paytm: رمزگشایی کتاب بازی وام دهی و مجموعه های تهاجمی Paytm

در زمانی که فین‌تک‌ها برای ایجاد مشارکت‌های وام‌دهی با NBFC‌ها و بانک‌های سنتی مشکل پیدا می‌کنند، Paytm این تجارت را به عنوان یک پلتفرم اعطای وام دو برابر می‌کند.

در این روند، خط بالای خود را نیز تقویت کرده است. اما Paytm برای کسب درآمد، پوشش زیان و توجیه ارزش گذاری خود به چه مقیاسی نیاز دارد؟ این سوال در نهایت طی چند فصل آینده پاسخ داده خواهد شد.

این شرکت توانسته است پرداخت های خود را 250 درصد افزایش دهد و از 3553 کرور در مارس 2022 به 12554 کرور در مارس 2023 برسد.

این با پشتیبانی ترازنامه از NBFC های شریک خود، مانند Aditya Birla Capital، Hero Fincorp، Piramal Finance، Clix Capital و دیگران پشتیبانی می شود.

آنچه همچنین به Paytm کمک می کند تا در این فضای رقابتی برجسته شود، قابلیت های مجموعه داخلی آن است. دو منبع آگاه به ET گفته اند که Paytm با این وام دهندگان توافقاتی دارد که سطوح خاصی از کارایی جمع آوری را نوید می دهد.

ETtech

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

یکی از فین‌تک‌های برتر گفت: «با توجه به اینکه ترتیبات FLDG توسط بانک مرکزی تشویق نمی‌شود، شخصی مانند Paytm می‌تواند به وام‌دهندگان شریک خود اعتماد کند و می‌تواند به جمع‌آوری وام‌هایی که از طریق پلتفرم آن بیش از یک سال یا بیشتر پرداخت شده است کمک کند». اجرایی به شرط ناشناس ماندن

در تماس با سود سه ماهه سوم، مدیر عامل Paytm بهوش گوپتا گفت که این شرکت بابت وام هایی که طی 12 تا 14 ماه گذشته دریافت کرده است، درآمد جمع آوری می کند.

همچنین بخوانید: مدیر عامل Paytm ویجی شکر شارما انتظار دارد درآمد بیشتری از گسترش موارد استفاده UPI کسب کند.

نرخ دریافت این وام بسته به نوع وام بین 0.5٪ تا 1.5٪ است. برای Paytm Postpaid، پیشنهاد خرید اکنون پرداخت کنید (BNPL)، بین 0.5 تا 0.75 درصد است.

با توجه به اینکه Paytm در سال گذشته حجم بسیار کمتری تولید می کرد، سهم کسب و کار مجموعه از نظر INR ناچیز است. اما طی 12 ماه آینده، Paytm شاهد گسترش این آیتم خطی خواهد بود زیرا وام های بیشتری را پرداخت می کند و بیشتر جمع آوری می کند.

Creditmate کمک کرده است

و اینجاست که کسب پلتفرم جمع آوری بدهی Creditmate توسط Paytm به ثمر نشسته است.

Paytm قابلیت ارسال یادآورهای مجموعه و درخواست های جمع آوری و پیگیری بازپرداخت ها را دارد. علاوه بر این، آنها همچنین با آژانس های جمع آوری زمینی برای ایجاد قابلیت های جمع آوری فیزیکی همکاری می کنند.

طبق داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط شرکت، در بین وام‌های شخصی، وام‌های پس‌پرداخت و وام‌های تجاری، Paytm بازده جمع‌آوری بین 25 تا 30 درصد (برای وام‌هایی که سررسید 90 روزه یا بیشتر دارند) دارد.

همچنین بخوانید: شرکت فین‌تک می‌گوید UPI Lite در Paytm مورد توجه قرار گرفته است

جالب توجه است که Paytm به عنوان یک بانک پرداخت نمی تواند از روی دفاتر خود وام دهد. رقیب آن BharatPe که وام های پس پرداخت و همچنین وام های تجاری ارائه می دهد، اخیراً یک NBFC مستقر در بمبئی را خریداری کرده است. Cred که در انتهای بخش مشتری فعالیت می کند، امروز یک NBFC داخلی نیز دارد.

یکی از مدیرانی که قبلاً ذکر شد، گفت: «فین تک‌ها برای مجوز NBFC رقابت می‌کنند تا با دستورالعمل‌های وام‌دهی دیجیتالی تنظیم‌کننده مطابقت داشته باشند، اما Paytm تا زمانی که یک بانک پرداخت است، باید به‌عنوان یک پلتفرم دریافت وام عمل کند.»

تثبیت نرخ های برداشت

Paytm در حال حاضر حدود 22٪ از درآمد کلی خود را از خدمات مالی دریافت می کند که شامل سه خط تجاری اصلی است: محصول BNPL Paytm Postpaid، وام های تجاری برای مشاغلی که دارای دستگاه Paytm برای پرداخت هستند، و سوم، وام های شخصی برای کاربران Paytm.

در حال حاضر Paytm با حدود 3.5٪ تا 4٪ کارمزد در تجارت پرداخت وام فعالیت می کند. به آن حاشیه های مجموعه مشخصی از حدود 0.5٪ تا 1.5٪ اضافه کنید.

یک گزارش صنعتی که اخیراً در مورد Andromeda، یکی از بزرگترین شبکه‌های عامل برای بانک‌ها و NBFC منتشر شده است، می‌گوید که Paytm حدود 3.5٪ تا 4٪ از وام پرداخت شده را به عنوان کمیسیون برای هر وام دریافتی برای شرکای NBFC خود می‌سازد.

بنیانگذار یک NBFC عصر جدید که در همین زمینه فعالیت می کند، گفت: «طبق استانداردهای صنعت، Paytm تقریباً در سطح بالاتری قرار دارد، اما مسئله این است که خط اصلی آن حفظ شود، Paytm باید دائماً پایگاه کاربران اعتباری خود را گسترش دهد. فضا.

Paytm روی پایگاه کاربران عظیم خود در حدود 350 میلیون و ضریب نفوذ بسیار کم برای مقیاس‌بندی مداوم استراتژی بازی پرداخت خود شرط‌بندی کرده است. در حال حاضر Paytm 4٪ از کاربران تراکنش ماهانه خود را برای وام های پس پرداخت، 0.8٪ برای وام های شخصی و 5٪ برای وام های تجاری لمس کرده است.

بنیانگذار ذکر شده در بالا متعجب بود که Paytm تا چند درصد می‌تواند پای را بدون وارد شدن به بخش‌های پرخطر گسترش دهد. شاید در چند فصل آینده به این سوال پاسخ داده شود.

در تمام این موارد، مجوز بانک پرداخت Paytm می تواند مانع واقعی شود. Paytm به‌عنوان یک NBFC با پشتوانه سهام عظیم و توانایی‌های تیم مدیریت ارشد خود، می‌توانست مقادیر زیادی بدهی جمع‌آوری کند و از آن برای وام‌دهی بعدی استفاده کند.

با توجه به این که Paytm نمی تواند با حساب خود وام بدهد، Paytm همیشه باید در بازی حاشیه 4 درصدی کار کند و به امید به دست آوردن یک خط مقدم قوی، به شدت وام پرداخت کند.

تقویت خط اصلی از مسیرهای دیگر

در حالی که خدمات مالی سریعترین کانال درآمد Paytm در حال رشد است، تجارت پرداخت آن نیز باید سرعت خود را حفظ کند. و به همین دلیل است که بخش عمده پرداخت در حال نوآوری در UPI در سراسر UPI Lite، UPI 123، و کارت های اعتباری در UPI است به این امید که بتواند کاربران جدید را به اکوسیستم خود جذب کند.

این واقعیت که هم بانک Paytm Payments و هم درگاه پرداخت Paytm نمی توانند مشتریان جدید را وارد کنند در این مرحله کمکی نمی کند. در مارس 2022، RBI از بانک پرداخت Paytm خواست تا ورود مشتریان جدید را متوقف کند. و سپس، در نوامبر، بانک مرکزی ورود بازرگانان آنلاین جدید را در درگاه پرداخت Paytm متوقف کرد.

RBI از Paytm خواسته است تا از دولت مرکزی در مورد پول خارجی که به شرکت پرداخت خود پمپ می کند، مجوز دریافت کند. هنگامی که دولت این سرمایه گذاری را تسویه کرد، Paytm می تواند دوباره برای مجوز اقدام کند.

RBI هر شرکت پرداختی را که خدماتی را به بازرگانان آنلاین ارائه می‌کند موظف کرده است که از دستورالعمل‌های جمع‌آوری پرداخت و درگاه پرداخت خود پیروی کنند.

همچنین بانک Paytm Payments منتظر برخی مجوزها از سوی رگولاتوری برای از سرگیری بازگشایی حساب است.

همچنین بخوانید: RBI مجوز اصولی را به 32 نهاد برای مجوز تجمیع پرداخت اعطا می کند.

یکی از مدیرانی که قبلاً در داستان نقل قول شد، گفت: «UPI یک ابزار جذب مشتری عالی است، و Paytm برای ادامه کار به این نیاز دارد تا مشتریان بیشتر و بیشتری به طور فعال از Paytm استفاده کنند.

در حال حاضر، Paytm حدود 82 میلیون کاربر فعال به صورت ماهانه (طی سال گذشته) دارد. این رقم در سال گذشته 60 میلیون نفر بود.

و Paytm فقط در سمت مصرف کننده شرط بندی بزرگی گذاشته است. همچنین در سمت تاجر است، جایی که Paytm می‌خواهد مالک کل کانال پرداخت باشد.

با استفاده از تاجرانی که از کدهای QR Paytm یا پایانه‌های فروش استفاده می‌کنند و مصرف‌کنندگانی که از برنامه Paytm برای پرداخت استفاده می‌کنند، شرکت می‌تواند مالک کل چرخه پرداخت باشد.

Paytm دارای 68 میلیون تاجر اشتراک است که هزینه پایانه های پذیرش پرداخت را پرداخت می کنند. مادور دئورا، مدیر مالی گروه Paytm، در جریان تماس سود سه ماهه سوم گفت که Paytm هزینه سرمایه ای در حدود 200 کرور روپیه را متحمل شده است که عمدتاً صرف استقرار پایانه های فروش شده است.

این شرکت همچنین در حال ساخت پایانه‌های جعبه صوتی نسل بعدی است تا تجربه پذیرش پرداخت را برای بازرگانان خود افزایش دهد. روز چهارشنبه، مدیر ارشد اجرایی گوپتا گفت که در حال ساخت یک محصول کارت اعتباری با برند در RuPay است که می تواند در UPI استفاده شود.

در حالی که طیف کاملی از محصولات را در اختیار دارد، Paytm باید خط اصلی خود را بیشتر تقویت کند تا بتواند با همتایان خود در حوزه فین‌تک که اکثر آنها هنوز در اوج ارزش‌گذاری بازار خصوصی خود هستند، رقابت کند.