ondc swiggy zomato: مزایای ONDC ممکن است برای جبران زوماتو، مقیاس سوئیگی: جفریز کافی نباشد

شرکت کارگزاری Jefferies در گزارشی گفت که مزایای مقیاسی که Zomato و Swiggy از آن بهره می برند می تواند بر پروتکل باز و ادغام منابع ارائه شده توسط شبکه باز برای تجارت دیجیتال (ONDC) نسبت به تحویل غذا بیشتر باشد و اضافه کرد که یارانه های دوره محدود کمک می کند. ارزش پیشنهادی ONDC

ET در اوایل این هفته گزارش داده بود که از کل سفارش‌هایی که در شبکه ONDC سرویس می‌شوند، حدود 97 تا 98 درصد سفارشات غذا و خواربار است. جفریز خاطرنشان کرد که در حالی که قیمت‌های پایین‌تر در ONDC آن را در ابتدا به یک پیشنهاد «قانع‌کننده» تبدیل می‌کند، به نظر می‌رسد این مقایسه «بر اساس اصل حذف ناکارآمدی نیست، بلکه بر اساس مقدار عادلانه یارانه (تا 125 روپیه در هر سفارش) است. ارائه شده توسط پلت فرم ما همچنین متذکر می‌شویم که این پیشنهادات دوره‌ای محدود هستند و ONDC قصد دارد تا 31 مه این پیشنهادات را حذف کند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد روایت رایج این است که قیمت‌های پایین‌تر نشان می‌دهد که Zomato/Swiggy بیش از حد شارژ می‌شوند، اما واقعیت این است که، علی‌رغم مقیاس قابل‌توجه، افزایش مداوم در نرخ‌های برداشت و تمرکز حاد هزینه، هر دو به سختی سود می‌برند. این شرکت کارگزاری در گزارش خود خاطرنشان کرد: ما هر دو پلتفرم را نسبتاً کارآمد می‌دانیم و در این مرحله واقعاً مطمئن نیستیم که آیا پروتکل باز و ادغام منابع می‌تواند مزایای مقیاس را برای متصدیان فعلی حتی در میان مدت جبران کند.

ONDC به رستوران ها اجازه می دهد تا از طریق برنامه های خریدار مانند Paytm، PhonePe’s Pincode و Magicpin با پشتیبانی Zomato، غذا را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند.

ETtech

ET گزارش داده است که قیمت برندهایی مانند مک دونالد، تاکو بل، بهروز بریانی، واو مومو، پیتزا هات و کافه روز 30 تا 80 درصد تخفیف در برنامه های سفارش ONDC در مقایسه با آنچه که مصرف کنندگان برای همان اقلام در Swiggy و Zomato می پردازند دارند. در 9 می

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

همچنین بخوانید | توضیح داده شده: ONDC در مقابل Zomato-Swiggy و معنای آن برای فضای تحویل غذا

در آخرین گزارش خود، Jefferies همچنین اشاره کرد که از آنجایی که ONDC در حال حاضر بیشتر هزینه تحویل را تامین می‌کند، اپلیکیشن‌های فروشنده و خریدار می‌توانند در مقایسه با بازیکنان فعلی، کمیسیون کمتری از رستوران‌ها دریافت کنند.

اپلیکیشن فروشنده در اینجا به اپلیکیشنی مانند Magicpin اشاره می‌کند که با فروشندگان تعامل دارد، می‌تواند درخواست‌های خریدار را دریافت کند و در پاسخ، کاتالوگ کالاها و خدمات فروشنده را منتشر کند و سفارش‌های خریدار را انجام دهد. از سوی دیگر، یک اپلیکیشن سمت خریدار، اپلیکیشنی است که مشتری نهایی با آن مواجه است و مسئول تولید تقاضا یا منشاء معامله است. Paytm یک مثال است.

«اگر هزینه‌های تحویل به مشتریان منتقل شود، تفاوت قیمت در مقایسه با Zomato/Swiggy از بین می‌رود که می‌تواند بر حجم سفارش تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، اگر پلتفرم‌ها تصمیم بگیرند بخش عمده‌ای از هزینه‌های تحویل را جذب کنند، در نهایت باید کمیسیون‌های بالاتری را از رستوران‌ها دریافت کنند، که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت‌های فهرست‌بندی با پرداخت هزینه اضافی رستوران‌ها می‌شود.»

این شرکت کارگزاری اعلام کرد: «از نظر ما، برای پلتفرم‌های دارای ONDC، ارائه تخفیف‌های بالاتر یا هزینه تحویل کمتر در مقابل Swiggy/Zomato، در غیاب مشوق‌های تأمین‌شده توسط ONDC، غیرقابل تحمل است».

بازی با تخفیف

جفریز با استناد به نمونه‌ای از 30 سفارش از 15 رستوران در سراسر دهلی، بمبئی و بنگالورو در پلتفرم‌های مختلف، نشان داد که پلتفرم‌های دارای ONDC تقریباً 20 درصد تخفیف برای Zomato دارند (به استثنای تخفیف‌های وفاداری).

این شرکت کارگزاری همچنین خاطرنشان کرد که پلتفرم‌های دارای پشتوانه ONDC در مقایسه با Zomato، در مقایسه با تخفیف‌ها به عنوان بخشی از ارزش کلی صورت‌حساب، به طور میانگین 400 امتیاز بیشتر تفاوت دارند.

ondc swiggy zomato: مزایای ONDC ممکن است برای جبران زوماتو، مقیاس سوئیگی: جفریز کافی نباشدETtech

حتی اگر قیمت‌های فهرست‌شده در Paytm و Magicpin 15% کمتر بود، تخفیف‌های کوپن در Zomato و Swiggy بیشتر بود که منجر به تفاوت خالص 4% شد. این اعلام کرد که میانگین تخفیف‌ها در Zomato 21٪ از ارزش کلی صورت‌حساب است، در حالی که برای Swiggy این میزان 26٪ است. برای Magicpin و Paytm، میانگین تخفیف ها 25٪ از ارزش کلی صورت حساب بود.

همچنین بخوانید | Magicpin رشد 100٪ سفارشات روزانه در شبکه ONDC را گزارش می دهد

به طور مشابه، متوسط ​​هزینه تحویل به عنوان درصدی از ارزش کلی قبض در مورد Zomato و Swiggy به ترتیب 17٪ و 16٪ بود، در حالی که برای پلتفرم های دارای پشتیبانی ONDC 2٪ بود.

در یادداشت تحقیق آمده است: «بیشتر سفارش‌ها در ONDC به دلیل یارانه 75 روپیه هزینه تحویل دریافت نمی‌کنند، اما سفارش‌های از راه دور که هزینه آنها بیش از 75 روپیه است، مابه‌التفاوت دریافت می‌کنند.

در حال حاضر، ONDC فقط مشوق های کاربر نهایی را ارائه می دهد، از جمله تخفیف مستقیم 50 روپیه برای هر سفارش برای مشتریان، محدود به سه سفارش در روز برای هر کاربر، و حداکثر 2000 سفارش در روز برای هر برنامه خریدار. علاوه بر این، یارانه هزینه تحویل تا 75 روپیه را ارائه می دهد که به 2.25 لک برای هر برنامه فروشنده در روز محدود می شود. جفریز گفت که این مبلغ در مجموع 125 روپیه است و افزود که طرح تشویقی در ابتدا قرار بود تا ماه مارس به پایان برسد، اما تا ماه می تمدید شد.

ET گزارش داده بود که از تاریخ 9 مه، مشوق‌ها برای پرداخت یارانه هزینه تحویل برای خریداران محدود می‌شود و به ارتباط اخیر با برنامه‌های طرف فروشنده در شبکه ONDC اشاره کرد.

جفریز با اشاره به مشکلات احتمالی برای ONDC از دیدگاه سطح خدمات، گفت که اتکا به تحویل شخص ثالث در یک دسته ماندگاری کوتاه ممکن است برخی از مشکلات را ایجاد کند.

همانطور که آمازون نشان داده است، کنترل تمام جنبه‌های پلتفرم منجر به رضایت بالای مشتری می‌شود که در درازمدت کلیدی است. این ممکن است یک اکوسیستم ONDC را از دست بدهد، یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا حل شود. اتکا به تحویل شخص ثالث در یک دسته ماندگاری کوتاه ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که حل آنها هم زمان بر است و هم گران است.

مثال UPI (رابط پرداخت های یکپارچه) به وضوح نشان می دهد که ما نمی خواهیم قدرت یک کالای دیجیتال را دست کم بگیریم و از این رو، به تماشای فضا ادامه می دهیم. با این حال، دیدگاه اولیه ما این است که ONDC برای تبدیل شدن به یک نگرانی معنادار زمان می برد.» این شرکت کارگزاری افزود.

(گرافیک و تصاویر توسط راهول آواستی)