تغییر زنجیرههای تامین از چین، طرحهای تشویقی مرتبط با تولید دولت برای تولید و توانایی برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار علیرغم حضور شرکتهای فعلی، باعث میشود چندین کارآفرین بخواهند در این فضا شروع به کار کنند، سرمایهگذاران و بانکداران به دنبال بخش گفت. این باعث شده است که صندوق های سرمایه گذاری VC به طور فعال تز خود را در مورد فضا و فرصت های پشتیبان ایجاد کنند.
در بازارهای B2B، سرمایهگذاران در مورد بخشهای خرد از جمله مواد شیمیایی تخصصی، کالاهای مهندسی، تجهیزات، باتریها، الکترونیک و تجارت فرامرزی هیجانزده میشوند که با فرصتهای بزرگی نیز مواجه میشوند.
بخشهای متعددی وجود خواهد داشت که منجر به احیای سرمایهگذاریها (در رکود فعلی) میشود. با این حال، می بینیم که B2B همچنان در میان حوزه های برتری است که بیشتر سرمایه گذاران در آن زمان می گذرانند. وارون گوپتا، مدیر عامل بانکداری دیجیتال و فناوری سرمایه گذاری Avendus Capital گفت: قطعاً یکی از بخش های کلیدی خواهد بود که به کل بودجه کمک می کند.
اقدام مالی بزرگ در این فضا نسبتاً جدید است، زیرا 67 درصد از سرمایه جذب شده توسط استارتآپهای B2B هند در دو سال گذشته، از سال 2021 شروع شده است، و تقریباً تمام هفت تک شاخ در این فضا از جمله Zetwerk، OfBusiness، Moglix و Elasticrun بودند. در طول دوره شکل گرفته است.
با افزایش علاقه به حمایت از استارت آپ ها در این فضا، انتظار می رود هند 10 تا 12 تک شاخ دیگر را طی پنج سال آینده به بخش B2B اضافه کند. تخمین های Avendus نشان می دهد که تقریباً 12 میلیارد دلار بیشتر از سرمایه سهام نیز در این فضا ریخته خواهد شد.
داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید
بر اساس دادههای گزارش بازار B2B Avendus، انتظار میرود این بخش تا سال 2027 به ارزش 125 میلیارد دلاری ناخالص کالا در مقایسه با 5 میلیارد دلار در سال در حال حاضر کمک کند. ساختار سرمایه پایین تر و حاشیه های ثابت بازارهای B2B را برای ارائه بیش از 25 درصد بازده سهام آماده می کند. “موفقیت نسل اول سرمایه گذاری های B2B نشان می دهد که این مدل ها مقیاس پذیر و کارآمد هستند و VC ها اکنون دارای یک درک بهتر این مشاغل دوم این که تهیه سرمایه در گردش برای چندین شرکت B2B عصر جدید آسان تر شده است. و B2B نیز با داستان رشد هند مطابقت دارد.
سواروپ گفت که جریان معاملات در فضای B2B در مقایسه با قبل از کووید تقریباً سه برابر شده است. او گفت که Accel به طور فعال هر هفته دو تا سه معامله جدید را ارزیابی می کند.
حداقل چهار صندوقی که ET با آنها صحبت کرد، گفتند که تیمهای خاصی را برای بررسی سرمایهگذاریهای B2B در کشور منصوب کردهاند، زیرا سرعت معامله افزایش مییابد.
برخورد به نقطه شیرین
برای سرمایه گذاران، توانایی بالاتر برای شرکت های B2B عصر جدید – برای به دست آوردن سود اولیه و دستیابی به تناسب سریع تر محصول با بازار (در مقایسه با مدل های کسب و کار به مصرف کننده) – نیز در راستای تز سرمایه گذاری حمایت از تجارت پایدار و سودآور است. مدل ها در دوران رکود فعلی
علاوه بر این، تغییر ناشی از کووید به سمت دیجیتال، کسبوکارهای سنتی و شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) را برای پذیرش راهحلهای ارائهشده توسط بازیگران فناوری عصر جدید بازتر کرده است.
برخلاف B2C، در B2B شما نیازی به حجم بحرانی از کاربران ندارید و صرف هزینههای جذب مشتری (CAC) میکنید تا کاربران را تشویق کنید تا رفتار خود را تغییر دهند. باید منتظر بمانید تا جلوههای شبکه در B2C ظاهر شوند و از 0 به 1 بروند. ماتریکس شرکا، که سرمایه گذاری B2B را برای شرکت داخلی VC رهبری می کند.
سانیگراهی گفت، این فضا همچنین بنیانگذارانی را از پیشینههای غیر B2B برای راهاندازی جذب میکند، زیرا «فرصت و توانایی بزرگ برای ایجاد PAT قوی (سود پس از مالیات)» برای این افراد واضح است.
ماتریکس به سرعت خود برای حمایت از دو تا چهار قرارداد B2B در یک سال ادامه داده است و در حال حاضر دو معامله را در سال 2023 بسته است که هنوز اعلام نشده است. در گذشته از شرکتهای سنگینوزن صنعتی مانند OfBusiness و CaptainFresh حمایت کرده است.
با این حال، سرمایه گذارانی که به فضای B2B نگاه می کنند نسبت به مجموعه ها و چرخه های سرمایه در گردش محتاط هستند، حتی اگر PAT یا درآمد قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک (Ebitda) در برخی از این مشاغل آسان تر باشد. آنها به طور فعال به بخش هایی با چرخه سرمایه در گردش مطلوب 20-30 روز نگاه می کنند.
“در حالی که B2B ممکن است CAC بزرگی نداشته باشد، آنها باید در مجموعه ها و سایر عملیات ها سرمایه گذاری کنند. و هر چه یک شرکت برای سرمایه در گردش یا مجموعه ها بهتر حل کند، تمایز بیشتری ایجاد می کند. حتی اگر 2 تا 3 درصد PAT دارید اما چرخه جمع آوری شما چهار ماه است، باز هم تجارت جذابی نیست.»
معمولاً، چرخههای کوتاهتر سرمایه در گردش به کسبوکارهای B2B اجازه میدهد تا به جریانهای نقدی خود کمک کنند و در کسبوکار سرمایهگذاری مجدد کنند.
به گفته سرمایهگذاران، کسبوکارهای B2B باید بر عضله مجموعه خود بسازند، برای سرمایه در گردش حل کنند و خود را بیش از حد در معرض مجموعه محدودی از مشتریان قرار ندهند.
فرصت صادرات هند
در حالی که هند فرصت بزرگی دارد، چندین استارت آپ هندی از جمله Fashiniza، Moglix، Zetwerk، Captain Fresh و Bizongo نیز در حال ورود به بازارهای جهانی هستند و این کشور را به مقصدی جذاب برای صادرات تبدیل می کند. بر اساس گزارش آوندوس، برای برخی از این شرکت ها، صادرات در حال حاضر 10 تا 40 درصد از درآمد کلی آنها را تشکیل می دهد.
صادقانه بگویم، 4-5 سال قبل، بازارهای B2B به صادرات فکر نمی کردند. اما با کووید، همه میخواهند زنجیرههای تامین خود را متنوع کنند و در ریسک جغرافیایی خود تنوع ایجاد کنند، که در حال تبدیل شدن به نقطهای شیرین برای کسبوکارهای B2B هند برای دسترسی به خریداران بینالمللی است. اما این تنها تقویت کننده ای برای صنایعی خواهد بود که هند به عنوان صادرکننده آنها شناخته شده است (از جمله تولید، کشاورزی، داروسازی و مد).
Sannigrahi از Matrix Partners گفت: “فرصت هند به طور منطقی با کسب و کارهای بزرگی که در این کشور در بخش های B2B ساخت و ساز، کالاها، مد و غیره ایجاد شده اند، انجام شده است. اما با تجارت متقابل، فرصت بزرگی برای مقابله وجود دارد.”
با این حال، حتی در مقیاس کسبوکارهای B2B، بررسیهای بخش مالیات بر درآمد در شرکتهایی مانند Infra.Market و نقصهای حسابداری در Zilingo باعث شده است تا سرمایهگذاران تلاش خود را برای این استارتآپها بهبود بخشند.
“در طول سال های گذشته، دقت بسیار افزایش یافته است. برای B2B، تشخیص محل نشتی دشوار است. بنابراین، برای شرکت های این بخش، کنترل ها، ریسک و انطباق باید در مراحل اولیه اعمال شود.” شریواستاوا پایتخت ارتفاع.
سرمایه گذاران به طور فعال نمونه های تصادفی تامین کنندگان را بررسی می کنند و همچنین به بررسی نقشه شهرت این مشاغل، به عنوان بخشی از فرآیند دقت قبل از سرمایه گذاری، پرداخته اند.