پلتفرم جمعآوری تجارت الکترونیک Globalbees، یکی از شرکتهای تابعه خردهفروشی FirstCry تحت حمایت سافتبانک، خط جدیدی از کسبوکار را راهاندازی کرده است که بر اساس آن مجوزهایی را از برندهای خارجی برتر در بخش کالاهای بادوام و لوازم مصرفی، با حقوق انحصاری برای فروش آنها در هند – هر دو به صورت آنلاین، دریافت میکند. و آفلاین
نیتین آگاروال، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Globalbees، در تعاملی به ET گفت که این شرکت حدود 10 برند از جمله K Mart استرالیا، Kuvings و Coway کره جنوبی، و Anker مستقر در ایالات متحده و چین را امضا کرده است.
علاوه بر فروش آنلاین این برندها، Globalbees در حال راه اندازی فروشگاه های آفلاین به نام Frootal برای فروش این محصولات جهانی است. از آنجایی که این کشور دارای حقوق مجوز برای هند است، این محصولات، که بسیاری از آنها در محدوده پریمیوم قرار دارند، در فروشگاههای آفلاین سنتی مانند کروما و همچنین در فروشگاههای دیگر توسط Globalbees به فروش خواهند رسید.
ما در میان بزرگترین فروشندگان رده های مختلف شخص ثالث هستیم و حدود 22 انبار تایید شده داریم. اکنون، با آوردن برخی از نامهای اصلی به هند با صدور مجوز، از تمام زیرساختها استفاده میکنیم. آگاروال گفت و ما خدمات پس از فروش را نیز انجام خواهیم داد.
آگاروال با اشاره به ماهیت ممتاز برخی از محصولات، گفت که در حالی که یک آبمیوه گیری معمولی ممکن است حدود 10000 روپیه قیمت داشته باشد، همان قیمت برای مارک هایی مانند Kuvings حدود 20000 روپیه است.
فروشگاه های آفلاین
داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید
Globalbees که آخرین ارزش آن در سال 2021 به 1.1 میلیارد دلار رسید، موجودی SKUهای خاصی را از این برندها خریداری کرده و آنها را همراه با حقوق انحصاری در هند می فروشد. «همه مجوزها انحصاری هستند. ما یک فروشگاه آفلاین را در بنگالورو افتتاح کردهایم و برنامه این است که امسال حدود 10 فروشگاه دیگر راهاندازی کنیم. این شبیه به این است که چگونه شرکت هایی مانند Aravind Fashions و Aditya Birla Fashion Retail دارای حقوق مجوز برای مارک های مد در هند هستند.
این در زمانی اتفاق میافتد که مدل موسوم به Thrasio، که شامل کسب برندهای با رشد سریع از بازارهای آنلاین و مقیاسپذیری آنها است، هم در سطح جهانی و هم در هند و پلتفرمهای رولآپ مانند Mensa Brands، Goat Brand Labs و دیگران کاهش یافته است. در بحبوحه ملایم شدن ارزشگذاریها و فشار نقدینگی در بازار تامین مالی، سرعت خریدهای جدید تهاجمی را کاهش دادهاند.
از زمان آغاز به کار، Globalbees در حدود 26 شرکت سرمایه گذاری کرده است و بیش از 55 نام تجاری را در کارنامه خود دارد. به طور معمول، بازیگران تجارت الکترونیک جمع آوری شده اکثریت سهام یک شرکت را به دست می آورند و سپس با بنیانگذاران برندهای مربوطه برای گسترش بیشتر آنها همکاری می کنند.
اوایل، ما به اکوسیستم فروشنده نگاه کردیم و روی داشتن زیرساختهایمان سرمایهگذاری کردیم که دیگران ندارند. آگاروال گفت: این امر به گسترش برندهای موجود در سراسر آنلاین و آفلاین و همچنین ارائه مارک های جدید به مصرف کنندگان کمک می کند.
به گفته وی، این شرکت هر ماه حدود 140 تا 150 کرور از فروش ناخالص حمل شده، با احتساب بازده، را به دست می آورد. در میان شرکتهای سرمایهگذاری به سبک تراسیو، گلوبالبیز و برندهای منسا با حمایت موج آلفا سرمایه بیشتری نسبت به سایرین جذب کردهاند. ET پیشتر گزارش کرده بود که بازیگران کوچکتر در این فضا در بحبوحه کمبود بودجه به دنبال ادغام هستند.
برچسب های داخلی
به گفته آگاروال، گلوبالبیز همچنین ساخت برندهای جدید را از ابتدا در داخل، به ویژه برای دسته های سازمان نیافته آغاز کرده است.
ما در حال کار روی سه برند ارگانیک جدید، از ابتدا هستیم. اینها در دسته بندی هایی مانند تعمیر و نگهداری خودرو، مبلمان کوچک و دکوراسیون منزل قرار می گیرند. اساساً، این بخشهای سازمانیافته نیستند و ما از همان ابتدا در حال یافتن شکافها و ساختن برند خود هستیم.»
ET سال گذشته گزارش داده بود که بازوی هندی Thrasio مستقر در ایالات متحده نیز بهجای خریدهای جدید به دنبال آوردن مارکهای خارجی از فروشگاه خود در ایالات متحده به هند است. این نیز با آشفتگی در عملیات تراسیو در ایالات متحده آغاز شد.
The Better Home، Reach، Andme و Yellow Chimes از جمله برندهای متعلق به Globalbees هستند. سرمایه گذاران آن عبارتند از Premji Invest، Steadview Capital و SoftBank.