نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا: فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه افزایش می دهد، اما سیگنال افزایش نزدیک به پایان است.

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد، اما نشان داد که در آستانه توقف افزایش بیشتر هزینه های استقراض در بحبوحه آشفتگی های اخیر در بازارهای مالی ناشی از فروپاشی دو بانک آمریکایی است.

این اقدام، نرخ بهره یک شبه بانک مرکزی ایالات متحده را در محدوده 4.75٪ -5.00٪ قرار داد، با پیش بینی های به روز شده که نشان می دهد 10 نفر از 18 سیاست گذار فدرال رزرو هنوز انتظار دارند که نرخ بهره تا پایان سال جاری یک چهارم درصد دیگر افزایش یابد، همان نقطه پایانی. در پیش بینی های دسامبر دیده می شود.

اما در یک تغییر کلیدی که ناشی از شکست ناگهانی بانک سیلیکون ولی (SVB) و Signature Bank در این ماه است، آخرین بیانیه سیاست فدرال رزرو دیگر نمی گوید که “افزایش مداوم” در نرخ ها احتمالا مناسب خواهد بود. این زبان از زمان تصمیم 16 مارس 2022 برای شروع چرخه افزایش نرخ در هر بیانیه سیاستی وجود داشت.


درعوض، کمیته بازار آزاد فدرال تنظیم کننده سیاست تنها گفت که «ممکن است برخی سیاست‌گذاری‌های اضافی مناسب باشد»، این شانس را باز می‌گذارد که یک چهارم درصد افزایش نرخ دیگر، شاید در جلسه بعدی فدرال رزرو، باز شود. حداقل یک نقطه توقف اولیه برای افزایش نرخ است.

اگرچه بیانیه سیاست می‌گوید که سیستم بانکی ایالات متحده «سالم و انعطاف‌پذیر است»، اما همچنین خاطرنشان کرد که استرس اخیر در بخش بانکی «احتمالاً منجر به شرایط سخت‌تر اعتبار برای خانوارها و مشاغل خواهد شد و بر فعالیت‌های اقتصادی، استخدام و تورم تأثیر می‌گذارد. “

هیچ مخالفتی در مورد تصمیم سیاست وجود نداشت.

در این سند هیچ فرضی وجود نداشت که نبرد با تورم پیروز شده باشد. بیانیه جدید این بیانیه را که تورم «کاهش یافته است» را کنار گذاشت و به جای آن اعلام کرد که تورم «بالا مانده است». به گفته فدرال رزرو، دستاوردهای شغلی “قوی” است.

مقامات پیش بینی کردند که نرخ بیکاری در پایان سال 4.5 درصد باشد، اندکی کمتر از 4.6 درصد که در دسامبر مشاهده شده بود، در حالی که چشم انداز رشد اقتصادی از 0.5 درصد در پیش بینی های قبلی اندکی به 0.4 درصد کاهش یافت. در حال حاضر تورم در پایان سال 3.3 درصد در مقایسه با 3.1 درصد در آخرین پیش بینی ها دیده می شود.

نتیجه نشست دو روزه این هفته نشان دهنده تغییر موقعیت ناگهانی استراتژی بانک مرکزی از همین دو هفته پیش است، زمانی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنگره شهادت داد که تورم داغتر از حد انتظار احتمالا بانک مرکزی را مجبور به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. بالاتر و احتمالاً سریعتر از حد انتظار.

سقوط SVB مستقر در کالیفرنیا در 10 مارس و متعاقب آن سقوط Signature Bank مستقر در نیویورک، نگرانی‌های گسترده‌تری را در مورد سلامت بخش بانکی برجسته کرد و این احتمال را ایجاد کرد که افزایش بیشتر نرخ‌های فدرال رزرو ممکن است اقتصاد را به سمت یک بحران مالی سوق دهد.