Delhivery: سهم بازار محموله های تجارت الکترونیک Delhivery در سال مالی 23 به 21٪ کاهش یافت.

شرکت تدارکاتی Delhivery Ltd مستقر در Gurgaon شاهد بوده است که سهم بازار خود در محموله های تجارت الکترونیکی در سال های 2022-23 (آوریل تا مارس) از 23 درصد در سال مالی 22 به 21.5 درصد کاهش یافته است و انتظار می رود تا سال مالی 30 به 19 درصد کاهش یابد. بر اساس گزارش شرکت کارگزاری برنشتاین.

این گزارش اشاره کرد که Delhivery در سال مالی 22 سهم بازار قابل توجهی را از 15 تا 16 درصد در سال مالی 21 به 22 تا 23 درصد در سال مالی 22 به دست آورد.

در این بیانیه آمده است: «در حالی که برخی از سهم‌های بازار به دلیل تقسیم عمومی سهام در فضای تجارت الکترونیک هند، برخی از آنها توسط مشتریان جدیدی مانند Shopee و افزایش مقیاس بازیگرانی مانند Meesho انجام شد.

برنشتاین همچنین گفت که در حالی که انتظار می‌رود رشد سال به سال حجم بسته‌های تجارت الکترونیکی Delhivery تا 30 سال مالی 2014 بین 14 تا 17 درصد باقی بماند، سهم بازار آن با توجه به سایر بازیگران تدارکات شخص ثالث که به سودهای بالقوه نگاه می‌کنند، ادامه خواهد یافت. .

در مورد عملکرد مالی Delhivery، Bernstein با اشاره به خرید Spoton توسط Delhivery گفت: «تعدادی از مسائل که عمدتاً بر روی اجرا/ادغام خرید آن متمرکز شده‌اند، سال مالی 23 را به بدترین سال رشد تاریخ تبدیل کرده است». در این بیانیه آمده است: “از آنچه از مدیریت می شنویم (و ما آنها را باور داریم)، ​​بسیاری از چالش هایی که در سال گذشته با آن روبرو بود حل شده است و به Delhivery اجازه می دهد تا به مسیر رشد بازگردد.”

یک پرسش ایمیل ارسال شده به Delhivery پاسخی در پی نداشت.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید


خطرات سهم بازار

این شرکت کارگزاری گفت که ساختار سهم بازار در بخش بسته های سریع السیر، رشد حجم را برای Delhivery تعیین می کند.

از سال مالی 23، حدود 50 درصد از حجم بسته های تجارت الکترونیکی توسط بازیکنانی مانند Flipkart و آمازون اداره می شود، در حالی که Delhivery 21.5 درصد و سایر بازیکنان لجستیک مانند Xpressbees، Ecom Express و Shadowfax تقریباً 29 درصد باقی مانده را در اختیار دارند.

برنشتاین دلیل کاهش رشد حجم برای Delhivery را به بسته شدن بازار آنلاین Shopee نسبت داد.

سال گذشته، شرکت تجارت الکترونیکی سنگاپور Shopee تصمیم گرفت فعالیت خود را در هند تنها شش ماه پس از ورود به این کشور تعطیل کند. این خرده فروشی که با شرکت هایی مانند میشو، فلیپ کارت و آمازون هند رقابت می کرد، به ویژه در پایین ترین سطح بازار، کسب و کار خود را در تاریخ 29 مارس 2022 تعطیل کرد.

«خروج Shopee بر رشد حجم برای Delhivery تأثیر گذاشت. با این حال، این تاثیر از سه ماهه مارس تعدیل خواهد شد، زیرا Shopee در سه ماهه مارس سال گذشته خارج شد.

علاوه بر این، برنشتاین خاطرنشان کرد که تقاضا برای بازیکنان تدارکات شخص ثالث (3PL) به تصمیمات اتخاذ شده توسط بازوهای تدارکاتی Flipkart و آمازون در مورد محدود کردن حجم کلی به بازیکنان شخص ثالث بستگی دارد.

با این حال، با ظهور چندین بازیگر در بازار، فضایی برای تکه تکه شدن بازار تجارت الکترونیک وجود دارد. Reliance در حال به دست آوردن سهم بازار در فضای کلی تجارت الکترونیک است و تا حد زیادی از استراتژی لجستیک 3PL پیروی می کند. Meesho، یک پلت فرم 3P مبتنی بر تجارت اجتماعی است، در حالی که بازیکنان عمودی مانند Nykaa نیز در حال افزایش مقیاس هستند.

چالش های اجرایی

برنشتاین اعلام کرد که ادغام Spoton با Delhivery پس از عرضه اولیه عمومی (IPO) شرکت در ماه مه 2022 “آنطور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت و منجر به از دست دادن اعتماد مشتری شد”.

این شرکت افزود که در نتیجه، تجارت بار کامیون (PTL) شرکت شاهد کاهش حجم از 456,000 تن در سه ماهه مارس سال مالی 23 به 258,000 تن در سه ماهه دسامبر بود. کسب و کار PTL تحویل سریع را برای مشتریان B2B ارائه می دهد.

«در ادامه، ما بهبود تدریجی در حجم PTL ایجاد کرده‌ایم که Delhivery تا پایان سال مالی 25 به حجم‌های از دست رفته دست یافته است. برای حجم تجارت الکترونیک، ما در اواسط نوجوانی رشد ایجاد کرده‌ایم تا در دو سال آینده حفظ شود.»

«تحویل نوید قابل توجهی را برای رشد پیش از عرضه اولیه خود نشان داد. داستان در مورد بازار تجارت الکترونیک با رشد بالا بود و اینکه چگونه Delhivery به دلیل مدل (و مقیاس) منحصر به فرد خود سهم خود را حفظ/برنده خواهد شد و با نرخ اجرای بیش از 30 تا 40 درصد رشد خواهد کرد. رشد و ناامیدی‌های حاشیه‌ای که ناگهان پس از عرضه اولیه اولیه سهام به وجود می‌آید، نه تنها یک راز، بلکه یک مورد از اجرای ضعیف است. تا این حد، این به عنوان یک پرچم قرمز هنگام ارزیابی شرکت عمل می کند. این تنها پس از یک رشته موفقیت بهبود خواهد یافت.»

در آگوست 2021، Delhivery شرکت Spoton Logistics مستقر در بنگالورو را خریداری کرد تا تجارت به کسب و کار (B2B) عمودی خود را تقویت کند. ارزش این معامله، یک معامله تماماً نقدی، 300 میلیون دلار برآورد شد.

Delhivery باید از اشتباهات خود درس بگیرد و بلوغ بیشتری در قابلیت های اجرایی خود ایجاد کند. قیمت گذاری یکی از متغیرهای متعدد در این صنعت است و زمان بالا و نرخ خطای پایین بسیار مهم است. در غیر این صورت، پس از از دست رفتن اعتماد، بازگرداندن تجارت دشوار است.

شرکت کارگزاری هدف قیمتی 360 روپیه به ازای هر سهم را در سهام Delhivery تعیین کرد. روز چهارشنبه، معاملات آن با قیمت 327.80 روپیه در BSE به پایان رسید.