Meesho: داخل تنظیم مجدد Meesho: برای کاهش نقدینگی، برای رشد آهسته‌تر مهار کنید

تا اوایل سال 2022، استارت‌آپ تجارت الکترونیک Meesho حدود 40 میلیون دلار در ماه پول نقد می‌سوزاند زیرا رقبای بزرگ‌تری مانند آمازون هند و Flipkart متعلق به والمارت را درگیر می‌کرد.

این میزان سوخت نسبت به بقیه سال 2022 به نصف کاهش یافت و اکنون به 5 میلیون دلار کاهش یافته است.

ویدیت آتری، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل میشو، به ET گفت که این شرکت به دنبال کاهش هزینه های بیشتر در دوره جولای تا سپتامبر است. با این حال، انجام این کار مستلزم پرداخت هزینه است. با توجه به اینکه این شرکت آخرین بار در سال 2021، زمانی که مبلغ 570 میلیون دلار از Fidelity و دیگران دریافت کرد، سرمایه جمع آوری کرد، هیچ شگفتی در تلاش میشو برای حفظ پول نقد وجود ندارد.

روزهای هولناک جمع آوری کمک های مالی در سال 2021 اکنون با تمرکز بر زنده ماندن از رکود فعلی و به نوعی سودآوری به گذشته تبدیل شده است، کاری که حتی بازیکنان قدیمی تر مانند Flipkart نتوانسته اند انجام دهند.

اما می‌شو تا چه زمانی می‌تواند با رشد متوسط ​​و نرخ نقدینگی پایین، خود را حفظ کند.

یک تجارت

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

Meesho: داخل تنظیم مجدد Meesho: برای کاهش نقدینگی، برای رشد آهسته‌تر مهار کنید


همانطور که ET گزارش داده بود، میشو مستقر در بنگلور اولین گام های خود را برای مهار هزینه های مارپیچی در سال گذشته برداشت. اما کاهش نقدینگی باعث شده است که این شرکت به رشد آهسته‌تری نگاه کند که امروزه بسیاری از استارت‌آپ‌های فناوری با بودجه مالی زیادی با آن مواجه هستند. این شرکت در سال مالی 22 درآمدی حدود 400 میلیون دلار (3247 کرور روپیه) داشت، اما از آن زمان تاکنون رشد ثابتی را ثبت کرده است. برای مثال، بین آوریل و دسامبر 2022، درآمد ماهانه میشو حدود 50 تا 60 میلیون دلار بود. در واقع، حتی برای سال تقویمی 2023، بر اساس برون یابی سالانه ارقام ژانویه و فوریه، 750 میلیون دلار درآمد چشمگیر است.

Meisho-slide2_page-0001ETtech

با کاهش هزینه های جذب مشتری، تبلیغات و تخفیف ها، شرکت مطمئناً بخش زیادی از این زمینه را از دست خواهد داد و به خط اصلی خود ضربه می زند. Meesho هیچ کمیسیونی از فروشندگان خود دریافت نمی کند، چیزی که می گوید آن را از پلتفرم های تجارت الکترونیک مانند آمازون و Flipkart متمایز می کند. در عوض با ارائه فضای تبلیغاتی در برنامه/سایت خود و همچنین با ارائه خدمات تکمیلی (کمک به حمل و نقل از طریق یک ارائه دهنده تدارکات شخص ثالث) از فروشندگان درآمد کسب می کند.

Aatrey، که به نظر خوش‌بینانه به نظر می‌رسد، گفت که خرده‌فروشی آماده است پس از دوبرابر کردن فروش ناخالص در سال‌های گذشته، به نرخ رشد پایین‌تری در سال تقویمی جاری رضایت دهد. ما در حال کاهش نقدینگی بوده ایم و همچنان در حال رشد هستیم. سال گذشته 100 درصد رشد داشتیم و فکر می کنم امسال نیز نزدیک به 50 درصد رشد داشته باشیم (درآمد). و این زمانی است که ما کمتر و کمتر در بازاریابی سرمایه گذاری می کنیم.

آتری به ET گفت که رشد 30 درصدی GMV همچنان بالاتر از سایر بازیگران خواهد بود. مطمئنا آمازون هند و فلیپ کارت بر پایه GMV بالاتری کار می کنند. ET در سال 2021 گزارش داده بود که Flipkart با نرخ سالانه GMV 23 میلیارد دلاری است در حالی که همین میزان برای آمازون 15 میلیارد دلار است.

همچنین بخوانید | چگونه استارت‌آپ‌ها هزینه‌های ابری را کاهش می‌دهند، با ارائه‌دهندگان خدمات در حال مذاکره مجدد برای قراردادها هستند

Meesho در فروش اقلام دم بلند ارزان قیمت مانند لباس، محصولات خانه و آشپزخانه، کیف و کفش تخصص دارد. اقلام دم بلند برخلاف اقلام معمولی مانند لوازم الکترونیکی، محصولاتی هستند که یافتن آنها دشوار است. براساس معیارهای مالی و تجاری داخلی آن که توسط ET بررسی شده است، ارزش ناخالص کالا (GMV) میشو به صورت سالانه حدود 4.7 میلیارد دلار است.

این برآوردها بر اساس آمارهای مالی ماهانه ژوئیه تا دسامبر 2022 و همچنین مالی فوریه 2023 است. آنها شامل RTO (بازگشت به مبدا)، لغو و بازگشت هستند. ارزش خالص کالا (NMV) – فروش واقعی ثبت شده توسط میشو – حدود 3 میلیارد دلار است، اعدادی که توسط ET نشان داده شده است.

شک و تردید فراوان است

Satish Meena، یک تحلیلگر ارشد تجارت الکترونیک، گفت که چالش کلیدی برای Meesho برای ادامه رشد و در عین حال کاهش سوخت، از نمایه مشتریان آن ناشی می‌شود و اشاره کرد که آنها به اندازه کافی ثروتمند نیستند که بتوانند سهم کیف پول را افزایش دهند. «مشتریان میشو در گروه درآمد پایین و متوسط ​​قرار دارند. رشد مخارج آنها کند خواهد بود. آنها به زمان نیاز دارند و نمی توانند 36 بار در سال خرید کنند.

بسیاری از فروش ها از طریق تبلیغات تهاجمی به دست آمده است. آنها همه این موارد را کاهش داده اند، و مشتریان جدیدی که اضافه می شوند وجود نخواهد داشت. اکنون، آنها باید مطمئن شوند که کاربران فعلی بیشتر هزینه می‌کنند.» مینا همچنین بر این باور است که محدودیت بخش‌هایی مانند مد و دکوراسیون خانه دلیلی است که میشو به دنبال افزایش تجارت مواد غذایی خود است.

در میان همه اینها، رقابت بین Flipkart و آمازون همچنان شدید است. در حالی که Flipkart Shopsy را راه اندازی کرده است، رقیب تجارت اجتماعی میشو، آمازون شرکت تجارت اجتماعی Glowroad را خریداری کرده است.

«Flipkart اجازه نخواهد داد که یک بازار دست‌نخورده بدون مبارزه به دست رقیب برود. Flipkart همیشه بر این عقیده بوده است که “اگر بازاری وجود داشته باشد و رقیبی وجود داشته باشد که عملکرد خوبی داشته باشد، ما آن‌ها را برای پول خود تلاش خواهیم کرد”. به این ترتیب Shopsy مطرح شد.

فراتر از GMV

آتری به ET گفت که عرضه اولیه اولیه (IPO) برای میشو بسیار مورد توجه است و او یک جدول زمانی حدود 18 ماهه را برای آماده شدن استارت آپ تعیین کرده است. اگرچه میشو از سپتامبر 2021 مبلغی را جمع آوری نکرده است، او اصرار داشت که این شرکت ممکن است دیگر به دنبال سرمایه خصوصی نباشد.

در اینجا لازم به ذکر است که سال گذشته، شرکت تحت حمایت سافت بانک به دنبال افزایش دور جدیدی با ارزش حدود 10 میلیارد دلار بود قبل از اینکه این رقم را به حدود 8 میلیارد دلار کاهش دهد. اما این گفتگوها به دور جدیدی منتهی نشد و به زودی بازارها محتاط شدند و بودجه بلیت های کلان کاهش یافت.

به هر حال، آیا IPO یک راه واقعی جمع آوری کمک مالی برای میشو در این محیط است؟ شاید نه. بازارهای عمومی دیگر برای کسب و کارها بر اساس معیارهایی مانند GMV ارزش گذاری نمی کنند و در عوض به دنبال رشد سود و درآمد هستند.

هیچ کس دیگر به تنهایی به GMV نگاه نمی کند. یکی از سرمایه گذاران تجارت الکترونیک گفت: در حالی که این یک معیار مهم برای تجزیه و تحلیل رشد است، کیفیت GMV و هزینه ای که به دست می آید بسیار مهم است.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران پس از اینکه عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های متمرکز بر تجارت الکترونیک در بازار اولیه مانند Nykaa، Delhivery، Zomato و سایرین در کمتر از یک سال به پایین‌تر از قیمت فهرست‌بندی آن‌ها سقوط کردند، محتاط شده‌اند.

راجات تولی، شریک شرکت مشاوره Kearney، گفت که اگر یک شرکت بخواهد لیست کند و عملکرد خوبی داشته باشد، تنها از طریق GMV یا رشد نخواهد بود. او گفت: «شما باید یک مدل کسب‌وکار سالم‌تر، حاشیه مشارکت مثبت و دید بسیار خوب در سطح EBITDA شرکت داشته باشید». او افزود که تمرکز دیگر فقط روی خط اصلی نیست، بلکه روی هزینه‌ها نیز هست.

میشو، که آخرین ارزش آن 5 میلیارد دلار بود، می تواند ببیند که این تغییر در احساسات تأثیر مستقیمی بر ارزش گذاری آن دارد. همچنین باید دید که آیا استارت‌آپ می‌تواند همانطور که امیدوار است تا سه ماهه سپتامبر به سودآوری عملیاتی دست یابد و GMV سالانه پیش‌بینی‌شده خود را در بقیه سال محقق کند.

GMV و NMV

اعداد بررسی شده توسط ET نشان می دهد که به طور متوسط، شکاف بین GMV شرکت و ارزش خالص کالا بیش از 40٪ است (NMV = GMV منهای بازده و لغو، به این معنی که برای هر 100 روپیه GMV، 40 روپیه در بازده از دست می رود). به عنوان مثال، GMV میشو در آوریل و ژوئیه 2022 383 میلیون دلار بود، در حالی که NMV در این دو ماه به ترتیب 214 و 211 میلیون دلار بود که نشان دهنده فرسایش در مقیاس بزرگ در بازده است. این اعداد همچنین در ماه سپتامبر در طول فروش فصل جشن افزایش یافته بود. روند گسترده تر حتی در حال حاضر نیز به همین شکل باقی مانده است.

Aatrey موافقت کرد اما گفت که این به دلیل ماهیت بخشی است که Meesho در آن فعالیت می کند. او اصرار داشت که پلتفرم هایی مانند Myntra متعلق به Flipkart و Nykaa، در میان دیگران، شکاف مشابهی بین فروش ناخالص و فروش خالص خود دارند. ما در پلتفرم خود شاهد مد زیادی هستیم. اگر ما را با تمام پلتفرم های مد سنگین مقایسه کنید، خیلی بهتر خواهیم شد. و این شامل همه چیز می شود: 40٪ فقط بازگردانده نمی شود. 10٪ بازگشت، 15٪ RTOs (بازگشت به مبدا) و 15٪ لغو کاربر است،” Aatrey در توضیح این معیار و اهمیت آن در Meesho گفت. او گفت که این شکاف چندان تغییر نخواهد کرد.

Meisho-slide1_page-0001ETtech

در حالی که پلتفرم‌های تجارت الکترونیک افقی، فروش طیف گسترده‌ای از کالاها، از جمله لوازم الکترونیکی، مد و لوازم بزرگ، بازدهی بین 15 تا 25 درصد را مشاهده می‌کنند، این به طور سنتی در تجارت مد بالاتر است. با این حال، طبق گفته تولی و بسیاری از مدیران و تحلیلگران صنعت، فاصله 40 درصدی همچنان در میان شکاف های بالاتر در صنعت است.

Maity از 1Lattice گفت: “Meesho به دلیل ماهیت ترکیب دسته بندی خود و بخش عمده ای از محصولاتش پوشاک هستند، بازده بسیار زیادی دارد.”

به گفته Maity، Flipkart و Amazon India دارای چنان مقیاس بزرگی هستند که می‌توانند شبکه تدارکاتی خود را داشته باشند. او گفت: «به این ترتیب آنها هزینه های لجستیک را کنترل می کنند. تدارکات Meesho توسط ارائه دهندگان شخص ثالث مانند Ecom Express، Delhivery و Xpressbees انجام می شود. با این حال، این شرکت گفت که هزینه RTO را پرداخت نمی کند (بازگشت به مبدا: محصولاتی که هرگز به دلایل مختلف به دست مشتری نمی رسند و باز نشده به فروشنده بازگردانده می شوند و او هزینه لجستیک را متحمل می شود).

«حتی اگر میشو پول نمی‌دهد، فروشنده پرداخت می‌کند. برای فروشندگان، جذابیتی ندارد – آنها آن را با Myntra و Amazon مقایسه می کنند که در آن گزینه های بهتری دریافت می کنند. بسیاری از برندها فقط با آمازون و فلیپ کارت کار می کنند زیرا آنها همچنین خریداران بهتری دارند (کیف پول های بزرگتر) و بازده کمی دارند.

Meisho-slide3_page-0001ETtech

درآمد در تمرکز

از نرخ جاری درآمد سالانه میشو، حدود 90٪ از ارائه خدمات تکمیلی ناشی می شود، در حالی که بقیه از تبلیغات است. به عنوان مثال، از درآمد 53 میلیون دلاری ماه آوریل، بیش از 46 میلیون دلار از خدمات انجام خدمات و مابقی از طریق تبلیغات بوده است. با این حال، حواشی در تبلیغات برای میشو بسیار بیشتر است و در حال تبدیل شدن به یک حوزه اصلی تمرکز است. در ماه سپتامبر، نزدیک به 65 میلیون دلار درآمد داشت، در حالی که درآمد تبلیغاتی 9.5 میلیون دلار بود. در پیش‌بینی‌های سالانه آن، 640 میلیون دلار درآمد از خدمات تحقق و 100 میلیون دلار از تبلیغات است.

«تبلیغات حاشیه ناخالص بسیار بالاتری دارند. با تبلیغات هیچ هزینه ای وجود ندارد. آتری گفت که تمرکز بر این است که کسب و کار تبلیغات را بیشتر گسترش دهیم. او افزود که میشو به کسب 5 درصد از درآمد حاصل از فروش تبلیغات نزدیک است.

امروزه آمازون و والمارت در سطح جهانی تجارت تبلیغاتی بزرگتری در پلتفرم های خود دارند. طبق پرونده های نظارتی مربوطه شرکت ها، درآمد تبلیغاتی Flipkart در پایان سال مالی 22 حدود 300 میلیون دلار بود، در حالی که آمازون نزدیک به 500 میلیون دلار بود.

ویدیت آتری در سال 2023 دستانش را پر خواهد کرد، خواه با مسدود شدن بودجه، چالش‌های رقبای بزرگ‌تر یا تحقق آرزوهایش برای عمومی شدن باشد. همانطور که او آینده میشو را ترسیم می‌کند، میزان موفقیت او در انجام این وظایف تعیین می‌کند که شرکت چقدر خوب عمل می‌کند.

(گرافیک توسط گیتنجالی کاپور)