“من معتقدم که UPI به سمت کسب درآمد در حال حرکت است … ابزارهای پرداخت متفاوتی در UPI خواهند آمد. شارما به تحلیلگران گفت: (ابزار کیف پول پیش پرداخت) ساختار جالب MDR (نرخ تخفیف تاجر) دارد… اگر کیف پول Paytm ما در QR شخص دیگری استفاده شود، تاجر باید به ما پول بدهد.
وی افزود: «پرداختهای QR از حسابهای بانکی رایگان است و در درازمدت رایگان خواهد بود، اما سایر منابع پرداخت مانند کیف پولها که مزایای قابل مشاهده را از قابلیت همکاری دریافت میکنند نیز برای ما درآمد ایجاد میکنند.»
در ماه مارس سال جاری، شرکت ملی پرداخت هند (NPCI)، که راه آهن UPI را اداره میکند، کارمزد مبادلهای را برای تراکنشهای تجاری که با استفاده از ابزار پرداخت پیشپرداخت (PPI) مانند کیف پولهای موبایل در شبکه UPI آغاز میشوند، 1.1 درصد تعیین کرده بود.
همچنین بخوانید | Paytm، One 97 Communications یک میلیارد دلار درآمد برای سال مالی 23 دارد
بانک رزرو هند (RBI) نیز سال گذشته اعلام کرده بود که UPI می تواند به کارت های اعتباری صادر شده توسط بانک ها در شبکه RuPay NPCI مرتبط شود.
داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید
شارما همچنین اعلام کرد که Paytm در حال برنامه ریزی برای راه اندازی کارت اعتباری RuPay با همکاری یک بانک است. تمرکز مجدد Paytm بر روی UPI اهمیت دارد، زیرا مدت طولانی است که در برابر فشار دادن پدال روی زیرساخت پرداخت به دلیل فقدان کانالهای کسب درآمد مقاومت کرده است. این نرمی همچنین باعث شده است که رقیب اصلی آن PhonePe جایگاه قطبی را در مدار UPI بدست آورد و در ماه مارس 47 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. Paytm یک سوم دور است و تنها 15 درصد از حجم کل UPI در کشور را در ماه مارس در اختیار داشت.
علاقه Paytm به پیشبرد کانالهای مبتنی بر UPI نیز پس از راهاندازی UPI Lite توسط این شرکت مشخص شد و به یکی از اولین پلتفرمهای پرداخت عمده تبدیل شد. این امر به Paytm انگیزه میدهد تا هم UPI و هم کسبوکار کیف پول خود را برای کسب درآمد کاربران از پرداختها تحت فشار قرار دهد.
نکته اصلی این است که روشهای مختلف پرداخت UPI هزینههای پرداخت متفاوتی خواهند داشت… کسی که خدماتی را به تاجران ارائه میکند نیز میتواند بار تاجر را تحمل کند. شارما گفت: اجازه بدهید نگویم که آیا از بازرگان هزینه دریافت می شود یا نه، بگذارید بگویم که صادرکنندگان هزینه دریافت خواهند کرد.
همچنین بخوانید | پرداختهای تجاری UPI تا سال مالی 26 به 1 تریلیون دلار میرسد: گزارش
طی سالهای 2022-23 (آوریل تا مارس)، شرکت مادر Paytm، One 97 Communications Ltd، 182 کرور روپیه مشوقهای UPI از دولت دریافت کرد. زیان خالص شرکت در سه ماهه مارس از 762.5 کرور در سال گذشته به 167.5 کرور روپیه کاهش یافت و در سه ماهه دسامبر به 392.1 کرور رسید.
درآمد فصلی حاصل از عملیات با 13 درصد رشد متوالی و نزدیک به 51 درصد نسبت به سال قبل به 2334.5 کرور روپیه رسید. در خدمات پرداخت اصلی، درآمد 41 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به 1467 کرور روپیه رسید.
برای سال منتهی به 31 مارس، شرکت مستقر در نویدا 1776.5 کرور از مجموع درآمد 8400 کرور روپیه (حدود 1.03 میلیارد دلار) ضرر کرد. در حالی که زیان نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش یافته است، درآمد تقریباً 60 درصد رشد کرده است. درآمد حاصل از عملیات این شرکت طی سالهای 2022-23 به 7990.3 کرور روپیه رسید.