blusmart: استارتاپ تاکسی BluSmart مبارزه EV با Uber را انتخاب می کند

استارت‌آپ هندی سواری BluSmart با شرط‌بندی روی ناوگان تاکسی‌های تمام الکتریکی و تلاشی تهاجمی برای جذب مسافران و رانندگان ناراضی از شرکت‌های فعلی، به‌دنبال به چالش کشیدن اوبر و اولا برای سهم بازار در کشور است.

انتظار می رود تلاش دولت نخست وزیر نارندرا مودی در زمینه انرژی پاک، صنعت حمل و نقل هند را در سال های آینده به طور قابل توجهی تغییر دهد و پیامدهای مهمی برای شرکت های حمل و نقل سواری داشته باشد.

برای بازیگران مسلط Uber و Ola تحت حمایت سافت‌بانک، تغییر کامل به سمت وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) احتمالاً کاری بزرگ است که هر دو شرکت با مشکلات حفظ راننده و رضایت مشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

به عنوان یک شرکت جدید، BluSmart به دنبال این است که از طریق مدیریت مستقیم ناوگان و رانندگان خود، از رقبای موتور احتراقی خود در برقی‌سازی، پاکیزگی و قابلیت اطمینان، از این لحظه استفاده کند. برای شروع، رانندگان نمی توانند رزروهای دریافتی در برنامه BluSmart خود را لغو کنند.

جاسمیت خورانا، که رهبری یک طرح کربن زدایی تحرک در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) را بر عهده دارد، گفت: «BluSmart کیفیت خدمات را با خودروهای تمیز که به موقع هستند، کاهش داده است. داشتن ناوگان شخصی به شما این امکان را می دهد که این کار را انجام دهید. از انتقال به برق استفاده کرد تا پایش را به در ببرد.»

BluSmart همچنین از مبارزات اوبر برای جلب حمایت سرمایه گذاران استفاده کرده است.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


یک رده سرمایه‌گذار محرمانه BluSmart در ماه مارس، که توسط رویترز بررسی شد، بیان کرد: «اوبر در حال از دست دادن رانندگان، سواران و سهم بازار در هند است» و مدل رشد مالکان راننده در بحبوحه افزایش قیمت‌های سوخت در حال «تصادف» است. اوبر به درخواستی برای اظهار نظر در مورد این داستان پاسخ نداد، اما پرابجیت سینگ، رئیس هندی آن در فوریه به رویترز گفت که این شرکت هر ماه رانندگان و وسایل نقلیه بیشتری را اضافه می‌کند و به نگرانی‌های مربوط به خدمات ادامه می‌دهد.

اوبر در سال 2013 فعالیت خود را در هند آغاز کرد و کرایه های ارزان را برای سواران و مشوق های بالا به رانندگان ارائه کرد. رقیب داخلی Ola در سال 2010 شروع به کار کرد.

هر دو برند در سراسر هند رونق گرفتند، اما اخیراً با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، زیرا سوارکاران با کنسلی‌های زیاد مواجه شده‌اند و رانندگان از کاهش انگیزه‌های مالی ناراحت شده‌اند و بسیاری را مجبور به ترک کار کرده است. اولا به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

BluSmart، با پشتیبانی واحد سرمایه گذاری BP، در سال 2020 با ارائه سفرهای فرودگاهی در دهلی شروع کرد و بعداً رزروهای برنامه ریزی شده را انجام داد. به بنگالورو نیز گسترش یافته است.

در دهلی، 80 درصد از 2750 تاکسی برقی جدید ثبت شده بین ژانویه تا اکتبر 2022 متعلق به BluSmart بود. داده‌های موسسه مشاوره Redseer نشان می‌دهد که خودروهای برقی ۲۵ درصد از تاکسی‌های جدید شهر را تشکیل می‌دهند، از ۳ درصد در سال ۲۰۱۹.

BluSmart دارای 22 مرکز شارژ و پارکینگ در پایتخت است – یکی از آنها در طبقه بالای یک پارکینگ چند سطحی، که توسط نیروهای امنیتی خصوصی محافظت می شود، در محله ای مجلل که در آن بیش از 100 خودرو هر شب تمیز می شوند.

افزایش مقیاس

بر اساس گزارش Statista، ارزش بازار سواری هند در حال حاضر 13.4 میلیارد دلار است – یک دهم بازار چین – و نفوذ آن تنها 7٪ است، که این کشور 1.4 میلیاردی را به یک فرصت پرسود تبدیل می کند.

مودی می‌خواهد 30 درصد از خودروهای فروخته شده تا سال 2030 برقی باشد و برخی از ایالت‌ها به دنبال تاکسی‌های سبز بیشتر هستند.

آنمول سینگ جگی، مدیر عامل شرکت BluSmart به رویترز گفت که BluSmart در حال برنامه ریزی برای افزایش ناوگان خود به 14000 تاکسی در سال آینده و 100000 تاکسی در پنج سال آینده است و به چهار شهر دیگر گسترش می یابد و رزروهای فوری بیشتری مانند Uber ارائه می دهد.

تا ژوئن ناوگان آن شامل خودروهای برقی کوچک و سفارشی ساخته شده توسط شرکت هندی Gensol Engineering خواهد بود که به آن امکان کاهش کرایه ها را می دهد.

جگی گفت: «بازار انبوه را فقط می توان با یک خودروی الکتریکی کوچک تصرف کرد.

با این حال، این استراتژی نیز با چالش هایی مواجه است.

BluSmart که تنها در دو شهر با 5000 وسیله نقلیه فعالیت می‌کند، می‌گوید که 9 درصد از سهم بازار خودروهای سواری دهلی را در اختیار دارد. اوبر 300000 در بیش از 100 شهر هند دارد که 43 درصد سهم آن در سراسر کشور است.

ناوگان BluSmart شامل خودروهای برقی گران‌تر از MG Motor و BYD است، اما با محدودیت‌هایی در تعداد خودروهایی که از Tata Motors دریافت می‌کند – تنها سازنده خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه در هند در حال حاضر، مواجه است.

Jaggi تخمین می زند که 40٪ از رانندگان BluSmart از Uber یا Ola هستند. نزدیک به دوجین راننده ای که رویترز با آنها مصاحبه کرده است، گفتند که برای دستمزد بهتر به آن ملحق شده اند، اگرچه برخی از آنها ناراحت هستند که هزینه رانندگی روزانه بیش از حد طول می کشد و انگیزه ها در حال کاهش است.

فراتر از دستمزد ساعتی، BluSmart در سال گذشته مشوق هایی را پرداخت می کرد اگر یک راننده حداقل 7000 روپیه (85 دلار) درآمد سفر هفتگی داشته باشد. رانندگان گفتند که این مبلغ اکنون از 8000 روپیه (98 دلار) شروع می شود.

A. Kumar راننده BluSmart گفت: “اگر در جاهای دیگر درآمد بهتری داشته باشم، حتی در اوبر، آن را ترک خواهم کرد.” بالاخره من باید به بچه هایم غذا بدهم.»

اختراع مجدد

Ola در ژانویه اعلام کرد که 10000 خودروی برقی را روی پلتفرم خود راه اندازی خواهد کرد اما هیچ جدول زمانی ارائه نکرد.

در ماه فوریه، سینگ، رئیس Uber در هند نگرانی‌ها در مورد BluSmart را رد کرد و گفت که اوبر همچنان گزینه‌های سواری متنوع‌تری از جمله اسکوتر و اتوریکشا را ارائه می‌دهد.

اما یک مدیر اجرایی صنعت با دانش مستقیم از تفکر اوبر گفت که این شرکت در داخل BluSmart را به عنوان یک رقیب می شناسد و فشار EV خود بخشی از مبارزه با آن است.

یک آگهی استخدام شرکت در لینکدین گفته است که Uber می‌خواهد تا سال 2040 یک ناوگان 100 درصدی خودروهای برقی در سراسر جهان داشته باشد و بیش از 1 میلیون خودرو از این نوع را در هند و آسیای جنوبی هدف قرار داده است.

اوبر در اولین اقدام خود در ماه فوریه اعلام کرد که 25000 خودروی برقی تاتا را در هند مستقر خواهد کرد و با اپراتورهای ناوگان برای مدیریت آنها همکاری خواهد کرد، درست مانند BluSmart.

Khurana از WEF گفت: “به نحوی که (BluSmart) Uber را مجبور کرده است که دوباره تصور کند که چگونه می خواهد در هند بازی کند.”

(گزارش توسط آدیتی شاه و آدیتیا کالارا، گزارش اضافی توسط ساکشی دیال؛ ویرایش توسط سام هلمز)