معامله PhonePe ZestMoney: انحصاری ETtech: PhonePe معامله را برای خرید ZestMoney در میان نگرانی های مربوط به بررسی دقیق لغو می کند

به گفته سه نفر از افراد مطلع از توسعه، PhonePe بزرگ پرداخت دیجیتال در حال عقب نشینی از معامله خرید ZestMoney است.

این یک ضربه بزرگ برای ZestMoney است که دارای کمبود نقدینگی است، در زمانی که بودجه برای استارت‌آپ‌های فناوری در سطح جهانی کاهش یافته است و سؤالاتی را در مورد بقای آن ایجاد می‌کند.

تصمیم PhonePe برای کناره‌گیری در درجه اول به دلیل نقص‌هایی بود که در طی بررسی‌های لازم کشف کرد.

بقا در سوال

این فرآیند در نوامبر سال گذشته آغاز شد، زمانی که شرکت فین‌تک متعلق به Walmart یک برگه مدت غیر الزام آور را برای تصاحب استارت‌آپ وام امضا کرد.

به گفته منابع آگاه، پرسش‌ها در مورد پایداری کسب‌وکار و ساختار سهام ZestMoney که در سراسر نهادهای سنگاپور و هند گسترش یافته است، ممکن است به‌عنوان موانعی مطرح شده باشد که در نهایت منجر به شکست مذاکرات خرید شده است.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

چه کسی صاحب چقدر استETtech

“معامله منعقد شد… هیئت مدیره و سرمایه گذاران شرکت در چند روز گذشته از توسعه مطلع شدند. یکی از سه نفری که در بالا به آنها اشاره شد به ET گفت PhonePe پس از ماه‌ها بررسی لازم به آن ادامه نمی‌دهد.

ET برای اولین بار در 25 نوامبر سال گذشته گزارش داده بود که PhonePe به خرید ZestMoney نزدیک شده است، زیرا شرکت پرداخت دیجیتال به دنبال ورود به فضای وام است. PhonePe که سال گذشته از Flipkart مادر جدا شد، از آن زمان تا کنون 650 میلیون دلار از شرکت هایی مانند جنرال آتلانتیک، Ribbit Capital و شرکت مادر آمریکایی خود با برچسب ارزش گذاری 12 میلیارد دلاری جذب کرده است. شرکت پرداخت مستقر در بنگالورو وام دادن را به عنوان بخش مهمی از آخرین جمع آوری کمک مالی خود در نظر گرفته بود.

«این داستان صرفاً حدس و گمان است. زمانی که ET با مجموعه ای دقیق از سوالات در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه تماس گرفت، سخنگوی ZestMoney گفت: ما هیچ نظری برای ارائه نداریم. پرس و جوها به PhonePe تا زمان انتشار در روز پنجشنبه پاسخی در پی نداشت.

معامله PhonePe-ZestMoney لغو شدETtech

اندازه معامله

منابع آگاه گفتند که PhonePe 90 میلیون دلار پول نقد برای ZestMoney، شرکتی که در سال 2015 توسط لیزی چپمن، پریا شارما و آشیش آنانتارامان تأسیس شد، ارائه می‌کرد. این افراد گفتند، این تراکنش همچنین مستلزم پرداخت 35 تا 40 میلیون دلار از بدهی های زست مانی و پرداخت 10 میلیون دلاری بنیانگذار بود.

طبق گفته افراد آگاه، ZestMoney آخرین بار 400 میلیون دلار ارزش گذاری شده بود که به این معنی بود که سرمایه گذاران شرکت چیزی در این معامله انجام نمی دادند.

PayU متعلق به Naspers، Ribbit Capital، Omidyar Network، Goldman Sachs و بنیانگذاران اکثر سهام این شرکت را در اختیار دارند.

نشریه آنلاین The Morning Context در ماه فوریه گزارش داده بود که PhonePe یک وام 20 میلیون دلاری را به ZestMoney تحریم کرده بود، حتی در حالی که فرآیند بررسی دقیق در جریان بود، در حالی که افزود که تجارت NBFC آن (اعتبارات ناهار) بخشی از این معامله نبود.

از آنجایی که این برگه یک برگه عادی غیر الزام آور از طرف PhonePe بود، هیچ هزینه ای برای خروج از مذاکرات وجود ندارد. بدهی بدهی نگرانی بزرگی است که در اینجا وجود دارد زیرا به ندرت باند نقدی باقی مانده است.

منابع آگاه گفتند، با این حال، مذاکراتی در مورد ارائه خط اعتباری دیگر PhonePe به ZestMoney پس از پایان مذاکرات خرید انجام شده است.

ورود یک خریدار جدید بسیار سخت خواهد بود زیرا آنها می خواهند بدانند چرا PhonePe معامله را پس از بررسی دقیق لغو کرد… همچنین پول نقد زیادی برای زنده ماندن مستقل آن باقی نمانده و بدهی زیادی برای پرداخت وجود دارد. بنابراین آنها باید خیلی زود یک خانه پیدا کنند…” یکی دیگر از نزدیکان موضوع گفت.

چه چیزی منجر به جدایی شد؟

ET در ماه نوامبر گزارش داده بود که نرخ بالای معوقه وام های ارائه شده توسط ZestMoney نیز در زیر اسکنر قرار گرفته است. «نسبت دارایی‌های غیرعملکردی یا NPAها، تعیین‌کننده کلیدی کسب‌وکار برای یک شرکت وام‌دهی است. برای ZestMoney این ممکن است در طول بررسی دقیق به یک مسئله بزرگ تبدیل شده باشد.

سطح پایین‌تر NPA سلامت شرکت را تعیین می‌کند، اما در مورد ZestMoney، نکول وام‌های پرداخت شده بسیار بالا بود و برخی تخمین‌ها آن را بیش از 10 درصد می‌دانند. یکی دیگر از مدیران فین تک گفت که معمولاً این رقم برای وام دهندگان با کیفیت 2 تا 3 درصد است.

ZestMoney ادعا می کند که 17 میلیون کاربر ثبت شده و شبکه ای از 85000 نقطه تماس آنلاین و آفلاین دارد. برخلاف همتایان خود، مانند Simpl و PayU’s LazyPay، بر روی اقلام بلیط بزرگ تمرکز می کند و در باجه های پرداخت وب سایت های مختلف تجارت الکترونیک و نقاط فروش شرکای مختلف خرده فروشی آفلاین می نشیند. با شرکت هایی مانند اکسیو (کاپیتال فلوت سابق) رقابت می کند.

در طول مذاکرات، سوالاتی پیرامون ساختار پیچیده شرکت وجود داشت. Primrose Hill Ventures، والدین شرکت Camden Town Technologies در سنگاپور که در هند ثبت شده است، پلتفرم ZestMoney را در اختیار دارد و اداره می کند. Primrose Hill Ventures همچنین مالک Nahar Credits است که شریک شرکت مالی غیربانکی (NBFC) ZestMoney و همچنین Euston Insurance Advisors، بازوی کارگزار بیمه گروه است. اسناد داخلی نشان داد که Euston Insurance Advisors یک شرکت خواهر با Camden Town Technologies است.

ET در ماه نوامبر به نقل از منابع گزارش داده بود که ZestMoney در حال مذاکره با خریداران بالقوه است زیرا قادر به جمع آوری سرمایه بیشتر نیست. در سپتامبر 2021، این شرکت 50 میلیون دلار از Zip جمع آوری کرده بود و انتظار می رفت که 100 میلیون دلار در کل سهام به عنوان بخشی از دور جمع آوری کند. با این حال، نتوانست وجوهی را جمع آوری کند، زیرا بازار برای بازیگران BNPL در بحبوحه رکود جهانی ضعیف شد.

زیان ZestMoney نیز سه برابر شده و به 398.8 کرور روپیه برای سال مالی منتهی به 31 مارس 2022 رسیده است، در مقایسه با 125.8 کرور روپیه در سال مالی قبل. کل درآمد در سال مالی 22 با 62 درصد رشد به 145 کرور روپیه رسید، از 89.3 کرور در سال مالی قبل.

ZestMoney به اعدادETtech

مجوز برای گرفتن

منابع به ET گفتند که این شرکت همچنین شروع به نزدیک شدن به خریداران کرده است تا NBFC و نهادهای کارگزار بیمه خود را جداگانه بفروشند.

بر اساس اسناد داخلی که ET بررسی کرده است، ZestMoney ارزش خالص فعلی اعتبارات ناهار را 16.9 کرور روپیه تعیین کرده است. این به عنوان دفتر وام 13.2 کرور، مانده نقدی 6.1 کرور و سرمایه در گردش منفی 2.4 کرور تقسیم می شود. “آنها به خریداران مراجعه کرده اند تا مجوزها را جداگانه بفروشند، زیرا بخشی از معامله PhonePe نبوده است. قیمت درخواستی شامل کل دارایی تحت مدیریت (AUM) به همراه 20 درصد حق بیمه است. با این حال، افراد آشنا به این وضعیت گفتند، فروش NBFC در شرایط فعلی بازار آسان نخواهد بود.

برای Euston، این شرکت دارایی خالص خود را 1.9 کرور روپیه تعیین کرده است – پولی که در ابزارهای مایع سرمایه گذاری می شود. تاکنون هیچ گونه عملیات بیمه ای با این نهاد انجام نداده است.

Nahar Credits، مدیر ارشد بانکی Mandar Satpute، معاون رئیس مالی Mohit Chhajer به همراه بنیانگذاران Chapman و Sharma را به عنوان مدیران فعلی در شرکت معرفی کرده است. یوستون ساتپوته و چاجر را به عنوان مدیران کنونی به حساب می آورد.