شریک Nangia & Co LLP گفت که هماهنگ سازی قوانین ارزش گذاری با روش های ارزش گذاری پذیرفته شده بین المللی نشان دهنده همسویی قوانین ارزش گذاری مالیاتی هند با بهترین شیوه های جهانی در زمینه مالیات و چارچوب های نظارتی است.

آگاروال افزود: “روش های ارزش گذاری جدید احتمالاً شکاف بین قوانین ارزش گذاری مشخص شده در مقررات FEMA و قوانین مالیات بر درآمد را پر می کند. اجرای هنجارهای ارزش گذاری ثابت می تواند شفافیت را افزایش داده و ابهام را کاهش دهد و در نهایت معاملات بین مرزی را تسهیل کند.”